سازناکوک وعده های رستم خاموش شد!

تاسیسات نیوز– صدیقه بهزادپور: وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال از سوی رستم قاسمی از آغاز تا زمان کناره گیری وی با تنش ها و چالش های فراوانی روبرو بود. صنعت ساخت و ساز از سوی اکثر کارشناسان به عنوان موتور رشد اقتصادی کشور ارزیابی می شود هرچند به گفته برخی صاحبنظران، تخصیص سرمایه های هنگفت به صنعت ساختمان سازی بدون برنامه ریزی های مطلوب فقط باعث هدررفت سرمایه در بحبوحه شرایط اقتصادی و سیاسی کنونی می شود و در این میان باعث کنار نهاده شدن دانش بنیان های فعال در این زمینه و عدم تخصیص اعتبارات به آنها به بهانه حرکت بازار مسکن می شود.
کمال اطهاری کارشناس ارشد حوزه مسکن ساخت یک میلیون واحد مسکونی را ادعایی می داند که البته باید درآرزوی تحقق نیافتن آن باشیم!
او معتقد است: در حالی که بانک ها فاقد اعتبارات لازم برای واگذاری تسهیلات در این حوزه هستند اصرار بر ساخت یک میلیون مسکن در سال فقط طبلی توخالی است که صدای آن گوش همه را کر کرده است هر چند اگر اصرار بر اجرای این طرح داشته باشیم فقط به این منتهی می شود که سرمایه ها و اعتبارات لازم برای بخش های دیگر مانند؛ شرکت های دانش بنیان و موسسه های تحقیقاتی پژوهشی را به چاه عمیق بازار مسکن بریزیم و در حقیقت مانع ا زگردش چرخش اقتصاد پویای کشور شویم.
این پژوهشگر بخش مسکن اضافه کرد: بازار مسکن بدون نظارت جدی باعث گردهم آمدن برخی از افراد شده که حکم غارت منابع مالی را تحت عنوان کمک به این حوزه امضاء کنند و فقط گستره فقر را بیش از پیش پهن کنند.
او بیان کرد: قرار بر این بود که جهش مسکن در چارچوب برنامه هفتم توسعه عملیاتی شود اما در حال حاضر ادعای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی به صورت مستقل و بدون توجه به این امر باعث می شود که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد سرمایه کشوربه این امر اختصاص یابد آن هم در شرایطی که ایران در تحریم و شرایط دشواری به سر می برد و به طور یقین اگر این امر اجرایی شود شرایط بسیاری ناگواری را در پیش رو خواهیم داشت چرا که هیچ تصوری از محل تامین اعتبارات و سرمایه برای این پروژه وجود ندارد.
اطهاری اجرای طرح های اقتصادی در کشور بدون توجه به تبعات منفی آن در حوزه های دیگر را خیانت به اقتصاد و مردم کشور ذکر و خاطرنشان کرد:
بازار مسکن در حال حاضر بازاری جعلی و تقلبی است، از این رو پرداختن به این بازار در خارج از برنامه توسعه هفتم جرم تلقی می شود و مسلماً راهی به جز شکست در پیش رو ندارد و هیچ تفاوتی ندارد که رستم قاسمی بر مسند وزارتخانه باشد یا کسی دیگر… و هر وعده ای دیگر دراین زمینه فقط در حد یک «شعار» باقی می ماند.
اوتصریح کرد: واگذاری زمین به بازار مسکن برخلاف تمام قواعد و اصول حاکم در صنعت ساختمان سازی است چرا که رانت است و به اتلاف سرمایه می انجامد و علاوه بر آن به دیگر بخش های اقتصادی کشور نیز آسیب وارد می کند .
این کارشناس طرح های مهندسی نشده را باعث حاکمیت رانت بر مناسبات شهری دانست و خاطرنشان کرد: افزایش بی در و پیکر جمعیت به ویژه در کلان شهرها بدون توجه به اشتغال و تدوین برنامه های مطلوب در این زمینه فرآیندی جز استمرار عقب ماندگی کشور در بخش مسکن به دنبال نخواهد داشت  و در نهایت به افزایش بزه و آسیب های اجتماعی در راستای توسعه حاشیه نشینی و … منتهی خواهد شد.
در نهایت باید دید آیا با تعویض وزیر برنامه های آن وزارتخانه نیز تغییر می یابد و یا بر اساس استانداردهای حاکم بر جهان که برشرکت های کوچک نیز حاکم است، سیاست های و برنامه ریزی های یک وزارتخانه بر اساس اصول «ایزو» ادامه می یابد و مانع از ایجاد اختلال در مسیر رشد اقتصادی می شود یا خیر؟
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;