انتقال فناوری و خرید ماشین‌آلات آب شیرین‌کن

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت ZSM چین قرارداد انتقال دانش فنی و خرید ماشین‌آلات آب‌ شیرین‌کن «های تک» اسمز معکوس را امضا کردند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، بر اساس ارزیابی‌ها، فناوری پیشرفته «فیلترهای ممبران» در اختیار کشورهای آمریکا، ژاپن، کره و چین است و طبق این قرارداد این دانش فنی به همراه ماشین‌آلات خریداری شده است که در کارخانه غشاگستر دالاهو ایلام در ۱۸ ماه آینده راه‌اندازی نهایی خواهد شد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد با احداث این کارخانه سالانه حدود ۵۰ هزار عدد فیلتر یک متری با قطر هشت اینچ برای مصارف شیرین کردن آب شرب و استفاده در صنایع پتروشیمی و فولاد کشور تولید می‌شود که حدود نیمی از نیاز سالانه کشور را از واردات بی‌نیاز خواهد کرد.
به ازای تولید هرکدام از این فیلترها در کارخانه غشاگستر وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) حدود ۵۰۰ دلار صرفه‌جویی ارزی خواهد شد.
بر اساس این گزارش در شیرین کردن آب از طریق فیلترهای ممبران پیشرفته‌ترین و کم‌هزینه‌ترین شیوه تولید آب شیرین از آب شور و تلخ است.
خروجی هر فیلتر روزانه حدود ۲۵ لیتر آب شیرین است که این چرخه معادل ۴۰ درصد آب شور و تلخ ورودی به آن است. تاکنون انحصار این فناوری مانع ایجاد واحد تولیدی در این زمینه در کشور بوده است که با این قرارداد علاوه بر گارانتی و تامین ماشین‌آلات، دانش فنی این صنعت به کشورمان انتقال داده خواهد شد.
ارزیابی‌ها نشان می‌دهد هم‌اکنون کشورهایی چون عربستان بیش از صد برابر ایران معادل حدود ۱۶ میلیون متر مکعب روزانه با این فناوری آب دریا را شیرین می‌کنند.
برای خرید دانش فنی و تامین ماشین‌آلات فیلترهای ممبران، تامین قطعات یدکی مصرفی و گارانتی خدمات مهندسی دوساله، ۴۶ میلیون یوآن چین هزینه خواهد کرد.
در مجموع هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کل احداث این کارخانه است. کارشناسان بر این باورند که با توجه به مشکل کمبود آب در کشور تجهیز کشور به این فناوری اهمیت بسزایی دارد.
همچنین در این مراسم وزیر صنعت معدن وتجارت (سابق) ضمن تاکید بر توسعه متوازن فعالیت‌های صنعتی در سراسر کشور گفت: با انعقاد قرارداد انتقال دانش فنی آب شیرین‌کن و اجرای آن در استان ایلام، بسترهای لازم برای انتقال دانش فنی این صنعت، بومی‌سازی و کمک برای توسعه تولید آن در داخل فراهم می‌شود.
محمد شریعتمداری افزود: با توجه به شرایط اقلیمی کشور و کمبود آب که با آن مواجه هستیم باید بتوانیم انواع آب شور را به آب شرب تبدیل کنیم و آب‌های صنعتی مطلوب برای استفاده در صنعت را به‌دست آوریم.
به گفته وی، توسعه دانش فنی آب‌ شیرین‌کن و دسترسی به تصفیه آب‌های صنعتی امکانات استفاده صنعتی کشور را گسترده می‌کند؛ زیرا درصنایعی مانند فولاد و پتروشیمی دسترسی به آب‌های صنعتی بسیار حائز اهمیت است.
شریعتمداری تولید ممبران (فیلتر تصفیه) را یکی از نیازمندی‌های کشور توصیف ‌‌کرد ‌و ‌افزود: برای تحقق این هدف برنامه‌های تحقیقاتی و مطالعاتی متعددی انجام شد؛ به‌طوری که برای تولید فیلترهای ممبران برای تصفیه آب با دانشگاه صنعتی شریف کار تحقیقاتی در کرج آغاز شد و به پیشرفت‌های خوبی هم در اجرای این طرح دست یافتیم.
وی افزود: در حال حاضر نوعی از فیلترها با تکنولوژی و دانش فنی مناسب برای تصفیه فاضلاب، توسط دانشمندان ایرانی تولید شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطرنشان‌ کرد: تحقیقات و مطالعات در این راستا در حال اجرا است و تداوم می‌یابد؛ اما در کنار این کار تحقیقاتی، استفاده از شرایط مطلوب در انتقال دانش فنی تولید ممبران به‌عنوان یک عنصر پایه برای توسعه فعالیت تصفیه آب، هدف ارزشمندی بود که از سوی وزارت صمت پیگیری می‌شد.
به گفته شریعتمداری، تکنولوژی و دانش فنی فیلترهای ممبران در انحصار تعداد محدودی از کشورهاست که با تفاهم خوبی که با شرکت چینی و همکاری شرکت داخلی غشاگستر دالاهو انجام شد، این دانش فنی و ماشین‌آلات مورد نیاز برای تولید به کشور منتقل می‌شود تا سالانه ۵۰ هزار ماژول از انواع ممبران‌های مورد نیاز کشور در این واحد صنعتی تولید شود.
وی اجرای این طرح در استان ایلام را در راستای توسعه متوازن فعالیت‌های ‌تولیدی در کشور برشمرد و افزود: این واحد صنعتی در استان ایلام و در شهرک صنعتی در زمینی به مساحت ۷۰هزار متر مربع و با سرمایه‌گذاری پنج میلیون دلاری احداث می‌شود.
وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح کرد: دولت به‌دنبال توسعه متوازن صنعتی در سراسر کشور است و ایلام یکی از استان‌های مستعد برای دریافت فعالیت‌های صنعتی به شمار می‌رود.
شریعتمداری خاطرنشان کرد: در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، واحدهای صنعتی مهمی در ایلام ایجاد شده است که اجرای این طرح نیز در این استان گام دیگری برای ایجاد عدالت در توزیع توسعه در مناطق مختلف کشور به شمار می‌رود.
همچنین در این مراسم مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: برای بومی‌سازی و توسعه واحدهای تولید فیلترهای آب شیرین کن در هفت نقطه از کشور برنامه‌ریزی شده است.
منصور معظمی در ادامه اظهار کرد: حجم این قرارداد ۱۲۰ میلیارد تومان و ۴۶ میلیون یوآن است که برای ۳۰۰ نفر به‌طور مستقیم و غیر مستقیم در شهرستان ایوان استان ایلام ایجاد اشتغال می‌کند.
وی افزود: این طرح یک طرح استراتژیک از نظر تامین آب است که از واردات سالانه میلیون‌ها دلار فیلترهای آب شیرین‌کن جلوگیری می‌کند. به‌گفته معظمی در گذشته واحدی در البرز برای تحقیقات در این زمینه به کار برده شده است که امیدواریم به نتیجه نهایی برسد.
وی گفت: قرارداد فعلی برای تامین قطعات و انتقال دانش فنی به مدت دو سال است که در آینده و پس از بهره‌برداری از آن ما موظف هستیم بعد از سه سال این طرح را از طریق سازمان خصوصی‌سازی به بخش غیر دولتی واگذار کنیم. معظمی خاطرنشان کرد بعد از اتمام این طرح برنامه توسعه ما برای اجرا در نقاط دیگر کشور عملیاتی خواهد شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;