راهکارهای تقویت و توسعه نظام استانداردسازی

سازمان بین‌المللی استاندارد از ابتدای تشکیل تاکنون حدود ۲۲ هزار استاندارد بین‌المللی را تدوین کرده است.
مدیر کل مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ملی استاندارد ایران راهکارهای تقویت و توسعه نظام استانداردسازی را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، مصطفی رامندی در همایش نکوداشت فرهنگ استاندارد در خراسان‌جنوبی گفت: اکنون از ۱۳۰ هزار واحد تولیدی که از وزارت صنعت، معدن و تجارت پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند، تنها ۲۵ هزار واحد معادل ۱۹ درصد زیر پوشش استاندارد است.
وی اظهار کرد: این واحدهای تولیدی دارای ۸۰۰ قلم کالای مشمول نشان استاندارد اجباری هستند که با همکاری ادارات کل استاندارد، ۲۵۰۰ آزمایشگاه همکار و ۲۵۰ شرکت بازرسی تحت نظارت قرار دارند.
وی بیان کرد: سازمان بین‌المللی استاندارد از ابتدای تشکیل تاکنون حدود ۲۲ هزار استاندارد بین‌المللی را تدوین کرده است.
مدیرکل مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: این سازمان نیز ۳۲ هزار و ۵۰۰ استاندارد را در حوزه‌های مختلف از جمله فناوری، غذایی، صنعت، پتروشیمی و خدمات تدوین کرده است. وی به بند ۲۴ سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی مبنی بر افزایش پوشش استاندارد به تمام کالاهای تولید داخل و ترویج آن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در کشور ۸۰ هزار قلم کالا و خدمات وجود دارد.
رامندی اضافه کرد: در برنامه توسعه پنجم و ششم و سیاست‌های کلان اصل ۴۴ قانون اساسی بر تقویت و توسعه نظام استانداردسازی تاکید شده است.
وی بیان کرد: بر اساس قانون جدیدی که دی‌ماه ۹۶ به سازمان ملی استاندارد ابلاغ شد چند فراز و تقویت اساسی به بدنه استاندارد ملی کشور لحاظ شد؛ ابتدا اینکه بر اساس بند ۲۴ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید پوشش استاندارد به همه خدمات و تولیدات داخلی تعمیم داده شود.
مدیرکل مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ملی استاندارد ایران افزود: در این راستا همه دستگاه‌های دولتی باید بر اساس کارکرد، عملکرد و تولیدات خود استانداردهایی را تدوین و بر اساس آن عمل کنند، به‌معنای ویژه تصدی و مسوولیت استانداردهای کشور به‌صورت کامل تفویض شده است.
وی مردمی‌سازی و تبدیل استاندارد به مطالبه مردمی را از دیگر برنامه‌های سازمان برای تقویت و ارتقای آن دانست و افزود: این مهم را می‌توان به طرق مختلف و به وسیله ابزارهایی از جمله فضای مجازی انجام داد.
مدیرکل مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: بهره‌گیری از فناوری اطلاعات به‌عنوان پیشران و اهرم توفیق به این عمل از دیگر برنامه‌ها است.
وی بیان کرد: فناوری اطلاعات به لحاظ سرعت، فراگیری زمان و مکان، عدم محدودیت زمان و مکان، شفافیت در فرآیندهای سازمانی بسیار کارساز است.
رامندی اضافه کرد: یکی دیگر از راهبردها حرکت به سمت استانداردسازی نمادهای چهارمین انقلاب صنعتی است، به این صورت که در روش سنتی ابتدا طراحی، تهیه نقشه، اجرای پایلوت طرح و مرحله نهایی انجام می‌شود اما اکنون با چاپگرهای سه‌بعدی این اقدامات بدون طی مراحل قبلی انجام شده بنابراین این راهبرد امری اجتناب‌ناپذیر است.
وی با اشاره به سامانه سینا گفت: بر اساس تحقیقاتی که انجام شده به‌طور متوسط از هر درخت هشت هزار و ۳۳۳ ورق می‌توان استحصال کرد که با راه‌اندازی سامانه سینا از قطع حدود ۶۰۰ درخت در سال جلوگیری می‌شود.
رامندی اضافه کرد: علاوه بر سینا سامانه‌های صدور مجوز کالاهای صادراتی، نظارت بر مدیریت بازرسی آسانسور از دیگر سامانه‌های سازمان استاندارد ملی است.
مدیرکل مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ملی استاندارد ایران یادآور شد: سالانه به‌طور متوسط حدود ۴۸۰ هزار فقره و روزانه ۱۷۰۰ فقره، مجوز، گواهی، آزمون و سایر در کشور انجام می‌شود که توسط سامانه‌های اطلاعاتی این سازمان ثبت می‌شود.
مدیرکل مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ملی استاندارد در ادامه به روز جهانی استاندارد اشاره کرد و گفت: شعار امسال روز جهانی استاندارد از سوی سازمان بین‌المللی استانداردسازی به‌عنوان «استانداردهای بین‌المللی و چهارمین انقلاب صنعتی» انتخاب شده است.
وی ادامه داد: این شعار به فناوری‌های نوینی اشاره دارد که روش تولید و کاربرد کالاها در جوامع را تغییر می‌دهند.
رامندی بیان کرد: این فناوری‌ها مرزهای میان دنیای واقعی و دیجیتال را کمرنگ می‌کنند که هوش مصنوعی، چاپ سه‌بعدی، بلاک‌چین‌ها، پهبادها و اینترنت اشیا از جمله این فناوری‌ها هستند. وی افزود: چهارمین انقلاب صنعتی با به‌هم پیوستگی و یکپارچه‌سازی فیزیک، سایبر و زیست‌فناوری حرف نویی برای جوامع بشر دارد که باید در قالب استانداردهایی مورد استفاده قرار گیرد.
مدیرکل مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد: برخی اذعان دارند ما هنوز از لحاظ تکنولوژی شاید در عصر انقلاب صنعتی اول باشیم این در حالی است که باید گفت شاید در تکنولوژی، ساخت و طراحی در توان انقلاب صنعتی چهارم نباشیم اما مصرف‌کننده نمادهای تکنولوژیک انقلاب چهارم هستیم.
وی اظهار کرد: داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بلاک‌چین‌ها، خودروهای بدون‌سرنشین، پهپادها، چاپگرهای سه‌بعدی نمادهایی از انقلاب چهارم صنعتی هستند که ساختارها و استانداردهای عمل، تولید و ساخت را تغییر می‌دهند.
وی ادامه داد: ما برای اینکه از مزایای نمادهای انقلاب چهارم صنعتی استفاده و از تهدیدها به دور باشیم باید استانداردها را بومی‌سازی و مورد استفاده قرار دهیم.
رامندی با تاکید بر اینکه پارادایم حرکت استاندارد در هر عصری مختص همان عصر بوده است، افزود: به‌عنوان مثال نمی‌توان با پارادایم حرکت استاندارد جامعه کشاورزی که روح و ماهیت آن انقلاب صنعتی دوم است جامعه‌ای که از نمادهای انقلاب صنعتی چهارم استفاده می‌کند را مدیریت کرد.
وی یادآور شد: سازمان ملی استاندارد موفقیت‌های خوبی در عرصه داخلی و خارجی کسب کرده که ارتقای رتبه این سازمان از بین ۱۶۳ کشور عضو ایزو به کشور بیست و دوم یکی از آنهاست. مدیرکل مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ملی استاندارد ایران، مشارکت در تبیین استانداردهای بین‌المللی و عضویت در کمیته‌های فنی بین‌المللی را از دیگر دستاوردهای این سازمان عنوان کرد و گفت: دبیر کل ایزو در سفر دو هفته گذشته به ایران و دیدار با دولتمردان، استاندارد و استانداردسازی را در جایگاه ویژه‌ای دانستند.
در این همایش همچنین از تعدادی مدیران واحدهای تولیدی در امر استانداردسازی و کیفیت، اهتمام در امر استانداردسازی، مدیران کنترل کیفیت در امر نظارت، آزمایشگاه‌های همکار در امر آزمون کالا، بازرسان حوزه ایمنی آسانسور و معاینه فنی خودروهای دوگانه‌سوز فعال در حوزه استاندارد استان تجلیل شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;