سایه شوم کرونا ویروس بر صنعت HVAC

سعید سعیدی
مدیر تبلیغات و روابط عمومی تاسیسات نیوز
این روزها هر جا که قدم بگذاری و پای صحبت هر کسی بنشینی، حرف غالب آدم‌ها، چیزی نیست جز کرونا؛ برخی آن را به شوخی گرفته‌اند و خیلی به ابعاد آن توجه ندارد، برخی دیگر هم از آن ور گود افتاده‌اند و از کاه کوه ساخته‌اند، طوری که تمام ابعاد زندگی‌شان معطوف به کرونا شده است.
اما فارغ از دیدگاه‌های این چنینی افراد، چه بخواهیم چه نخواهیم، چه قبول کنیم و چه نکنیم، کرونا ویروسی است که نه‌تنها سلامت انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داده، بلکه به اقتصاد زندگی آن‌ها نیز آسیب زده است.
صنعت HVAC و سایر صنایع مربوطه نیز از این قاعده مستثنی نیست و ضررهای اقتصادی بسیاری به این صنایع متوجه شده است. اگر نگاهی گذرا به خبرهایی که اخیرا منتشر شده داشته باشید، در می‌یابید که کرونا در همان مراحل اولیه در چین، صنعت انرژی خورشیدی این کشور را تحت تاثیر قرار داد و حتی برگزاری سال نو چینی را به تعویق انداخت.
اما خسارت اقتصادی وارد به صنایع مربوط به HVAC تنها به صنعت خورشیدی محدود نشد و گسترش شیوع کرونا سبب شد تا برگزاری بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی سیستم‌های تهویه مطبوع و تبرید در چین لغو شود و به تاریخ دیگری که هنوز مشخص نیست، موکول شود. علاوه بر این‌ها، بازار نفت هم از این ضررها مستثنی نبود.
اما حالا کرونا به ایران راه پیدا کرده و سایه شوم خود را بر سر این صنعت نیز گسترانیده. در هفته‌ای که گذشت، یکی از بزرگ‌ترین مراسم‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان که به مناسب بزرگداشت روز مهندس قرار بود در روز دوشنبه برگزار شود، به خاطر کرونا لغو شد. علاوه بر این، رویداد دیگری به همین مناسبت قرار بود توسط انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران، اتحادیه فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع تهران برگزار شود که کرونا مانع از برگزاری آن شد. اخیرا نیز خبر از لغو برگزاری مهم‌ترین آزمون مهندسان یعنی آزمون نظام مهندسی پایه ۳ منتشر شد.
اما با وجود تمام بدی‌هایی که کرونا ویروس به صنعت HVAC وارد کرد، این صنعت همچنان مهربان است، چرا که گرمایش و دمای بالا می‌تواند گسترش شیوع ویروس کرونا را کاهش دهد. تهویه هوا نیز بسیار مهم است و بالا بردن کیفیت هوای داخل و استفاده از سیستم گرمایشی برای گرم کردن اتاق‌ها و رساندن دما کمی بالاتر از حد آسایش (۳۰ درجه سانتی‌گراد) می‌تواند طول عمر ویروس کرونا روی سطوح را کاهش دهد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;