زمین در انتظار اَبَرخشکسالی های آینده

دانشمندان می‌گویند زمین باید خود را برای خشک‌سالی‌هایی آماده کند که چند دهه عمر دارند.
این یافته‌ها بر‌اساس تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های زمین‌شناسی مربوط به ۱۲۹ تا ۱۱۶ هزار سال قبل (دوره‌ی Eemian) به‌دست آمده‌اند. این دوره‌ی زمانی از آنچه در جهانی گرم‌تر و خشک‌تر انتظار داریم، اطلاعاتی ارائه می‌دهد.
پروفسور مک‌گوان می‌گوید:
دریافتیم که در گذشته، میزان مشابهی از گرمایش کنونی زمین به اَبَرخشک‌سالی‌هایی در جنوب‌شرقی استرالیا منجر شده است. این وضعیت برای قرن‌ها، گاهی بیشتر از ۱۰۰۰ سال حاکم بود و به‌احتمال زیاد، رخ‌دادن ال‌نینو شدت آن‌ها را افزایش می‌داده است.
این گروه تحقیقاتی با مطالعه‌ی شرایط اقلیمی در گذشته، تلاش کرده است نشان دهد گرمایش زمین چهره‌ی جهان در ۲۰ تا ۵۰ سال آینده را چگونه تغییر خواهد داد. دکتر مک‌گوان معتقد است دوره‌ی Eemian نزدیک‌ترین دوره در تاریخ زمین است که دمای‌ کره‌ی زمین مشابه یا احتمالا گرم‌تر از اوضاع‌واحوال کنونی بوده است.
گرمای آن دوره به‌دلیل اثرهای اقلیمی تغییرات آهسته در شیب محور زمین و شکل مدار چرخش زمین به دور خورشید بوده است. در دوران مدرن، گرمایش زمین به‌دلیل غلظت فراوان گاز‌های گلخانه‌ای در جوّ زمین رخ می‌دهد؛ اگرچه این دوران هنوز وسیله‌ای مناسب برای پیش‌بینی‌های اقلیمی در آینده نزدیک است.
محققان برای این هدف نمونه‌های کوچک از کلسیم کربنات موجود در استالاگمیت‌های (زیرگلفهشنگ) غار‌هایی در بخش شمالی یکی از پارک‌های ملی نیو ساوث‌ولز را تحلیل و آزمایش کردند. این آزمایش‌ به آن‌ها کمک کرد تا دوره‌های زمانی (در طول دوره‌ی Eemian) را شناسایی کنند که در آن‌ها بارندگی به‌شدت کاهش یافته بود.
پروفسور مک‌گوان در‌این‌باره می‌گوید:
این یافته‌های نگران‌کننده در‌ادامه‌ی فهرست دیگر یافته‌های دانشمندان این حوزه قرار می‌گیرد که در چند دهه‌ی اخیر منتشر شده‌اند. امیدواریم این پژوهش تازه چشم‌اندازهای جدیدی به ما از وضعیت اقلیمی آینده و خطرهای آن نظیر خشک‌سالی و آتش‌سوزی‌های مربوط به آن ارائه دهد. بااین‌حال، اگر انسان به روند گرم‌کردن زمین ادامه دهد، این آینده‌ای است که همه‌ی ما با آن روبه‌رو خواهیم شد.
منبع زیست آنلاین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;