راست و دروغ قردادهای جدید نفتی

به گزارش تاسیسات نیوز، پس از انتقادهای بسیار مبنی بر محرمانه بودن قراردادهای نفتی برای کارشناسان کشور، سخنگوی دولت با اعلام اینکه نسخه انگلیسی قراردادهای جدید نفتی محرمانه نیست، وعده داد این نسخه در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.




هفته گذشته خبرهای متعددی در تایید و نقد مدل جدید قراردادهای نفتی کشور منتشر شده است. اصغر ابراهیمی‌اصل معاون وزیر سابق نفت اظهار داشت که آقای زنگنه در عرصه دیپلماسی نفتی با شکست رو به رو شده و قراردادهای IPC را که همان قراردادهای امتیاز مشارکت در تولید است، با خلعیت کردن اختیارات از شرکت ملی نفت ایران دنبال می کند.




ایشان همچنین قراردادهای جدید را الگوبرداری از قراردادهای نفتی کشور عراق دانسته است. قراردادی که در آن نفت عراق ۲۹ دلار فروخته می‌شود و ۲۲ دلار آن به شرکت‌های خارجی می‌رسد.




محمدعلی خطیبی، نمایند سابق ایران در اوپک نیز با انتقاد از قراردادهای نفتی گفته است که بهتر بود قبل از این‌که دولت مصوبه‌ای را تصویب کند با کارشناسان مشورت می‌کرد تا در آینده دچار معضل نشویم.




از طرف دیگر محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشستی با خبرنگاران اعلام کرده است که وزارت نفت برای مورد به مورد قراردادهای نفتی پاسخ دارد و این قراردادها مدل خوبی برای کشور بوده و منافع ملی کشور را تأمین خواهد کرد.




شجاع الدین بازرگانی، معاون امور حقوقی و مجلس وزارت نفت نیز با استناد به مصوبه هیئت دولت در خصوص قراردادهای جدید نفتی گفته است که این مصوبه در هیئت بررسی و تطبیق مصوبه های دولت با قوانین مجلس بررسی شده است و براساس قوانین بالادستی، ایراد و مغایرتی بر این مصوبه وارد نیست.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;