ریز نمرات سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت آب و برق

به گزارش تاسیسات نیوز، عملکرد وزارت نیرو در جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در صنعت برق و آب مورد ارزیابی قرار گرفت. ارزیابی‌ها حکایت از آن دارد که اجرایی شدن برجام، پای ۸ میلیارد و ۲۳۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی را به صنعت آب و برق باز کرده است.

 

آمارها نشان می‌دهد هم‌اکنون بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها به مرحله قرارداد رسیده، بخشی در مرحله ساخت قرار دارد و بخشی نیز به بهره‌برداری رسیده است.


رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و افزایش سطح معیشت مردم در اقتصاد ایران نیازمند سرمایه‌گذاری متناسب با نیازهای کشور است که در شرایط کنونی و با توجه به وضعیت بودجه دولت، اهمیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی به‌خصوص در صنعت آب و برق اهمیتی دوچندان پیدا کرده است.



اجرایی شدن برجام، همچنان که پای سرمایه‌های خارجی را به کشور باز کرد، موجب شد سرمایه‌گذاران داخلی نیز با اعتمادی بیشتر در پروژه‌های اقتصادی مختلف، از جمله در صنعت آب و برق سرمایه‌گذاری کنند.


بررسی طرح‌های به بهره‌برداری رسیده در صنعت آب و برق نشان از آن دارد که در فاصله زمانی ابتدای دولت‌یازدهم تا شهریور ۹۶، در مجموع بیش از چهار میلیارد دلار طرح به بهره‌برداری رسیده است که سه میلیارد و ۵۵۵ میلیون دلار از آن مربوط به نیروگاه‌های حرارتی بزرگ، ۲۱۱ میلیون دلار مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر، ۳۴۸ میلیون دلار مربوط به مولدهای مقیاس کوچک و ۷۰ میلیون دلار نیز مربوط به طرح‌های آب و فاضلاب است.


با بهره‌برداری از این طرح‌ها، پنج هزار و ۱۳۸ مگاوات به ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی بزرگ، نیروگاه‌های تجدیدپذیر و مولدهای مقیاس کوچک اضافه شد. علاوه بر این، ۱۳ میلیارد و ۷۲۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی نیز در مرحله قرارداد، قرار دارد که با بهره‌برداری از این طرح‌ها، ۱۹ هزار و ۳۸۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌شود.


۸ میلیارد و ۴۵۱ میلیون دلار از این قراردادها مربوط به نیروگاه‌های حرارتی بزرگ، ۲ میلیارد و ۶۴۳ میلیون دلار مربوط به تجدیدپذیرها و یک میلیارد و ۲۵۸ میلیون دلار نیز مربوط به مولدهای مقیاس کوچک است.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;