ساختمان ها در مصرف، صرفه جو می شوند

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت نیرو، مسئله صرفه جویی یکی از مسائلی است که رعایت آن در ساختمان باعث بهبود انرژی می شود.



مجری طرح های بهینه سازی مصرف انرژی سابا (سازمان بهره وری انرژی ایران) گفت: اجرای راهکارهای کاهش مصرف انرژی گرمایشی ساختمان های کشور می تواند ، مصرف انرژی را حدود 35 درصد کاهش دهد.

 

حمدرضا توکلی اظهار داشت: انجام عایق کاری سامانه تأسیسات و لوله ها، عایق کاری ساختمان و نصب پنجره های دوجداره استاندارد، علاوه بر ایجاد فضای مناسب برای زندگی ساکنان و افزایش سطح رفاه، می تواند مصرف انرژی در این بخش را حدود 35 درصد کاهش دهد.

 

 

به گفته وی، پوسته بیرونی ساختمان در مصرف برق و انرژی فسیلی بسیار مؤثر است و بطور معمول، در طول فصل سرد حرارت از ساختمان خارج و در فصل گرم هوای بیرون به داخل ساختمان نفوذ می کند.

 

 

توکلی گفت : نصب پنجره های دوجداره با قاب های فلزی ترمال بریک (از انواع پنجره های عایق در برابر حرارت)، چوبی و یا پی وی سی استاندارد موجب به حداقل رساندن نفوذ هوا از بیرون به داخل ساختمان و جلوگیری از اتلاف انرژی می شود.

 

 

توکلی افزود: عایق کاری نقش بسیار مهمی در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنک کردن آن در تابستان دارد؛ بطوری که با عایق کاری می تواند دمای داخلی یک ساختمان را در زمستان پنج درجه گرمتر و در تابستان 10 درجه خنک تر نگهدارد.

 

 

مجری طرح های بهینه سازی مصرف انرژی سابا تصریح کرد: درزبندی درب و پنجره ها یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان است و عدم درزگیری مناسب پنجره ها و درب ورودی نیز از هدررفت انرژی مورد نیاز برای گرمایش و سرمایش ساختمان جلوگیری می کند.

 

 

براساس این گزارش سید حسین سجادی مدیرعامل سابا نیز گفت : بیشترین میزان مصرف انرژی در بخش ساختمان، مصارف بخش خانگی، عمومی و تجاری با سهم مصرفی حدود 47.1درصد است که عمده این مصارف در فصل گرم سال به تجهیزات سرمایشی مربوط است.

 

 

به گفته وی ،وسایل و مصرف کننده های انرژی در خانه به ترتیب درفصل گرم و عادی سال برای یخچال فریزرها با سهم حدود 26 و 38 درصدی، روشنایی با سهم حدود 28 و 39 درصدی و دستگاه های گرمایش و سرمایش با سهم حدود 30 و هفت درصدی از مصارف بخش خانگی، جزو مصرف کننده های عمده این بخش بوده و بیشترین مصرف انرژی برق را دارند.

 

 

پیش از این عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفته بود، 35 درصد انرژی در بخش ساختمان مصرف می شود که با قوانین و مقررات جدید تلاش بر این است که این میزان مصرف انرژی کاهش یافته و تعدیل شود.

 

 

کارشناسان برآورد کرده اند که گاز طبیعی 53 درصد، برق 9 درصد، فرآورده های نفتی 37 درصد و سوخت های سنتی یک درصد مصرف انرژی در ساختمان های کشور را به خود اختصاص می دهند.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;