سایه سنگین بدعهدی ها بر سر دانش‌بنیان‌ها

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان از ۴۵ سال قبل بر روی توسعه تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی متمرکز شد و امروزه کنتورهای هوشمند این شرکت علاوه بر بهره‌برداری از ۱۶ میلیون این محصول در کشور، در کشورهای عراق و سوریه نیز نصب شده است و حالا قرار است در سایه چالش‌های گمرکی و صادراتی، نسبت به احداث کارخانه این محصول در سایر کشورها اقدام کند.
به گزارش تاسیسات نیوز، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه تجهیزات الکترونیکی با تولید کنتورهای هوشمند اکنون ۸۰ درصد از نیاز بازار کشور را تامین می‌کند، این موفقیت در سایه آزمایشگاه جامعی است که در این شرکت راه‌اندازی شده است.
به گفته مدیر عامل این شرکت، آزمایشگاه این شرکت در خاورمیانه منحصر به فرد است، به گونه‌ای که برای مدت زمانی وزارت نیرو برای انجام تست‌های تاییدیه خود از این آزمایشگاه استفاده می‌کرد و با سفارش پژوهشگاه نیرو، هم‌اکنون آزمایشگاه مشابهی در این پژوهشگاه از سوی این شرکت ایجاد شده است.
این آزمایشگاه مغز متفکر تولید کنتورها در این شرکت است، چرا که هر تغییری که قرار است در محصول‌ها به‌وجود آید، باید تست‌ها و آزمایش‌های استاندارد بین‌المللی را بگذراند که این امر در زیر سقف این آزمایشگاه محقق می‌شود. به همین دلیل است که کنتورهای تولیدی این شرکت دارای بیشترین امتیاز فنی در کشور است.
کنترل تعرفه‌ها، جلوگیری از دستکاری کنتورها و قطع و وصل برق از راه دور از ویژگی‌های کنتورهای هوشمند این شرکت است. کنتور سه‌فاز که برای نخستین‌بار در این شرکت ساخته شد، بهترین محصول تحقیقاتی شرکت محسوب می‌شود که موجب صرفه‌جویی مالی قابل توجهی برای وزارت نیرو شده است.
چالش‌های صادراتی چون رفع تعهد ارزی و مشکلات گمرکی و در کنار آن بد عهدی دستگاه‌ها در پرداخت‌ها مسائلی است که سایه آن بر سر این شرکت همانند سایر دانش‌بنیان‌ها، سنگینی می‌کند.
جمشید بردبار، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، اظهار داشت: سابقه فعالیت این شرکت که شامل تیمی از فارغ التحصیلان مهندسی برق صنعتی شریف است، مربوط به سال ۵۹ می‌شود و تاکنون ده‌ها محصول را در این حوزه برای رشته‌های فنی و مهندسی دانشگاه‌ها و همچنین هنرستان‌ها، آموزشکده وزارت کار و شرکت مخابرات ایرانی عرضه کردیم.
وی، تجهیزات ساخته شده در این شرکت را شامل سیستم‌های اندازه‌گیری و عیب‌یابی و کنتورهای هوشمند دانست و افزود: تاکنون ۱۶ میلیون کنتور هوشمند این شرکت در کشور نصب شده است. این کنتورها برای کنترل خاموشی‌ها اثربخش است و راهکاری برای کاهش خاموشی‌ها به شمار می‌رود.
بردبار با بیان اینکه در حال حاضر عمده تولیدات این شرکت بر تولید کنتورهای هوشمند متمرکز شده است، اظهار کرد: این کنتورها به کشورهای همسایه صادر شده است و در حال انجام مذاکرات برای صادرات دانش فنی و راه‌اندازی خط تولید هستیم. این کشورها شامل کشورهایی چون سوریه، عراق و افغانستان است.
وی از احتمال راه‌اندازی خط تولید و صادرات دانش فنی این کنتورها به روسیه خبر داد و افزود: امیدواریم در سال‌های آینده در برخی از کشورها کارخانه تولید این کنتورها را احداث کنیم.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به چالش‌های پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی، گفت: یکی از چالش‌ها رفع تعهد صادراتی است که برای شرکت‌های دانش بنیان بسیار دست و پا گیر است و ما با جلساتی که هر هفته با معاون علمی رئیس‌جمهور برای تعیین نقشه راه اقتصاد دانش‌بنیان برگزار می‌کنیم، درخواست کردیم که میزان بازگشت ۹۰ درصد ارز صادراتی به ۶۰ درصد تقلیل یابد، ضمن آنکه رفع تعهد ارزی باید در مدت ۴ ماه باشد که این زمان کافی نیست و چالش‌هایی را ایجاد می‌کند.
عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران با بیان اینکه ما از مسؤولان درخواست کردیم این زمان را به ۱۶ ماه افزایش دهند، خاطر نشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز به زمان دارند تا ارز صادراتی را به کشور بازگردانند.
وی تخصیص ارز و مسائل گمرکی را از دیگر مشکلات صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و یادآور شد: شاهد هستیم که برای واردات محصولات ارز با نرخ ترجیحی تخصیص می‌یابد که این رویکرد یک رویکرد ظالمانه و بر خلاف خط مشی‌های تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری است. در این شرایط نه تنها حمایت از دانش‌بنیان‌ها نمی‌شود، بلکه برعکس عمل می‌کند.
بردبار، همکاری با دستگاه‌های دولتی را از دیگر مشکلات دانش بنیان ها خواند، گفت: مطالبات ما از نهادهای دولتی یکی از این چالش‌ها است، چرا که پرداختی‌های ما با تاخیر صورت می‌گیرد، ولی در دو سال اخیر این مشکل کمرنگ‌تر شده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;