ساختمان‌های دارای برچسب انرژی در اصفهان کم است

مسئول واحد انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان گفت: برای اطلاع از وضعیت انرژی ساختمان‌ها استانداردهایی وجود دارد، اما به دلیل نبود تقاضا از طرف مردم و الزامی نبودن این موضوع در قوانین ساخت‌وساز، تقریبا کمتر ساختمانی این برچسب را در اصفهان داراست.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، نوید مسائلی  با بیان اینکه داشتن کم‌ترین هدررفت انرژی مستلزم توجه و سخت‌گیری بیشتر مسئولان در اجرای قانون و سپس فرهنگ سازی است، اظهار کرد: با توجه به ارزان بودن سوخت در کشور، بهینه مصرف کردن انرژی و بهینه سازی ساختمان‌ها آنطور که باید مورد توجه قرار نمی گیرد، در صورتی که ساختمان‌ها در مقایسه با حمل ونقل، کشاورزی و صنعت بزرگترین بخش مصرف کننده انرژی هستند و ۳۷ درصد هزینه های ناشی از تولید دی اکسید کربن را به خود اختصاص می دهند.
وی افزود: تاکنون در بخش بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی آیین نامه ها و دستورالعمل های مختلفی تهیه و تدوین شده است، از جمله قانون اصلاح الگوی مصرف، مبحث ۱۵ مقررات ساختمان و آئین نامه های هوای پاک و همچنین آئین نامه اجرایی صرفه جویی مصرف انرژی که توسط هیئت دولت در سال ۱۳۹۶ تصویب شد، اما متاسفانه توجهی به آنها نشده و به مرحله اجرا نرسیده است.
مسئول واحد انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان در مورد بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های اداری و دولتی، ادامه داد: برای این ساختمان‌ها، معمولا یک دفتر فنی در نظر گرفته می‌شود که تغییرات لازم را طراحی کند اما با وجود این دفتر، بیشتر ساختمان‌ها از بخش بدنه و به لحاظ فنی قدیمی و فرسوده بوده و به روزرسانی نشده اند.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون علاوه بر دفتر فنی، هر ساختمان اداری یا دولتی باید یک مدیر انرژی داشته باشد. حتی در قانون به صراحت آمده است که بخشی از بودجه دستگاه‌های دولتی در مدیریت سبز هزینه شود اما در بخش‌های جانبی بدون هیچ نظارتی مصرف می‌شود.
مسائلی تصریح کرد: ساختمان‌های دولتی باید در اولویت و الگوی سایرین باشد، اما در حال حاضر، این ساختمان‌ها با مشکلات و معایب متعددی دست و پنجه نرم می کند، حتی تجهیزات جدیدی که به آنها افزوده می شود از لحاظ انرژی غیر اصولی و غیر استاندارد است.
وی افزود: این بحث در همه جای دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است، با این حال در بزرگ ترین نهاد وزارتی استان که استانداری است، متولی ندارد. هر بار یک بخش یا معاونت های گوناگون همچون معاونت عمرانی یا مدیریت بحران یا دفتر فنی یا شخص استاندار وارد این بخش می شود که باعث بهم ریختگی شده و نظارت را سخت می‌کند.
مسئول واحد انرژی سازمان نظام مهندسی اصفهان ادامه داد: برای اطلاع از وضعیت انرژی ساختمان‌ها استانداردهایی وجود دارد، از جمله قانون ۲۵۳-۱۴ برای خانه ها و ۲۵۴-۱۴ برای ساختمان اداری که به ساختمان‌ها یک برچسب انرژی می دهد، اما به دلیل نبود تقاضا از طرف مردم و الزامی نبودن این موضوع تقریبا کمتر ساختمانی این برچسب را در اصفهان داراست.
مسائلی درباره آگاه سازی بخش انرژی خاطرنشان کرد: باید اطلاعات گوناگونی را به مردم بدهیم، برای مثال افرادی که می خواهند خانه ای بخرند حتما باید با مباحث رعایت مبحث ۱۹ ساختمان سازی که مربوط به عایق بندی پوسته ساختمان است، آشنا شوند.
وی افزود: در حال حاضر بیشتر کسانی که می خواهند، خانه بسازند به دنبال تمام شدن ساختمان با قیمت پایین تر هستند، در حالی‌که پس از اتمام این ساختمان چاله ای می شود برای هدررفت انرژی. همچنین خانواده ای که در آنجا ساکن می شوند بخش زیادی از درآمد خود را باید صرف هزینه‌های انرژی کنند.
منبع ایمنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;