رهیافت هیدرودینامیکی

 

عنوان مقاله: یک رهیافت هیدرودینامیکی برای افزایش نرخ تخلیه آب در فلاش تانک




محسن قدیانی (استادیار مکانیک، واحد یادگار امام (ره) دانشگاه آزاد اسلامی، تهران)


ولی انجیل الی (استادیار گروه مهندسی مکانیک دانشکده مکاترونیک واحد کرج دانشگاه آزاد اسلامی، کرج)




به گزارش تاسیسات نیوز، اهمیت صرفه جویی در مصرف آب باعث شده است که در هنگام تولید فلاش تانک های امروزی، حجم مخزن ذخیره کاهش داده می شود. حتی استفاده از فلاش تانک های با قابلیت تنظیم میزان آب خروجی در هر مرحله (3 تا 6 لیتر) توصیه می شود.





تولید این نوع از فلاش تانک ها در کشور ایران به طور عمده محدود به فلاش تانک دارای کلید دو زمانه شده است. اما معمولا بیشتر مصرف کنندگان به دلیل نقصان کارآیی در حالت میزان آب خروجی حدود 3 لیتر، کمتر از این وضعیت فلاش تانک ها استفاده می کنند.





در معدود دفعاتی که استفاده کنندگان فلاش تانک، حالت میزان آب خروجی کمتر را انتخاب می کنند نیز معمولا مجبور می شوند تا دوبار متوالی این عمل را تکرار کنند و اعتبار قابلیت صرفه جویی در مصرف آب فلاش تانک های دوزمانه نقض می گردد. در این مقاله یک رهیافت هیدرودینامیکی برای افزایش نرخ تخلیه آب فلاش تانک، بدون افزایش در میزان آب خروجی ارائه می شود.





اصلی ترین قسمت هر فلاش تانک، بخشی است که ایجاد مکش سیفونی می کند که منجر به تخلیه تدریجی و با سرعت زیاد آب مخزن می گردد. ساختمان ساده شده این بخش در واقع، یک لوله به شکل حرف U وارون است. در این مقاله با یک مطالعه تحلیلی روی معادله انرژی جریان تراکم ناپذیر نشان داده می شود که با افزودن یک شیپوره واگرا (دیفیوزر) در خروجی لوله فلاش تانک، می توان نرخ جریان حجمی را به میزان قابل توجهی افزایش داد.





در واقع افزودن شیپوره واگرا که آب را به فشار اتمسفر تخلیه کند، باعث افزایش فشار ناشی از افزایش سطح مقطع شیپوره می گردد. افزایش فشار به این ترتیب، فشار را در مقطع ورودی شیپوره واگرا کاهش می دهد و باعث می شود که نرخ جریان افزایش یابد و در نتیجه کارآیی فلاش تانک حتی در حالتی که میزان آب خروجی حدود 3 لیتر تنظیم می شود افزایش یابد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;