یکی از سیستم‌هایی که در ارتقای ایمنی سازه‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند سیستم‌های تهویه مطبوع و فن‌های مقاوم در برابر حریق است. گروه صنعتی بستانچی به‌عنوان اولین تولیدکننده فن‌های مقاوم در برابر حریق یکی از تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان برندهایی مانند دمنده، تجارت برق لاله‌زار TBL Co، برندهایی از اسپانیا، ترکیه و انگلستان است. در همین راستا مهدی بستانچی رئیس هیات‌مدیره گروه صنعتی بستانچی با بیان اینکه این شرکت به‌دنبال رفع نیاز تهویه مطبوع تمامی صنایع و ساختمان‌ها از مرحله طراحی، ساخت و تعمیر، اجرا و نصب است گفت: بخش بزرگی از فعالیت‌های این گروه در شرکت دمنده انجام می‌شود؛ این شرکت با داشتن مجموعه هزارنفری و زمین ۱۳ هزار هکتاری جامع‌ترین تولیدکننده انواع فن در خاورمیانه است.
وی با بیان این مطلب افزود: این شرکت هر سال ۳ میلیون فن تولید می‌کند که این میزان حدود ۶۰درصد نیاز کشور را پاسخ می‌دهد. حدود ۴۰ درصد این مجموعه به ۱۶ کشور صادر می‌شود؛ سبد محصولی این مجموعه شامل انواع فن‌های مختلف با ظرفیت‌های مختلف است. قائم‌مقام مدیرعامل شرکت دمنده در ادامه افزود: این گروه صنعتی در سال ۹۸ برای اولین بار موفق به تولید انواع فن‌های پارکینگی شد که این فن‌ها مورداستفاده در پارکینگ‌هایی با متراژهای خاص و آتریوم در مال‌ها است. این محصولات با استاندارد ۳۰۰ در برابر حریق به مدت ۲ ساعت مقاوم هستند و تمامی استانداردهای جهانی را دارند.
وی در ادامه با بیان اینکه صنعت تهویه مطبوع هرگز به جایگاه شایسته خود نرسیده است، گفت: صنعت تهویه کشور صنعت قدیمی، ریشه‌دار و بزرگی با تولیدکنندگان سرشناس است؛ با وجود گستردگی این صنعت در صادرات و اشتغال از سوی مسوولان موردتوجه قرار نگرفته است این درحالی است که در کل این انجمن نیم میلیون نفر اشتغال دارند.
 بومی‌سازی تهویه مطبوع مقاوم حریق در ایران
عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران با بیان اینکه فن‌های پارکینگی مقاوم در برابر حریق، محصول استراتژیکی است که توانستیم آن را بومی‌سازی کنیم، تاکید کرد: این فن‌ها را در انواع رادیال پارکینگی، جت‌ فن‌های آکسیال پارکینگی و اگزاست پارکینگی تولید می‌کنیم.
وی از قدم گذاشتن برندهای دیگر در تولید فن‌های پارکینگی در صنعت تهویه استقبال کرد و افزود: با حضور برندهای دیگر قیمت‌ها رقابتی می‌شود که درنهایت به نفع مصرف‌کننده خواهد بود. اکنون نیز قیمت محصول تولیدی ما، ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت نمونه خارجی است. بستانچی، بومی‌سازی این محصول را نقطه مثبتی ارزیابی کرد و گفت: تولید در ایران چند ویژگی مثبت دارد. مهم‌ترین آنها هم ایجاد اشتغال و کاهش خروج ارز از کشور است؛ درحال‌حاضر در مجموعه دمنده هزار نفر مستقیم و ۱۰ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم فعالیت دارند. از سوی دیگر این محصول پیش از تولید در ایران، با ارز بسیار زیادی وارد کشور می‌شد، اما اکنون دیگر قرار نیست این اتفاق تکرار شود. وی ادامه داد: این محصول تا امروز در انحصار چند شرکت واردکننده بود و حتی خود ما نیز این محصول را از طریق یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا (شرکت اسپانیایی) وارد می‌کردیم و اکنون موفق به بومی‌سازی آن شدیم. هرچند فعالیت بازرگانی درآمد بیشتری دارد، اما نگاه ما نگاه تولیدی است.
 ساخت بزرگ‌ترین آزمایشگاه تست فن در خاورمیانه
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت دمنده در ادامه ساخت آزمایشگاه تست فن را گام دوم بومی‌سازی عنوان و تصریح کرد: اکنون درحال ساخت بزرگ‌ترین آزمایشگاه تست فن در خاورمیانه هستیم که تا کمتر از سه ماه آینده فاز اول آن به بهره‌برداری می‌رسد.
وی در ادامه اظهار کرد: یک آزمایشگاه تست فن در خاورمیانه وجود دارد که در ترکیه واقع‌شده است و تمام شرکت‌ها برای تست محصولات خود باید به ترکیه بروند اما راه‌اندازی این آزمایشگاه، مسیر تست را برای تولیدکنندگان ایرانی بسیار سهل می‌کند. عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران به قابلیت‌های ویژه این آزمایشگاه اشاره کرد و گفت: این آزمایشگاه ازنظر گستردگی تست فن، بزرگ‌ترین آزمایشگاه است.
در این آزمایشگاه، تست انواع فن از نظر اندازه از حدود ۵۰ مترمکعب در ساعت تا فن‌های حدود ۵۰۰ هزار مترمکعب در ساعت را می‌توانیم انجام دهیم. همچنین انواع تست اعم از تست پرفورمنس، حریق و سایر تست‌های مرتبط با فن را در این آزمایشگاه می‌توان انجام داد.
بستانچی در پایان با اشاره به اینکه آزمایشگاه مذکور، همکار مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و موسسه استاندارد خواهد شد، گفت: به‌دنبال این هستیم تا با یک برنامه‌ریزی دقیق و منسجم، بتوانیم سهم خود را از بازار کشورهای منطقه نیز داشته باشیم و تست محصولات کشورهای دیگر را در این آزمایشگاه انجام دهیم.
بستانچی در ادامه بابیان اینکه این گروه صنعتی پروژه‌های مختلفی در سطح ملی انجام داده است، خاطرنشان کرد: تامین سیستم تهویه ایران مال، رز مال و نهادهای بزرگ گازی، نفتی و پتروشیمی جزو رزومه‌ کاری این شرکت است. وی درنهایت گفت: ما در سال ۹۹ به‌دنبال افزایش سبد محصولات خود هستیم و در این خصوص با تمرکز بر بیماری کرونا به‌دنبال تولید دستگاه‌های ایزولاسیون هستیم البته نمونه‌های اولیه آن ساخته‌شده است.