رجبی: ارتباط خریدار و سازنده قطع شده است

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور عدم ساماندهی بازار مسکن در سال های گذشته را باعث روی آوری مردم به سمت خرید سکه، ماشین و …. دانست و گفت: هر وقت هم که قصدی برای ساماندهی بازار مسکن بود هشدار دادند که این کار سبب ایجاد سفته بازی و افزایش قیمت مسکن می شود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، فرج‌الله رجبی با اشاره به وضعیت کنونی بازار مسکن و آینده پیش‌روی آن گفت: تا زمانی که راهکار مشخصی پیدا نشود که به تبع آن موضوع ساخت و ساز نقش ویژه‌ای در اقتصاد پیدا کند همچنان شاهد آشفتگی در بازار مسکن هستیم؛ باید اقدامی انجام شود که سرمایه‌گذاران با یک حاشیه امن به این بازار ورود کنند.
وی با بیان اینکه موضوع عرضه و تقاضا از نکات مهم و وِیژه در بخش مسکن است ادامه داد: اگر می‌خواهیم در حوزه مسکن از نیاز متعارف عقب نمانیم سالانه نیاز به ساخت و احداث ۹۰۰ هزار مسکن داریم.
وجود دو میلیون و نیم خانه خالی در کشور
رجبی بیان کرد: اگرچه آمارها اعلام می کنند که حدود دو میلیون و نیم خانه خالی در کشور وجود دارد اما نباید فراموش کرد که این خانه‌ها لاکچری و با کیفیت بالا نیستند چرا که بیش از ۸۰ درصد این مسکن ها برای استفاده عموم ساخته شده اند این در حالی است که عمده متراژ این خانه حدود ۷۰ الی ۱۱۰ متر است.
وی با بیان اینکه قیمت مسکن در سال‌های گذشته بدون هیچ دلیلی و منطقی دو برابر شد، افزود: اما این مهم سبب هیچ تاثیری در رونق کارخانه های مصالح ساختمانی، کارگر، معمار، و ….. نداشت.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور ادامه داد: اگر دولت می خواهد وعده هایی که در حوزه اشتغال به مردم داده است را عملی کند باید در مرحله نخست به صورت راهبردی و اساسی به موضوع مسکن بپردازد.
رجبی ادامه داد: برای رونق مسکن در کشور ،تمام وزارتخانه‌های اقتصادی دولت و وزارت کشور و بانک مرکزی می توانند با همراهی یکدیگر سیاستگذاری های مناسبی را در بخش رونق ساخت و ساز مسکن انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه به ازای ساخت ۱۰۰ متر مسکن یک اشتغال ایجاد می شود ادامه داد: این در حالی ست که ساخت ۷۰ الی ۸۰ میلیون خانه باعث ایجاد اشتغال برای ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار نفر می شود.
رجبی با اشاره به اینکه خودرو در هیچ مقطع زمانی نمی تواند سرمایه برای مردم و خانوارها محسوب شود.ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت منطقی خودرویی مانند پراید در بازار امروز و با احتساب دلار ۱۵ هزار تومانی حدود ۲۶ میلیون تومان است اما هجمه مردم به بازار خودرو باعث شده که قیمت خودرو در بازار دو برابر شود.
نماینده شیراز در مجلس با اشاره به اینکه خرید مسکن همیشه به عنوان یک اندوخته برای مردم می تواند سرمایه ای مناسب برای آن ها باشد ادامه داد: رونق بخش مسکن می تواند سبب ایجاد اشتغال،تولید و….. می شود.
گفت و گوی سازنده‌ای در بخش مسکن اتفاق نیفتاده 
وی با اشاره به اینکه گفت‌و گوی سازنده و تاثیر گذاری در بخش مسکن اتفاق نیفتاده،ادامه داد: اگرچه وزیر جدید راه و شهرسازی اقداماتی در بخش مسکن انجام داده اما نباید فراموش کرد که این وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند رونق را در بازار مسکن ایجاد کند.
رجبی بیان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر حدود یک میلیون و نیم از واحدها و خانه‌های خالی کشور بین ۷۰ الی ۱۱۰ متر است بنابراین اختصاص این افراد به افراد نیازمند می تواند رونقی را در بازار مسکن ایجاد کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه واحدهای خالی زیادی در کشور وجود دارد اما گران بودن قیمت مسکن اجازه نمی دهد افراد خانه دار شوند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کانال ارتباط بین خریدار و تولید کننده مسکن قطع شده، ادامه داد: عواملی مانند حباب قیمت، تعریف نادرست تسهیلات و  نرخ آن ، مدت تسهیلات و …. از مهم ترین عوامل این شکاف است.
منبع ایلنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;