ساخت موادی که خود را تعمیر می کنند

به گزارش تاسیسات نیوز، اخیراً گروهی از مواد هوشمند جدید ساخته است که می توانند خود را ترمیم کنند، پس از تغییر شکل دادن به شکل اولیه خود برگردند یا زمانی که کشیده می شوند شفافیت خود را تغییر دهند. اما در حالی که بیشتر این مواد تنها یک شکل دارد، محققان دانشگاه واشنگتن ماده ای ساخته اند که میتواند وقتی در معرض گرما یا نور قرار می گیرد تغییر شکل داده و خود را عوض کند. 





همان طور که در پروژه های قبلی کار شده، مواد هوشمند کاربردهای بالقوه زیادی دارند. مواد خودترمیم شونده میتواند ترک ها یا شکستگی ها را بدون اینکه در طول زمان ضعیف شوند تعمیر کنند و مواد مکانوکرومیک پنجره هایی می شوند که وقتی نیروی مکانیکی ملایم به آنها وارد می شوند بین حالت شفاف و مات تغییر وضعیت می دهند. اما طبق گفته محققان دانشگاه واشنگتن، این مواد هنوز کاربرد عمومی پیدا نکرده اند چون ساخت آنها سخت است و اغلب تنها یک کارکرد هوشمند دارند و توانایی آنها به سادگی تکرار شدنی نیست.

 

 

 

هدف این تیم، طراحی ماده ای با ویژگی هایی است که بر سه مانع غلبه کند. آنها با شبکه های کریستال مایع شروع کردند که به گرما واکنش داده و می توانند طبق دمای اعمال شده تغییر شکل دهند. این شبکه ها بعد با آزوبنزن آغشته می شوند که با خم کردن و تغییر جهت خود بسته به طول موج به کار رفته به نور پاسخ می دهند. در نهایت، اضافه کردن پیوندهای شیمیایی دینامیکی واکنش پذیری ماده را افزایش می دهد.

 

 

 

 

مایکل کسلر – استاد برتر تیم – گفت: «ما می دانیم این تکنولوژی های مختلف جداگانه کار شده اند، ما تلاش کرده ایم اینها را طوری ترکیب کنیم که سازگار باشند.»

 

 

 

 

محققان می توانند ماده را در سطح مولکولی برنامه ریزی کنند تا واکنش های آن به محرک های مختلف را تعیین نایند. این ماده وقتی در معرض نور آبی قرار می گیرد خمش شده و با نور ماوراء بنفش باز می شود و در زمان گرم شدن خود را باز می کند.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;