رو برنگردانیم و بی خیال رد نشویم قدری بیاندیشیم

زگیل

ما تاسیساتی ها به این پدیده زشت روی نما زگیل می گوییم. زگیل در بدن انسان در اثر ویروس ها ایجاد می شود. اما در ساختمان ها در اثر یک ویروس در اندیشه  انسان ها ایجاد می شود. این ویروس می تواند در ذهن برخی تولید شود:

 

 

 

 

این ویروس در یک ذهن بیمار ایجاد می شود که تصور می کند می توان در یک ساختمان چند صد میلیون و یا حتی میلیارد هزینه مصالح داد اما لازم به هزینه کرد چند میلیون ناقابل برای طراحی تاسیسات نیست. پس به سراغ فروشنده می رود هرچیزی که او پیشنهاد کرد می خرد. یا فروشنده درست تخمین می زند. یا کم تخمین می زند – که نتیجه اش پیدایش این زگیل ها در نماست- و یا زیاد تر تخمین می زند که نتیجه اش هزینه کرد چند ده میلیون بیشتر است. یعنی چند برابر هزینه طراحی! اگر احتمال هر سه این حالت ها یکسان باشد- که نیست!- 33% احتمال زگیل دارید!

این ویروس در یک ذهن بیمار ایجاد می شود که مهندس طراح تاسیسات است ولی به هزار دلیل اشتباه در طراحی دارد. یا کم محاسبه کرده است، یا زیاد. و یا پیچیدگی های طرح را مانند نحوه مصرف، تقسیم هزینه های انرژی و … نادیده گرفته است. 

این این ویروس در یک ذهن بیمار ایجاد می شود که تصور می کند تجهیزات تاسیساتی برای کار کردن تا ابد بدون تعمیر، حفاظت و نگهداری ساخته شده اند. پس با گذشت چند سال چیلر گران قیمت را به سطل آشغال می اندازند و به سوی زگیل می شتابند.

این ویروس در یک ذهن بیمار ایجاد می شود که تصور می کند به موتورخانه مرکزی نیاز نیست و همیشه باید به سوی جدایی پیش رفت. این ویروس که چندی است به سرعت در حال شیوع است بسیار خطرناک و نزدیک همه ماست!

این ویروس در یک ذهن بیمار ایجاد می شود که تصور می کند پس از اجرای دو یا سه ساختمان 4 طبقه وقت آن است که تاسیسات هر مجموعه ای با هر وسعتی را اجرا کرد. بی نیاز از هر دانش و تجربه بیشتری! به هرشکل که لوله را می شود به هم جوش دهیم. شیر ها فقط در باغ وحشند و …

 به زگیل ها بخندید ولی مراقب باشیم ذهن ما زگیل نزند!

 

  

پایان پیام/

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;