با انواع رادیاتور آشنا شوید

 یکی از رایج ترین سیستم های گرمایش مرکزی ساختمان ها از دیرباز رادیاتورها یا همان شوفاژ ها هستند. استفاده از رادیاتور برای گرم نگه داشتن محیط و تحمل سرمای زمستان از زمان های قدیم کاربرد داشته و به دلیل کارایی موثر این سیستم ها تا به امروزه جایگاه خود را در بسیاری از سازه ها حفظ کرده، و همانطور که شاهد هستیم درحال حاضر بسیاری از صاحبان ساختمان ها این نوع تجهیزات را به عنوان سیستم گرمایشی محیط انتخاب می کنند. آب در رادیاتور ها به عنوان ناقل دما عمل کرده و گرمای مورد نیاز خود را از موتورخانه و پکیج دریافت می نماید.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، رادیاتور گرمایشی از یک محفظه با جنس فلزی که عموما از چدن، آلومینیوم و یا فولاد است ساخته و در بازار موجود می باشد. از مشخصات یک رادیاتور خوب می توان به میزان حرارت دهی مطلوب، وزن سبک، ظاهر زیبا و مدرن، مصرف انرژی پایین اشاره نمود. در حال حاضر بسیاری از شرکت های داخلی وخارجی بسیاری در این عرصه فعالیت دارند و انواع رادیاتور را با جنس های مختلف و مدل های متنوع همچنین سطح کیفیت و حرارت دهی مختلف تولید و سالانه میلیون ها دستگاه را روانه بازار رقابت می کنند. در این مطلب اشاره ای خواهیم داشت به انواع رادیاتور و کاربرد آنها.
رادیاتور پنلی
یکی از انواع رادیاتور ها که به طور عمده ای در اکثر ساختمان های مسکونی، اداری و یا تجاری کاربرد دارند رادیاتور پنلی فولادی می باشد. این نوع رادیاتور از جنس فولاد بوده به صورت پنل یکپارچه ساخته می شوند. ورق های فولادی بکار رفته در رادیاتور پنلی باعث شده که این رادیاتور ها میزان حرارت دهی بسیار بالاتری داشته باشند، هرچه قدر ورق فولادی بکار رفته در بدنه رادیاتور پنلی نازکتر باشد به مقدار بیشتری دمای آب را به محیط منتقل می کند. در مناطق کوهستانی و سرد که زمستان سردتری تجربه می کنند استفاده از رادیاتور پنلی گزینه ای ایده آل محسوب می شود. این نوع از رادیاتورهای گرمایشی دارای بدنه ای یکپارچه و مسطح هستند بنابراین زیبایی خاصی به دکوراسیون داخلی هدیه می بخشند. از مزایای رادیاتور پنلی می توان به گردش آب کمتر، گرمادهی بیشتر اشاره نمود.
رادیاتور پره‌ای
یکی از قدیمی ترین انواع رادیاتور که به عنوان نسل اول رادیاتورها شناخته می شوند نوع پره ای آن می باشد. رادیاتور پره ای از کنارهم قرار گرفتن پره های آلومینیومی ساخته شده است. ورق های آلومینیومی وزن زیادی ندارند بنابراین رادیاتور پره ای سبک بوده و در ساختمان هایی که دیوار پیش ساخته دارند استفاده از این نوع رادیاتور گرمایشی گزینه ی مناسبی است. همانطور که اشاره شد از کنار هم قرار گرفتن پره های آلومینیومی تهیه شده اند بنابراین هر چه قدر تعداد پره ها بیشتر باشد قدرت گرمادهی رادیاتور بیشتر و مطلوب تر خواهد بود. از مزایای رادیاتور پره ای کم و یا اضافه کردن پره ها در صورت نیاز می باشد همچنین در صورت خرابی و یا سوراخ شدن پره ها می توان براحتی در همان محل آنها را تعویض نمود. این نوع سیستم های گرمایشی در برندهای مختلف از قبیل رادیاتور ایران رادیاتور و دیگر مارک هایی که هریک دارای سطح کیفیت متنوعی هستند اشاره نمود.
رادیاتور حوله خشک کن
یکی از دیگر از انواع رادیاتور می توان به حوله خشک کن ها اشاره نمود. رادیاتور حوله خشک کن همانطور که از نامش پیداست برای خشک کردن البسه و حوله در محیط هایی نظیر حمام و استخرها کاربرد دارند. بدلیل قرار گرفتن این نوع رادیاتورها در محیط های مرطوب لازم است که جنس بدنه ی آنها از بهترین متریال تهیه شود. به طور عمده رادیاتور حوله خشک کن در مدل هایی با جنس آلومینیومی و یا استیل که مقاوت بالایی در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی دارند تولید می گردد. این سری از رادیاتور های گرمایشی با موقعیت نصب دیواری تولید شده، و علاوه بر خشک کردن لباس ها، گرمایش محیط را نیز تامین می نماید.
رادیاتور قرنیزی
نسل جدید رادیاتورهای گرمایشی که در محیط های اداری و تجاری که با کمبود فضا مواجه هستند استفاده از رادیاتور قرنیزی با استقبال فراوانی روبه رو شده است. این سری از رادیاتورها همانطور که از نامش پیداست به جای قرنیز در لبه پایینی دیوار نصب می گردد، و مانند سایر رادیاتور ها گرمای مورد نیاز آب در چرخش مدار را از سیستم های مرکزی و یا پکیج ها دریافت می نماید. رادیاتور قرنیزی میزان حرارت دهی بسیار بالاتری نسبت به سایر انواع رادیاتور ها دارا می باشد و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه بوده و همچنین طول عمر بالاتری دارند. بدنه ی رادیاتور قرنیزی از جنس آلومینیوم تهیه شده و دارای میزان حرارت دهی بسیار مطلوبی می باشد. همچنین از سرعت بالایی در نصب برخودارند.
رادیاتور شیشه‌ای
رادیاتور شیشه ای یکی از مدرن ترین و پیشرفته ترین انواع رادیاتور می باشد. استفاده از این نوع رادیاتور ها نمایی خاص و زیبا به دکوراسیون داخلی می بخشد. جنس بدنه ی این سری از رادیاتورهای گرمایشی از شیشه سکوریت نشکن تهیه شده که در پشت صفحه ی شیشه ای لوله های حاوی آب گرم تعبیه شده است. از رادیاتور شیشه ای میتوان به جای قاب بر روی دیواری نصب کرد، به همین جهت این سری از رادیاتورها به عنوان دکوراتیو و تزئینی نیز در بازار شناخته می شوند. یکی از ویژگی های رادیاتور شیشه ای اینست که در تمامی فضاهای بزرگ و کوچک بدون محدودیت قابل نصب و اجرا هستند، و همچنین دارای میزان حرارت دهی بسیار بالا می باشند. رادیاتور های شیشه با کمترین میزان مصرف انرژی در کوتاهترین زمان هوایی گرم و مطبوع به محیط هدیه می بخشند. با توجه به نیاز و سلیقه ی مشتری طرح روی پنل رادیاتور قابل سفارش می باشد.
رادیاتور برقی
یکی دیگر از انواع رادیاتور که دارای عملکردی مشابه سایر رادیاتورهای گرمایشی دارد نوع برقی آن می باشد. تفاوت عمده ی این سری از سیستم های گرمایشی نوع ناقل گرمای آن می باشد. در رادیاتورهای برقی روغن وظیفه ی انتقال حرارت و دما را به محیط دارد، این روغن بوسیله ی المنت هایی درون محفظه گرمای مورد نیاز را بدست آورده و به محیط منتقل می کند. از ویژگی های منحصر بفرد رادیاتور برقی کاهش آلودگی های زیست محیطی می باشد. استفاده از رادیاتورهای برقی نیازی به لوله کشی نداشته بنابراین بسیاری از هزینه های مصرفی را کاهش میدهد. همچنین قابل حمل و جابه جایی بوده و در هرمکان و هرفضایی بدون اشغال فضای مفید مورد استفاده قرار می گیرد.
منبع سخت‌افزار
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;