رنگ بندی

روح الله واصف/ سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز:به نام خدا/همکاران گرامی سلام و خدا قوت/آموزه‌های مدیریتی زمان‌های انجام کار را به سه قسمت قرمز، زرد و سبز تقسیم می‌کنند.
وقتی برای انجام پروژه‌ای سه ماه وقت داریم اکنون در محدوده سبز هستیم. وقتی یک ماه تا زمان پایان مانده است در محدوده زرد و در فاصله دو هفته مانده به پایان در محدوده قرمز هستیم. هنر مدیریت زمان این است که کار در محدوده مشخص‌شده انجام شود و قسمت اعظم کار در محدوده سبز تمام‌شده باشد. برنامه‌ریزی صحیح برای هر سه محدوده رنگی فعالیت‌های مشخصی را تعیین می‌کند.
در فرآیند ساخت هر سازه‌ای و با هر کاربردی، این برنامه زمان‌بندی پروژه است که مشخص می‌کند چه کسی و در چه زمانی باید به پروژه وارد شود. اتفاق تلخی که به یک‌رویه تبدیل ‌شده است، قرارگرفتن بخش طراحی تاسیسات مکانیکی و برقی در محدوده قرمزرنگ زمان طراحی است. رفت‌وآمدهای فراوان پروژه در بخش معماری و سازه و اعمال سلیقه‌های افراد مختلف در این بخش زمان مفید زیادی را می‌گیرد و متأسفانه کارفرما باعجله پروژه را به تیم تاسیسات محول می‌کند. در این روند کاری فرآیند پیچیده و چندوجهی طراحی مانند دوی امدادی دیده می‌شود که هر تیمی چوب را باید به تیم بعدی بسپرد. درصورتی‌که این دیدگاه غلط است و طراحی پروژه در تیم معماری و سازه و تاسیسات باید هم‌زمان و یا باکمی فاصله پیش برود. با تصورات اشتباه، مدیریت غلط زمان و اشتباه در محاسبات زمان‌بندی، طراحی آسایش ساختمان به محاق می‌رود و کاری عجولانه و گاهی پراشتباه انجام می‌شود.
نمونه این تصور را می‌توان در مدیریت کلان هم مشاهده کرد. آب‌رسانی به خوزستان عزیز سال‌هاست که دچار تعلل است و اکنون با تلاش نیروهای مختلف جهادی و یا نظامی در حال انجام می‌باشد ولی انجام چنین پروژه عظیمی و در قسمت قرمز بسیار خطرناک و پرهزینه است و ای‌کاش در محدوده خود انجام می‌شد. ساخت مسکن مهر نیز نمونه‌ای از چنین پروژه‌هایی است.
شاید لازم باشد یک‌بار دیگر رنگ‌ها را مرور کنیم و مدیریت زمان را به برنامه ریزان بیاموزیم. این یعنی نظم و رعایت نظم وصیت مولا علی (ع) است در بستر مرگ! قدری باید شیعه‌تر باشیم!
تا بعد!
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;