رابطه نفتی ایران و ژاپن بعد از برجام

به گزارش تاسیسات نیوز، بعد از برجام روابط نفتی ایران با خیلی از کشورهای مهم آسیایی و اروپایی بهتر شده و بازار جهانی نفت از نفت کشورمان استقبال میکند. این در حالی است که ژاپن یکی از مشتریان قدیمی نفت ایران رابطه وارداتی خود را دو برابر کرده است.





میزان صادرات نفت ایران به كشورهای آسیایی و از جمله ژاپن پس از رفع تحریم‌ها افزایش یافته و شماری از پالایشگاه‌های ژاپنی قصد دارند در پساتحریم، میزان واردات نفت از ایران را افزایش دهند.





پیش‌بینی می‌شود با توجه به تمایل پالایشگاه‌های ژاپنی، میزان فروش نفت ایران به ژاپن در آینده نزدیك دو برابر شده و به مرز 300 هزار بشكه در روز برسد. قراردادهای خرید نفت توسط پالایشگاه‌ها به شكل سالانه امضا می‌شود و تثبیت افزایش صادرات نفت ایران به پالایشگاه‌های ژاپنی به زمان بیشتری نیاز دارد.





بررسی‌ها نشان می‌دهد كه میانگین واردات نفت‌خام ژاپن از ایران در دو ماه نخست 2016 میلادی در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود هشت هزار بشكه در روز افزایش یافت.





وزارت نفت به نقل از وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن (METI) اعلام كرد: میانگین واردات نفت‌خام ژاپن از ایران در دو ماه نخست مزبور (از 12دی تا 11 اسفند)، در مقایسه با مدت مشابه 2015 میلادی حدود هشت هزار بشكه در روز افزایش نشان می‌دهد.





میانگین واردات نفت‌خام این كشور در ماه فوریه (13بهمن- 10 اسفند) به سه میلیون و ٤٦٠ هزار بشكه در روز رسید كه این رقم در مقایسه با ماه پیش از آن، حدود ٦٠ هزار بشكه در روز افزایش نشان می‌دهد.





مقایسه فروش نفت در دوره مورد بررسی با فوریه 2015 حدود ٢٠٠ هزار بشكه در روز (5/ 5 درصد) كمتر شده و عربستان با صادرات روزانه یك میلیون و ١١٠ هزار بشكه در روز نفت خام به ژاپن همچنان در جایگاه نخست بزرگ‌ترین صادركنندگان نفت‌خام به این كشور قرار دارد.

 

منبع: ایرنا

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;