ردیابی فرسودگی موجود در بتون

به گزارش تاسیسات نیوز، محققان دانشگاه کارولینای شمالی و دانشگاه فنلاند تکنیک جدیدی برای ردیابی آب در سازه های بتونی ابداع کرده اند که به مهندسان اجازه می دهد قبل از اینکه موارد احتمالی به مشکلات بزرگ تبدیل شوند آنها را شناسایی کنند.

 

 

 

 

محمد پورگز – استادیار مهندسی عمران، سازه و محیط زیست دانشگاه کارولینای شمالی و محقق ارشد پروژه- می گوید: «ما فکر کردیم انواع سازه ها از پل ها و آسمانخراش ها گرفته تا واحدهای هسته ای و سدها متکی بر بتون هستند.





پی گیری فرسایش و خرابی بتون برای امنیت عمومی ضروری است و متهم اصلی در این زمینه آب است. آب به خودی به فرسودگی کمک می کند اما می تواند مواد شیمیایی دیگر مثل نمک جاده که روی پل ها استفاده می شوند را نیز با خود حمل کرده و سبب خوردگی بتون و سازه های فولادی آن شود.

 

 

 

 

دکتر پورگز می گوید: «ما فناوری ابداع کرده ایم که به ما اجازه می دهد حرکت آب در بتون را با استفاده از جریان کوچک برق ردیابی کنیم؛ این تکنولوژی سریع تر، ایمن تر و ارزان تر از فناوری های موجود است و همچنین برای کنترل نمونه های بزرگ تر مثل سازه ها دقیق تر است. تکنولوژی نمی تواند تعیین کند کجا آب در بتون نفوذ کرده اما سرعت حرکت آن، مقدار آبی که وجود دارد و اینکه چگونه ترک ها یا آسیب های موجود بر حرکت آب تاثیر می گذارند را مشخص می کند.

 

 

 

 

فناوری های قبلی برای ارزیابی آب در بتون متکی بر پرتوهای ایکس یا تابش نوترونی بودند اما هر دو محدودیت های زیادی داشتند. پرتوهای ایکس نفوذ محدودی در بتون دارد و استفاده با نمونه های بزرگ یا روی سازه را محدود می کند. تابش نوترونی دقیق تر است اما نفوذ کمی دارد، گران است و برای سلامت و ایمنی انسان ضرر دارد.

 

 

 

 

روش تصویربرداری برقی جدید چیزی است که شما می توانید برای بررسی ساختمان ها یا پل ها از آن استفاده کنید.

 

 

 

 

در این تکنیک، محققان از الکترود در اطراف یک سازه استفاده می کنند. بعد یک برنامه کامپیوتری جریان کوچکی بین دو الکترود در یک زمان برقرار کرده و بین چندین ترکیب الکترود ممکن حرکت می کند.

 

 

 

 

هر زمان جریان بین دو الکترود برقرار شد، کامپیوتر پتانسیل الکتریکی را در همه الکترودهای روی سازه کنترل و ثبت می کند. سپس محققان از نرم افزار سفارشی خود برای محاسبه تغییرات رسانایی استفاده کرده و یک تصویر سه بعدی از آب درون بتون تولید می کنند.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;