سانچی یک هفته پس از آتش

به گزارش تاسیسات نیوز، بیش از یک هفته از فاجعه تصادف نفتکش ایرانی و فله‌بر چینی در آب‌های شانگهای می‌گذرد، با این حال هنوز آتش بر پیکر سانچی زبانه می‌کشد و از سرنوشت اکثر خدمه آن خبری نیست.


شنبه هفته پیش حدود ساعت ۱۶ به وقت تهران، یک نفتکش ایرانی با نام سانچی با یک فله‌بر چینی به ناک کریستال برخورد کرد. نفتکش ایرانی حامل یک میلیون بشکه میعانات گازی(ماده‌ای شبیه به نفت‌خام اما با فراریت و آتش‌زایی بیشتر) بود و این موجب شده که عملیات اطفای حریق بسیار دشوار شود.


از ۳۲ خدمه نفتکش ایرانی تا لحظه تنظیم این گزارش در روز گذشته(ساعت ۱۶ به وقت تهران) پیکر سه تن پیدا شده است. امیدها برای زنده بودن دیگر کارکنان این نفتکش ادامه دارد و دولت ایران برای مشخص شدن سرنوشت آنان تکاوران ارتش را راهی چین کرده است. بخشی از خبرهای سانچی در روز گذشته را در ادامه می‌خوانید.

 

ربیعی وارد شانگهای شد


علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس کمیته ویژه رسیدگی به وضع نفتکش حادثه دیده ایرانی سانچی، صبح دیروز (شنبه، ۲۳ دی‌ماه) به منظور پیگیری آخرین وضع این نفتکش وارد شانگهای شد.


ربیعی درخصوص این سفر گفته است: «به‌دلیل ضرورت موضوع، بدون هماهنگی با دولت چین به شانگهای آمدم.» ربیعی ادامه داد: غرق شدن کشتی مصادف است با از بین رفتن مطلق امید، بنابراین خواسته ما جدیت در اجرای عملیات امداد و نجات است.


پیگیری روحانی از وضعیت خدمه نفتکش


رئیس‌جمهوری در مکالمه تلفنی با ربیعی ضمن اخذ گزارش وی از آخرین وضعیت مهار آتش‌سوزی نفتکش سانچی تاکید کرد: تمام اقدامات و امکانات لازم برای اطلاع سریع‌تر از وضعیت و دسترسی به خدمه ایرانی نفتکش بسیج شود.


وزیر خارجه ایران نیز در تماس تلفنی با همتای چینی خود بر لزوم انجام تعهدات همه طرف‌ها در سانحه اتفاق افتاده برای نفتکش ایرانی تاکید کرد.


قربانیان سانچی به ۳نفر رسید


نیروهای امداد و نجات چین صبح روز گذشته (شنبه، ۲۳ دی ماه) بعد از گذشت نزدیک به یک هفته از وقوع حادثه توانستند وارد نفتکش شوند و پیکر ۲ خدمه دیگر را پیدا کردند.


به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفتکش، به علت زیاد بودن گازهای سمی و نبود اکسیژن کافی، نیروهای چینی فقط نیم ساعت در نفتکش حضور داشتند و خارج شدند.


به گفته فرمانده چینی اطفای حریق نفتکش ایرانی در شانگهای این دو پیکر به یک کشتی دیگر حمل شده‌اند و بعدازظهر امروز یک کشتی برای انتقال پیکر آنها اعزام خواهد شد. دوشنبه هفته گذشته نیز پیکر یکی از خدمه‌ ایرانی این نفتکش در سه مایلی محل حادثه کشف شده بود.


امید به تکاوران ایرانی


علاوه بر تیم نجات چینی و ژاپنی، ایران یک گروه از تکاوران ارتش را برای یافتن سرنشینان سانچی، راهی چین کرده است. به گفته فرمانده چینی اطفای حریق نفتکش ایرانی در شانگهای، تیم امداد ایرانی روزشنبه ساعت ۱۳ به وقت شانگهای به سمت کشتی حرکت کرده‌اند و احتمالا روز یکشنبه با روشن شدن هوا می‌توانند وارد کشتی شوند. به گفته ربیعی با کاهش درجه حرارت فعلی سانچی (۹۰ درجه) گروه تجسس بار دیگر وارد نفتکش می‌شود.


ایران خواهان بازدید از کشتی چینی


به گزارش «ایرنا» رئیس کمیته ویژه رسیدگی به وضع نفتکش ایرانی حادثه‌دیده در شانگهای خواهان بازدید از کشتی چینی و گفت‌وگو با خدمه آن شد. ربیعی گفته است: «هدف ما این نیست که دنبال مقصر باشیم، بلکه می‌خواهیم موضوع روشن شود.» اما فرمانده چینی اطفای حریق بازدید از کشتی کریستال را منوط به موافقت پکن کرد.


آغاز فرآیند اخذ DNA از خانواده‌ مفقودان


به گزارش «ایسنا» سخنگوی شرکت ملی نفتکش با بیان اینکه هویت پیکر پیدا شده در دوشنبه هفته گذشته همچنان مجهول است، اظهار کرد: فرآیند اخذ DNA از خانواده‌های مفقودان نفتکش به‌صورت رسمی آغاز می‌شود. به گفته محسن بهرامی، روند بوروکراسی در چین برای تشخیص هویت بسیار طولانی است.


جعبه سیاه نفتکش


به گزارش خبرگزاری تسنیم، به گفته معاون سازمان بنادر و دریانوردی تیم تجسس چینی که صبح دیروز وارد نفتکش سانحه‌دیده شد، توانست جعبه سیاه این شناور را پیدا کند. هادی حق‌شناس با بیان اینکه کشتی سانچی در پاناما ثبت شده است، افزود: به همین دلیل جعبه سیاه نفتکش ایرانی تحویل مقامات این کشور خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;