روشی نوین در همجوشی هسته‌ای

در یک استارتاپ استرالیایی به نام HB11 که در یکی از دانشگاه‌های New South Wales صورت گرفت، به نظر می‌رسد راهی برای تحول در فنآوری همجوشی هسته‌ای کنونی یافت شده است و به طور بالقوه زمینه را برای یک دوره جدید تولید برق بدون خطرات ذوب هسته‌ای پیدا کرده‌اند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، به گفته  Warren McKenzie مسئول برگزاری این استارتاپ: ما در حال کنار گذاری همه چالش‌های علمی که بیش از نیم قرن است برای ادغام انرژی وجود دارد هستیم.
همانطور که از نام آن پیداست، انرژی همجوشی، انرژی آزاد شده هنگام ادغام هسته‌های دو اتم بوده. این انرژی خلاف پدیده شکافت هسته‌ای که برای تولید برق از جدا شدن هسته‌ها استفاده می‌شود است.
ادغام هسته‌ای برای دهه‌ها یکی از مقدسات تولید انرژی بوده است، اما دانشمندان هنوز به واکنشی دست نیافته اند که بتواند انرژی بیشتری نسبت به آنچه مصرف می‌کند تولید کند. هرچند آنها در حال نزدیک شدن هستند.
روشی نوین در همجوشی هسته‌ای
هرچند بیانیه‌های مطبوعاتی مربوط به این موضوع از وب سایت دانشگاه حذف گردید اما گفته می‌شود که در HB11 روش جدیدی پیدا شده است که فرایند کنونی تولید انرژی از همجوشی هسته‌ای که به درجه حرارت و فشار بالا نیاز دارد را کنار می‌گذارد. دستاورد HB11 بسیار ساده و ارزان است. این تکنیک بجای استفاده از ایزوتوپ‌های رادیواکتیو گران قیمت مانند تریتیوم و لیزرهای خاص، تنها از هیدروژن و ایزوتوپ بورون (B-11) استفاده می‌کند.
درون یک کره فلزی بزرگ و توخالی، گلوله‌های سوختی ایزوتوپ HB-11 توسط دو لیزر شلیک می‌شوند تا واکنش زنجیرهای ادغام و همجوشی را ایجاد کنند.
به گفته McKenzie، می‌توان اینگونه توضیح داد که از هیدروژن به عنوان یک دارت استفاده می‌شود و امید است که به یک ایزوتوپ بور برخورد کند تا واکنش همجوشی شروع شود. این فرایند حتی نیاز به مبدل حرارتی یا ژنراتور ندارد.
بدون ضایعات هستهای، بدون استفاده از بخار و احتمال صفر برای ذوب هسته‌ای، باعث شده تا این نظریه بسیار مورد قبول واقع شود. اما همچنان این استارتاپ نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد و مشخص نیست کی میتوان از این روش در مقیاس بزرگتر استفاده کرد.
منبع خبرآنلاین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;