راه اندازی پژوهشکده کنترل کیفیت ساختمان

کنترل

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دراولین نشست مطبوعاتی خود باخبرنگاران از راه اندازی پژوهشکده کنترل کیفیت ساختمان درآینده ای نزدیک خبرداد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  محمد شکرچی زاده در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه با توجه به ضعف کنترل کیفیت ساختمان آیا مرکز تحقیقات برنامه ای برای بهبود و استفاده از شیوه های کنترل ساختمان دارد؟ گفت: قرار است به زودی پژوهشکده کنترل کیفیت ساختمان راه اندازی شود که این امر قطعا می تواند زمینه ساز افزایش کنترل روشهای ساخت باشد.

 

معاون وزیرراه وشهرسازی درادامه نشست خبری خود با خبرنگاران همچنین درباره مصالح ساختمانی و ارزیابی کیفیت آنها گفت: از زمان تاسیس مرکز تاکنون که حدود 40 سال می گذرد، تحقیق درباره مصالح نوین جزء وظایف ذاتی این نهاد بوده است و اگرچه این پروسه با فراز و نشیب هایی همراه بوده اما این فرآیند تداوم دارد.

 

وی همچنین درباره بافت فرسوده گفت: از جمله محورهای کاری مرکز انجام پژوهش درباره روند شهرسازی و معماری است، بر این اساس با توجه به اینکه بافتهای فرسوده دارای تاسیسات روبنایی و زیربنایی است،قطعاگرینه بهتری برای حل مشکل مسکن هستند ونوسازی این بافت ها به جای ساخت مسکن در مکان های فاقد خدمات روبنایی و زیربنایی به مراتب بهتر است.

 

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دلایل کم بودن عمر مفید ساختمان ها در کشوا در قیاس با سایر کشورهای پیشرفته گفت: ریشه این امر ناشی از کیفیت مصالح مورد مصرف، روش های اجراء و نیز فرهنگ نگهداری است.

 

وی خاطرنشان ساخت: کیفیت مصالح مورد مصرفی در بسیاری از موارد فاقد  استانداردهای مورد لزوم است، این در حالی است که از لحاظ روش های اجرایی ساخت، اگرچه از لحاظ علمی رشد مطلوبی داشته اما درعمل دارای ضعف هستیم. در همین حال فعالیت نیروهای انسانی غیرماهر در این زمینه نیز مزید بر علت شده است.

 

وی سپس تخریب زودهنگام واحدهای مسکونی با اهداف اقتصادی را از دیگر دلایل کاهش عمر مفید ساختمان ها ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: با توجه به ارزش افزوده زمین در شهرها، تخریب ساختمان قبل از عمر مفید انجام می شود که این امر با مجوزهای قانونی صورت می گیرد، این در حالی است که در کشورهای پیشرفته قانون چنین اجازه ای به افراد نمی دهد.

 

شکرچی افزود: در کشور ما صدور مجوزهای اضافه اشکوب و تراکم ساختمان ها باعث تخریب ساختمان ها قبل از اتمام عمر مفید آنها می شود، که این امر سبب افزایش تراکم شهرها و نیز  افزایش نخاله های ساختمانی می شود.

 

وی با اشاره به اینکه افزایش عمر مفید ساختمان ها و استفاده از مصالح ساختمانی جزء مقوله هایی است که هرگز نباید از آن غافل شد تاکید کرد: فرهنگ سازی درباره استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و انجام آزمایش های لازم و نیز ارائه آموزش های لازم به مهندسان و دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز از جمله پیش شرط های افزایش عمر مفید ساختمان هاست.

 

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین درباره روند صنعتی سازی گفت: مقوله صنعتی سازی هنوز در مراحل طفولیت است و برای رسیدن به پیش ساختگی و صنعتی سازی حرفه ای راه درازی در پیش است.

 

شکرچی از دلایل نهادینه نشدن مقوله صنعتی سازی در کشور به مسائل فرهنگی اشاره کرد و افزود: مردم کشور ما هنوز علاقه ای به سکونت در ساختمان های پیش ساخته ندارد، و بر این اساس برای رسیدن به نقطه ایده آل باید بسترسازهای لازم صورت بگیرد.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آثار تبعات اجتماعی توقف طرح مسکن مهر گفت: مرکز تحقیقات عمده پژوهش هایی که انجام می دهد بر روی حوزه های تکنیکی است و به بحث های اجتماعی مسکن نپرداخته است، اما مقرر شده است که از ماه آینده پژوهشکده ای برای مباحث مالی، اقتصادی و  اجتماعی حوزه مسکن ایجاد شودو در آن زمان قطعا به این موارد پرداخته می شود، ضمن اینکه به طور اخص تامین سرپناه برای افراد بی بضاعت از اهم طرح های مطالعاتی در این پژوهشکده است.

 

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره کیفیت واحدهای مسکونی مهر گفت: به طور کلی، کیفیت واحدهای مسکونی مهر در مقایسه با متوسط انبوه سازی و کیفیت سازی پایین تر است و مرکز برای کنترل موردی ساختمان های در حال ساخت مسکن مهر اعلام آمادگی می کند.

 

 

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;