ساخت پره های توربین بادی با نانو

به گزارش تاسیسات نیوز،رضا اسدی‌فرد رئیس کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو گفت: در دو سال اخیر پوشش‌های نانویی با فناوری داخلی برای پره‌های توربین تولید شده است.




رضا اسدی‌فرد در پنجمین کنفرانس فناوری نانو در صنعت برق با بیان اینکه فناوری نانو آمیخته با علم و مهندسی مواد است، افزود: اغلب فناوری‌های نوین ریشه در علم مواد دارد و می‌تواند در صنعت برق کاربرد داشته باشد.




وی با اشاره به دستاوردهای محققان در حوزه فناوری نانو اظهار کرد: محققان کشور پس از سال‌ها فعالیت امروز به فناوری تولید نانو فیلتر‌ها با کاربردهای نیروگاهی دست یافتند و امروزه این محصول از سوی شرکت‌های بزرگ ایرانی و با فناوری و ماشین‌آلات داخلی تولید می‌شود.




اسدی‌فرد با تاکید بر اینکه سال گذشته اولین خط تولید این نوع فیلتر‌ها در کره‌جنوبی راه‌اندازی شد، خاطرنشان کرد: این شرکت علاوه بر صادرات این محصولات به کره جنوبی در حال مذاکره برای ایجاد این خط تولید در کشور چین است.





رئیس کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه این فیلتر‌ها در صنعت برق کاربردهای قابل توجهی دارد، ادامه داد: این موفقیت محققان کشور حاصل ایجاد یک زنجیره از تولید تا بازار است و هر محصولی که در دانشگاه‌ها و یا شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده است، این زنجیره تا صادرات محصولات ادامه خواهد یافت.




اسدی‌فرد با اشاره به جزئیات این شبکه، توضیح داد: هر محصول جدیدی که نمونه اولیه آن در شرکت‌های دانش‌بنیان و یا پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها تولید شود، سایر مراحل تولید آن که قابلیت کاربرد در صنعت برق داشته باشند، از طریق این پژوهشگاه مورد حمایت قرار می‌گیرند.




رئیس کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو شناخت نیازهای صنعت برق را از جمله ماموریت‌های این شبکه فناوری نانو در صنعت برق ذکر کرد و یادآور شد: بر این اساس این شبکه از طریق بازدیدهای مکرر از شرکت‌ها و دانشگاه‌ها و همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی و نمایشگاه‌ها نیازهای صنعت برق را شناسایی می‌کند و آن دسته از محصولاتی را که قابلیت تولید با استفاده از فناوری نانو را داشته باشند، مورد حمایت قرار می‌دهد.





وی تولید پوشش‌های ویژه برای طرح‌های توربین‌ها را از دیگر دستاوردهای محققان در حوزه نانو نام برد و گفت: در دو سال اخیر این پوشش‌ها با فناوری داخلی برای پره‌های توربین تولید شده است.





اسدی‌فرد همچنین از موفقیت‌های محققان کشور برای رفع خردگی تجهیزات و همچنین حفظ قطعات از آسیب‌های ناشی از ریزگرد خبر داد و افزود: همچنین به فناوری نانوسیال‌ها دست یافتیم که در حال حاضر این نانوسیال‌ها در ۶ نیروگاه کشور به بهره‌برداری رسیده است.




به گفته وی، بهره‌برداری از این نانوسیال‌ها موجب راندمان حداکثری و کاهش مصرف انرژی شده است.




رئیس کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه ما در حوزه فناوری نانو سند ۱۰ ساله اول را اجرایی کرده‌ایم، اظهار کرد: در حال حاضر در سال دوم اجرای سند ۱۰ ساله دوم فناوری نانو هستیم که این سند از سال ۹۵ آغاز شده و تا سال ۱۴۰۴ ادامه دارد.





اسدی‌فرد از تهیه لایحه‌ای برای فعال‌سازی دستگاه‌ها در حوزه فناوری نانو خبر داد و افزود: این لایحه برای تصویب به هیات دولت ارسال می‌شود که بر اساس آن از دستاوردهای محققان در حوزه نانوفناوری در بخش‌های آب و نیرو بهره‌برداری خواهد شد.





وی با اشاره به موفقیت‌های محققان کشور در زمینه نانو خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از دستاوردهای محققان در این حوزه در مقیاس صنعتی و عملیاتی تولید شده است و برخی از این دستاورد‌ها قادر است آرسنیک، نیترات و فلزات سنگین را از پساب صنعتی حذف کند.





رئیس کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو ابراز امیدواری کرد که با همکاری دستگاه‌ها زمینه به‌کارگیری فناوری نانو در صنعت برق فراهم شود که این امر موجب افزایش راندمان در بخش‌های تولید، توزیع و انتقال برق خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;