روز چراغ‌قوه مبارک!

روح اله واصف

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 164 میباشد.



همکاران عزیز سلام و خداقوت

 

این روزها در همه نشست‌های خبری نوشته‌ای در پشت سخنران خودنمایی می‌کند و آن تبریک روز خبرنگار است. شاید بد نباشد به این بهانه کمی بیشتر به این شغل خاص نگاه کنیم. خوشبختانه این روز مانند روز مادر، پدر یا دختر و یا حتی معلم نیست که لازم باشد هدیه‌ای برای کسی بخریم.




این روز را می‌توانیم خیلی خشک و خالی بگذرانیم بدون هیچ اتفاق خاصی. می‌توانیم همچنان جلوی کیوسک روزنامه بایستیم و از حاصل زحمات آن‌ها لذت ببریم و حتی ذره‌ای پول نپردازیم تا روزنامه‌ای بخریم. در نهایت می‌توانیم لطفی کنیم و از نسخه‌های برخط یا همان آنلاین استفاده کنیم.




می‌توانیم همچنان اخبار را ببینیم و گوش کنیم و با قیافه یا صدای افرادی که میکروفن به دست می‌بینیمشان و یا می‌شنویمشان شوخی کنیم. برنامه نود را ببینیم و فکر کنیم چرا نود در اقتصاد یا هنر یا سیاست نیست. می‌شود همه این کارها را بی‌توجه به کسانی انجام دهیم که مدام در حال دویدن به این‌سو و آن‌سو هستند اما دیده نمی‌شوند.




البته نه این‌که دیده نمی‌شوند که دیده نشدنشان شاید قشنگ‌تر است. مانند آشپزی که بوی روغن و ماهی و گوشت می‌دهد با لباسی چرب و روغنی. اما غذایی که سرو می‌کند تابلویی از زیبایی است!

 

 

 

خبر عامل اساسی در جهت‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی است. گاهی با انتشار یک خبر و پر و بال دادن به آن می‌توان نتیجه انتخابات را تغییر داد و یا حتی باعث جنگ دو کشور شد. خبر اما به‌جز نقل، محصولاتی دیگر نیز دارد.




می‌توان خبر را تحلیل کرد و نتیجه گرفت و پیش‌بینی نمود. با بررسی همین اخبار است که حدس می‌زنیم دلار گران خواهد شد یا ارزان و یا بازار مسکن به کدام سو می‌رود. گاهی اخبار از آمارها نیز مهم‌تر می‌شوند. با یک سخنرانی می‌توان بازاری را تکان داد و نشست و آمار را مطالعه کرد.

 

 

خبرها سازنده بخش مهمی از زندگی ما هستند و همه ما تلخی یا لذت خبررسانی را چشیده‌ایم. خبر تولد فرزند یا ازدواج یا فوت عزیزی مهیج است چه شنیدنش و چه انتقالش! حتی خبرها را خرید و فروش می‌کنند و می‌کنیم. این جمله معروف را به کار برده‌اید که آماری از فلانی داری؟

 

 

خبرنگاران اما در این میان کسانی اند که خوراک کنجکاوی ما را می‌پزند. تبحر آن‌هاست که خبرها تولید شود، هنر آن‌هاست که کنجکاوی ما تحریک شود، تعهد آن‌هاست که خبر چگونه به ما برسد و سرعت آن‌هاست که خبر کی به ما برسد و صد البته این بخت آن‌هاست که خود به کجا برسند. پشت درهای بسته، زندان بسته و یا یک دفتر کار شیک و مدرن در اتاقی دربسته در یک وزارتخانه یا … .

 

 

یک نتیجه کلی این است که ما همیشه برای دیدن نیاز به نور داریم و البته ارزش نور را در تاریکی بهتر درک می‌کنیم. خبرنگار باید چراغ‌قوه تاریکی‌ها باشد.

 

نتیجه کلی دیگر هم این‌که روز خودمان مبارک!

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;