رفع ناترازی بنزین با احیاء استفاده از CNG

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: دولت در سال های متمادی برای تامین بنزین مورد نیاز کشور به چالش هایی مواجه بوده است که اکثراً برای متعادل ساختن تقاضای سوخت راه افزایش قیمت بنزین را درپیش گرفت که البته با اعتراضات مردمی فعلاً متوقف و مسکوت مانده است. اما همچنان مسئولان در این حوزه از ارائه راهکاری مناسب عاجز مانده اند.هر چند به گفته کارشناسان؛ عدم ساخت پالایشگاه های جدید و بازسازی پالایشگاه های قدیمی، عدم مصرف بهینه بنزین، بی توجهی به سوخت های جایگزین، ناکارآمدی در استمرار تولید بنزین در داخل کشور و… از جمله دلایل چالش های کمبود بنزین در کشور به شمار می آید که تامین تقاضای داخلی در این زمینه را با مشکل مواجه کرده است، از طرفی پالایشگاه های کشور به دلیل قدیمی بودن زیرساخت ها، مسائل نگهداری و عدم سرمایه گذاری با ظرفیت کاهش یافته کار می کنند و دولت نیز گاهی  برای کاهش بحران،  به سهمیه بندی بنزین و کاهش کارت های جایگاه های سوخت روی آورده است .
CNG   جایگزینی مناسب برای بنزین
CNG به عنوان یک سوخت پاک ‌تر و سازگار با محیط زیست، به عنوان راه‌حلی بالقوه برای کمبود سوخت و همچنین مبارزه با آلایندگی های هوا در سراسر جهان توصیه می شود. با وجود زیرساخت های CNG، این کشور می تواند وابستگی خود به بنزین و گازوئیل وارداتی را کاهش دهد و در عین حال آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای را نیز کاهش دهد، اما علیرغم مزایای بالقوه، ظرفیت CNG ایران کماکان مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس این گزارش؛ کمبود سرمایه گذاری دراین بخش و عدم تامین و احیاء زیرساخت‌های CNG، از جمله ساخت ایستگاه‌های جدید و ارتقای جایگاه‌های موجود، از جمله موانع بر سرراه رشد این بخش شده است. جایگاه‌های سی‌ان‌جی کشور معمولاً با مشکلات فنی مانند تجهیزات فشرده‌سازی و ذخیره‌سازی ناکافی مواجه هستند که می‌تواند منجر به کاهش راندمان و افزایش هزینه‌های نگهداری شود و انگیزه افراد برای استفاده از خودروهای دوگانه سوز را کاهش می دهد. استاندارد نبودن و فقدان پروتکل ها و تجهیزات مناسب سوخت رسانی CNG باعث سردرگمی مصرف کنندگان شده و مانع از پذیرش گسترده سوخت شده است. از سوی دیگر مقررات پیچیده و موانع بوروکراتیک سرمایه‌گذاری خصوصی در بخش CNG را منصرف کرده و منجر به نبود رقابت و نوآوری شده است.
ضرورت تعامل دولت و بخش خصوصی برای توسعه CNG
کارشناسان حوزه انرژی بر این باور هستند؛ برای رسیدگی به چالش های پیش روی بخش CNG ایران، دولت و سهامداران بخش خصوصی باید با یکدیگر همکاری کنند تا با افزایش سرمایه گذاری در این بخش سطح کیفی وکمی جایگاه های سوخت سی ان جی افزایش یابد و همچنین سطح ایمنی خودروها و جایگاه ها نیز ارتقاء یابد، قطعاً این مهم با افزایش نظارت ها امکان پذیر می شود که البته همراه با ارائه تسهیلات مناسب از سوی دولت به متقاضیان تمایل و نرخ دوگانه سوز کردن خودروها بیشتر می شود. به گفته صاحبنظران؛ بی توجهی ایران به ظرفیت CNG خود فرصتی از دست رفته برای رسیدگی به بحران انرژی کشور و کاهش اتکای این کشور به بنزین وارداتی است. با پرداختن به چالش ها و موانع پیش روی این بخش، دولت و ذینفعان بخش خصوصی می توانند با یکدیگر همکاری کنند تا آینده انرژی پایدارتر و سازگار با محیط زیست را برای ایران توسعه دهند.
سهم موثر دوگانه سوز کردن ناوگان حمل ونقل در رفع ناترازی بنزین
حسن مرادی نماینده ادوار مجلس در این باره گفت: احداث کارخانه های تولید مخازن گاز در کشور به دنبال تصویب قانون صرفه جویی و تامین هوای پاک در کشور، سال ها پیش مصوب شد و افراد زیادی در این بخش مشغول به کار شدند که با استقبال مردم نیز در راستای سیاست های تشویقی برای کاربران مواجه شد، اما به تدریج این طرح با بی مهری دولت مواجه و بسیار کند شد و کارگاه های  فعال در این زمینه با وجود سرمایه گذاری های بسیار با ورشکستگی روبرو شدند.  او دوگانه سوز کردن خودر, در شرایط فعلی را ضروری اعلام و بیان کرد: توسعه گازسوز کردن خودروها امری واجب است و اجرای آن در ناوگان تاکسیرانی کشور به ویژه می تواند صرفه جویی ریالی بسیاری را نیز به دنبال داشته باشد و اگر مسائل ایمنی هم رعایت شود هیچ خطری خودرو و راکبان آن را تهدید نمی کند و علاوه بر آن چون امکان صادرات گاز سی ان جی وجود ندارد یا به سختی ممکن است، افزایش خودروهای گازسوز علاوه بر تثبیت هوای پاک موجب صرفه جویی در این مسیر نیز خواهد شد لذا باید به سرعت دلایل اصلی توقف طرح گازسوز کردن خودروها با وجود هزینه کردهای بسیار توسط بخش خصوصی و دولت بررسی و استمرار آن در دستور کار دولت قرار گیرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;