زاکانی : کسی حق تله گذاری برای مدیریت شهری ندارد

شهردار تهران با بیان اینکه مردم از ترافیک و آلودگی هوا و موضوع بدمسکنی و بی مسکنی ناراضی هستند، گفت: وقتی در بین آنها حرکت می‌کنیم آنچه که نجوا می‌کنند با صبوری دلنگرانی نسبت به آینده است.
به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در جریان برگزاری دوازدهمین قرار خدمت که در منطقه ۹ برگزار شد در دیدار صمیمانه با کارکنان شهرداری منطقه ۹ گفت: امیدوارم خدمت شما امکانی را فراهم کند که بهره مندی مردم از خدمات شهرداری تهران افزایش پیدا کند. امروز یک سال و یک ماه و ۲۲ روز است که در شهرداری تهران خدمت شما هستیم و در این مدت با سه حقیقت مواجه شدیم. یکی از آنها تحت عنوان شهر و موضوعات مرتبط با آن است. بخش دوم مردم و بخش سوم مدیریت شهری است که هر یک مسائلی را با خود به همراه دارند.
۵۳۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی امروز ناکافی و فرسوده است
مردم از ترافیک و آلودگی هوا به شدت ناراضی هستند
وی افزود: شهر ما به واسطه فرسودگی و مشکلاتی که از قبل در جهت رشد و توسعه آن ایجاد شده، مواجه است با شرایطی که مناسب نیست، هنگامی که توسعه شهر از شمال به جنوب و پس از آن غرب به شرق انجام شده و نهایتا امروز شاهد مشکلات بسیاری همچون وجود ۱۲ هکتار بافت ناپایدار به عنوان یک میراث هستیم. زیرساخت‌های شهری تحلیل رفته به شکلی که ۵۳۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی امروز ناکافی و فرسوده است و نهایتا از مشکلات متعددی رنج می‌برد. مردم از ترافیک و آلودگی هوا به شدت ناراضی هستند. از موضوع بدمسکنی و بی مسکنی ناراضی هستند. لذا وقتی در بین آنها حرکت می‌کنیم آنچه که نجوا می‌کنند با صبوری دلنگرانی نسبت به آینده است.
زاکانی ادامه داد: وقتی از درون مدیریت شهری واقعیت‌ها را مشاهده می‌کنیم متوجه می‌شویم که ما به عنوان یک نهاد خدماتی تا پیش از اینکه مسئولیت را قبول کنیم طبق گزارشات گذشته دو سال و نیم شهرداری تهران در تنش مالی قرار داشته به شکلی که در سال ۱۳۹۹ سه ماه برای پرداخت حقوق مجبور به دریافت وام شده است. بی تردید باید توجه ویژه‌ای به جایگاه شغلی، سلسله مراتب، ارتقاء پرسنل و پیوستگی مسئولیت‌ها و جایگاه‌ها در بعد خدماتی داشته باشیم. هیچ نهادی به اندازه شهرداری پیوستگی با مردم و امور شهر ندارد به شکلی که قبل از تولد تا پایان حیات دنیوی با مردم در ارتباط هستیم. بی تردید مهم است چه مسیری را انتخاب کنیم و باید به شکلی عمل کنیم که آینده تضمین شود و آینده امیدبخش رقم بخورد.
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه امروز در نزاعی تاریخی قرار گرفته‌ایم، افزود: صف بندی‌هایی در عرصه منطقه‌ای، جهانی و داخلی شکل گرفته که در این راستا دو راه پیشنهاد می‌شود که یکی راه حق و انقلاب اسلامی است و راه دوم بازگشت به گذشته و قهقرا، کشورهایی که بهشت روی زمین معرفی می‌شدند با حداقلی از تزلزل به جهنمی برای خود و پیرامونشان تبدیل شدند. بی تردید موضوع اصلی کارآمدی و امیدبخشی است. امروز پس از ۴۳ سال اثرات انقلاب اسلامی در عرصه منطقه‌ای و جهانی مشهود است. امروز اثرگذاری کشور ما در عرصه جهانی و منطقه‌ای غیر قابل کتمان است و بدون ما نمی‌توانند تصمیم بگیرند و تصمیمی را به ما تحمیل کنند.
وی افزود: این استقلال کشور امروز محقق شده و شعارهایی که ۴۳ سال پیش در ابتدای انقلاب داده می‌شد بخشی از آنها به خوبی محقق شده؛ اما الگوی کاملی از این شعارها پیش روی ما نیست.
زاکانی ادامه داد: امروز رهبری و ریاست جمهوری انواع و اقسام پاسخ‌ها و حرف‌ها را می‌شنوند؛ اما در رده‌ها و مسئولین پایین‌تر این تحمل وجود ندارد. وقتی صحبت از استقلال می‌شود متوجه هستیم که استقلال سیاسی داریم اما استقلال فرهنگی و اقتصادی نداریم. صحبت از عدالت می‌شود. در این مسیر حرکت کردیم اما با آنچه که در تعالیم‌ اسلامی و با معنویتی که اسلام توصیه کرده فاصله معناداری داریم. کشور امروز پیشرفت کرده ولی پیشرفت آن کاریکاتوری است.
امروز ظرفیت دفاعی کشور زبان زد است
شهردار تهران تاکید کرد: امروز ظرفیت دفاعی کشور زبان زد است. روزی حداقلی را برای ما در نظر نمی‌گرفتند اما امروز می‌گویند مداخله نکنید. این کار را انجام ندهید و خواهش و تمنا می‌کنند. اینها نشان می‌دهد که رشد کرده‌ایم، اما پیشرفت ما کاریکاتوری است و موزون نیست. لذا اگر عدالت تسری پیدا کند می‌تواند ما را جهش دهد و پیشرفت همه جانبه ایجاد شود.
به گفته وی، امروز در آستانه یک تحول هستیم و همه دعواها در جهان با ما برای این است که نگذارند این تحول رخ دهد و آنکه می‌تواند مانع این امر شود مردم هستند. قطعا ما از خارج، گزندی نمی‌بینیم و کسی نمی‌تواند به ما چپ نگاه کند ولی از داخل سطح رضایتمندی مردم ارتباط مستقیمی با این موضوع دارد. اگر واگذاری امور به مردم انجام شود و مردم مشارکت داشته باشند خودشان به عنوان شریک و صاحبخانه با دلسوزی نسبت به امور کشور نگاه ویژه خواهند داشت.
وی ادامه داد: در تمام صحنه‌های انقلاب که نیاز بوده شاهد مشارکت مردم بوده‌ایم و جایگاه مشارکت را به صورت حقیقی دریافت کرده‌ایم. بی تردید با مشارکت تحول ایجاد خواهد شد. هر اتفاقی در تهران بیفتد به سرعت در کشور اثرگذار خواهد بود و در تمام جهان ترجمه می‌شود. برای داشتن چنین تصویری از تهران نقطه آغازمان ناظر بر تحول درون مدیریت شهری است. سال گذشته که مشغول فعالیت شدیم اولین توجه ما این بود که مشکل مالی شهرداری را حل کنیم که این کار با ایجاد خزانه واحد باعث شد که از فشار مالی خارج شویم. این در شرایطی اتفاق افتاد که از پروانه صادر شده برای ساخت و ساز در سال ۹۱ که ۳۵ میلیون متر مربع بود به پنج میلیون متر مربع در سال گذشته رسیده بودیم؛ اما خوشبختانه در شرایطی قرار گرفتیم که امروز نه محتاج غرب شده‌ایم و هم حقوق را ۲۸ هر ماه پرداخت می‌کنیم و سعی کردیم به سمتی حرکت کنیم که عدالت برقرار شود.
 ۲۰ درصد افزایش حقوق مصوب دولت شامل پرسنل شهرداری می‌شود
شهردار تهران با اشاره به اینکه در شهرداری تهران بخشی از نیروها پرسنل رسمی هستند، افزود: با قواعد دولت ۱۰ درصد امسال برای جبران حقوق پرسنل افزایش داشتیم که بین یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان از سرفصلی که ابداعی خودمان بود به پرسنل اضافه شد و امروز نیز با مصوبه دولت ۲۰ درصد افزایش شامل پرسنل خواهد شد. از سوی دیگر درخواست پایه شغلی برای پرسنل را انجام دادیم که حق و حقوق آنها که در سال‌های قبل نادیده گرفته شده بود به نوعی جبران شود. ما به گونه‌ای عمل کردیم که از کارهای خطای گذشتگان عبرت بگیریم و کارهای خوب آنها برای ما درس شود. نگاه ما به گذشته به گونه‌ای بود که پایه‌ای برای آینده باشد و به این ترتیب توانستیم از تنش مالی خارج شویم.
وی ادامه داد: ما دغدغه‌ای برای پرسنل رسمی، خدمات اداری و همه کسانی که به صورت حجمی و پیمانکاری بکار گرفته می‌شوند داریم. افرادی که تعداد آنها حدود ۴۰ هزار نفر است. برای آنها ضوابطی را دنبال می‌کنیم که امنیت شغلی برای آنها ایجاد شود و اگر پیمانکاری حقوق پرداخت نمی‌کند ضوابط را طوری تنظیم کنیم که پیمانکار جریمه شود و از آن محل منابع مالی به این افراد پرداخت شود. بی تردید اگر نتوانیم رضایتمندی پرسنل خود را کسب کنیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم مردم رضایتمند باشند. همچنین در بحث مسکن پرسنل در مورد تعاونی‌ها ، منعی که وجود داشت برداشته شد و تلاش خواهیم کرد از قدرالسهم خود در ایجاد ۱۳۰ هزار واحد مسکونی سالانه که شهرداری در آنها مشارکت دارد علاوه بر به دست گرفتن بازار مسکن ، برای پرسنل خود نیز مسکن را فراهم کنیم و این امر به صورت شفاف برای پرسنلی که بیشترین امتیاز را بیاورند مورد استفاده خواهد بود.
وی تاکید کرد: در حوزه ارتقاء شغلی نیز ارتقاء عمودی و افقی را دنبال خواهیم کرد. به شکلی که افراد دائما در سال شاهد رشد جایگاه خود باشند و اثرات آن را مشاهده کنند.
وی ادامه داد: ما چهار تحول درون زا ناظر بر شهرداری تهران که از نهادی خدماتی به نهادی خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود را دنبال می‌کنیم. بی تردید مدیریت شهری باید مدیریت شهری الگو باشد تا تهران را بتوانیم الگو کنیم. این مسیر تحول باید ما را به الگو تبدیل کند و درآمدهای پایدار برای شهر به همراه داشته باشد. در این مسیر امیدواریم منابع درآمدی و بودجه خود را افزایش دهیم و در این حوزه افق‌های روشنی را پیش روی خود داریم.
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برخورد با موضوع فساد در حوزه مدیریت شهری، گفت: خطاهایی در گذشته انجام شده بود ، تلاش کردیم که حق مدیریت شهری را استیفا کنیم. در این مسیر بیش از ۸۰۰۰ میلیارد تومان امکانات شهرداری را بدون سر و صدا و هیاهو بازگردانیم. در این مسیر برند شهروند که ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش داشته و در دوره‌ای سه میلیاد تومان فروخته شده بود، توانستیم این برند را بازگردانیم. قراردادها و پیمانکاری‌ها را شفاف کردیم .
زاکانی با بیان اینکه کسی حق ندارد در مجموعه مدیریت شهری برای کسی تله گذاری کند، گفت: موضوع عزل یکی از مدیران شهرداری به دلیل تله گذاری برای پرسنل برای اولین بار در این جلسه مطرح می‌شود، مسئولی را عوض کردم چرا که برای کسی تله گذاشته بودند. کسی دو سکه می‌گیرد تا برود از وی فیلم تهیه کنند. هنگامی که این موضوع را شنیدم تا صبح نخوابیدم و پنج صبح این فرد را که از نزدیکترین افراد به من بود عزل کردم. بی تردید اصل و فرع این موضوع خلاف شرع است. اگر بتوانیم با پرسنل یکرنگ باشیم قطعا می‌توانیم با فساد نیز مقابله کنیم. برای عزل این فرد شش ماه است که هزینه می‌دهم و لب هم باز نکردم ولی برای اینکه از حریم شهرداری و پرسنل حمایت کنم و همه بدانند اگر برای کسی بخواهند تله بگذارند اول خودشان دچار مشکل می‌شوند این کار را انجام دادم.
وی ادامه داد: سطحی از خطا با هوشمندسازی و تذکر قابل بازگشت است. البته اگر کسی خطا کرد مسیر قانونی وجود دارد اما قرار نیست کسی خطاکار را به سمت خطای بیشتر سوق دهد و در حقیقت برای او تله بگذارد. بی تردید با موضوعات شعاری برخورد نخواهم کرد.
وی تاکید کرد: تحول درونزا را که موجب ارتقای مدیریت شهری شود دنبال خواهیم کرد. امیدواریم با رونمایی از بسته خرسندسازی گوشه‌ای از زحمات پرسنل را جبران کنیم. تحول دیگری که روی خواهد داد مربوط به درون شهر است. تا بتوانیم معماری نوینی را شکل دهیم و از سوی دیگر تکمیل خطوط مترو را دنبال کنیم. قطعا شهر و مردم آن دارا هستند و می‌توان طرحی را پیاده کرد که مردم، پیمانکاران و مدیریت شهری سود ببرند. در این راستا پروژه‌های بزرگ شهر را فعال کردیم. امیدواریم بزرگراه یادگار امام به صورت قطعه قطعه تکمیل و افتتاح شود و پروژه شهید بروجردی نیز امسال افتتاح خواهد شد. پروژه‌های شهید شوشتری و متوصلیان نیز به صورت جدی پیگیری خواهد شد.
شهردار تهران تحول دیگر را در حوزه زندگی مردم خواند و افزود: در تلاشیم تحول در سبک زندگی همراه با رفاه و آسایش مردم را فراهم کنیم. تحول ناظر بر حوزه فناوری نیز یکی دیگر از اقدامات ماست. ظرفیت‌های مبتنی بر هوشمندسازی می‌تواند خدمات را افزایش دهد. قطعا هوشمندسازی بار و مسافر را دنبال خواهیم کرد و با هوشمندسازی پارک حاشیه‌ای را نیز ساماندهی خواهیم کرد. در حقیقت با بهره گیری از هوشمندسازی می‌توانیم شهر را ارتقاء دهیم و هویت سازی برای شهر را محقق کنیم.
، زاکانی در پایان این جلسه در جمع خبرنگاران با اشاره به پیگیری روند احداث ادامه بزرگراه یادگار امام در منطقه ۹ گفت: بخشی از زمین‌های این پروژه مربوط به آموزش و پرورش است که این موضوع در حال پیگیری است. امسال بزرگراه شهید بروجردی خاتمه پیدا می‌کند و به افتتاح می‌رسد. به این ترتیب گشایش بزرگی در منطقه ۱۸ روی خواهد داد.
وی ادامه داد ما توسعه اتوبوسرانی را در تهران به صورت جدی پیگیری می‌کنیم. برای امسال ۵۹۱ اتوبوس بازسازی شده و ۲۰۰ دستگاه نیز خریداری شده، امیدواریم تا پایان سال تعداد اتوبوس‌های تهران را به بیش از ۵۰۰۰ دستگاه برسانیم و ۲۱۰ خط اتوبوسرانی تهران را نیز اصلاح کنیم. همزمان وارد اقدامات جدی در خصوص مترو شدیم تا خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ را احداث کنیم. برای خط ۱۱ با شرکت مپنا وارد مذاکره شدیم و تلاش خواهیم کرد با توجه به اینکه تکیه ما بر حمل و نقل ریلی است در این حوزه گام‌های موثری برداریم. برای این کار بر منابع داخلی تکیه می‌کنیم و با مشارکت و مولدسازی کار را به پیش می‌بریم. در بحث واگن و توسعه خطوط کار جدی را انجام خواهیم داد.
وی ادامه داد: مطالعاتی در مورد احداث تراموا شروع کرده‌ایم که در دو یا سه خط امکان احداث آن در تهران فراهم شود. در این راستا جلساتی برگزار شده و مشغول کار روی این موضوع هستیم. اگر این امکان فراهم شود تکیه ما روی محور انقلاب – دماوند است و طوری تنظیم خواهیم کرد که امکان جابجایی مسافر هر پنج دقیقه فراهم شود.
شهردار تهران در خصوص مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز نیست گفت: همیشه فرد خلافکار و خاطی پیدا می‌شود در آشوب‌هایی که اخیرا اتفاق افتاده عده‌ای فرصت پیدا کردند که خلاف خود را تشدید کنند اما با این امر قطعا هم در منطقه ۱۸ و ۱۹ مقابله خواهد شد. چرا که این جان مردم است و در آن تعارفی نداریم.
وی در خصوص آماده باش شهرداری تهران برای بارش‌های پیش بینی شده نیز گفت: سال گذشته نیز در پیش بینی بارش‌ها نیروهای خدمات شهری و مناطق در آماده باش کامل بودند که برای امسال نیز این اتفاق خواهد افتاد.
وی در خصوص موضوع آلودگی هوا نیز گفت: پنجشنبه این هفته جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های مرتبط از سوی وزیر کشور برگزار خواهد شد و موضوع آلودگی هوا به صورت جدی پیگیری خواهد شد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;