نقش رشته شهرسازی

 

عنوان مقاله: نقش رشته شهرسازی در جلوگیری از تغییر اقلیم شهرهای بزرگ (نمونه موردی شهر اصفهان)

محمدرضا کمالی، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

به گزارش تاسیسات نیوز، نقش رشته شهرسازی در بهبود وضعیت شهرها از همواره مطرح بوده است و امروزه به رغم مشکلات متعددی که شهرها با آن درگیر هستند می توانند به بهتر شدن آن کمک نماید. مشکلاتی که بیشتر ناشی از بی توجهی به شهر در قالب یک مجموعه کلی و همچنین کم توجهی به آینده شهرها می باشد.

 

حال رشته شهرسازی می تواند در راستای تعیین و استقرار کاربری های یک منطقه، جهت توسعه شهرها، طراحی منظر، پوشش گیاهی و طراحی نمای ساختمان ها در یک محور بر اساس اصول توسعه پایدار و مطابق با اقلیم منطقه گام های اساسی و مفید بردارد.

 

از طرفی دیگر بی توجهی به تغییرات اقلیمی در شهرها سبب شده تا تاثیرات جبران ناپذیری در حال و آینده بر جای بگذارد با توجه به اهمیت موضوع، این پژوهش به بررسی آثار نامطلوب تغییر اقلیم پرداخته و نقش رشته شهرسازی را در بهبود وضعیت کنونی تبیین می کند و در این راستا پیشنهاداتی نیز ارائه می کند.


در این پژوهش که به روش توصیفی – تحلیلی و علی پس از وقوع انجام شده، با بررسی آمارها مشخص شد که تغییر اقلیم شهر اصفهان به عنوان نمونه موردی پژوهش در چند دهه اخیر مشهود است که بخشی از آن مربوط به توسعه صنعتی فزاینده این شهر است و بایستی تمهیداتی در این راستا اتخاذ گردد.

 

نتایج نشان می دهد اولویت بخشی به مسائل اقتصادی نقش مهمی در تغییر اقلیم شهرها داشته اند و لزوم تغییر نگرش و اولویت بخشی به بحث توسعه پایدار در این امر احساس می شود.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;