رئیس سازمان مدیریت بحران: در برابر خدا پاسخگو باشید

رئیس سازمان مدیریت بحران درباره نحوه امدادرسانی در زلزله کرمانشاه بیان داشت: در حالی که بین خانوار چادر مناسب و به میزان کافی توزیع می‌کردیم، روز بعد شاهد آن بودیم که این چادرها در میدان کرمانشاه به فروش می‌رود و عده‌ای می‌گفتند توزیع شما نادرست بوده است.
به گزارش تاسیسات نیوز، اسماعیل نجار در مراسم روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی با اشاره به ضرورت رعایت مقررات و آیین‌نامه‌های ساخت و ساز اظهار داشت: آیین‌نامه ۲۸۰۰ بعد از زلزله رودبار تدوین و اجرایی شد. چرا این آیین‌نامه را در ساخت و سازها به کار نگرفتند که شاهد این میزان خسارات در زلزله‌های بعد بودیم؟
وی با بیان اینکه حتی یک ساختمان اداری هم در زلزله بم سالم نماند، ادامه داد: نظام مهندسی و شهرداری‌ها چه جوابی در برابر این میزان خسارت دارند و در پیشگاه عدل الهی چگونه می‌خواهند پاسخگو باشند؟
نجار افزود: چگونه می‌خواهند در برابر بیش از ۳۴ هزار کشته در زلزله بم پاسخ بدهند که عده‌ای از اینها زیر آوار جان خود را از دست داده‌اند و عده‌ای هم در حین آواربرداری با کلنگ و بیل؟
رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه با تاکید بر اینکه کشور ما بسیار پرحادثه‌ است، گفت: آیا بنا بر شرایط کشورمان نباید خانه‌ای بنا کنیم که مستحکم باشد و در حالی که خانه‌های ناایمنی بنا می‌شود از حاکمیت انتظار دارند کسی زیر آوار این سقف‌ها جان خود را از دست ندهد؟
نجار تاکید کرد: امروز علم، خرد و اندیشه در اختیار ما است. آیا نباید در ساخت و سازها، عقل خود را به کار ببریم؟
وی خاطرنشان کرد: در ژاپن زلزله‌ای رخ داد که نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در آن زلزله جان باختند اما بلافاصله ساخت و ساز را با شرایط اقلیمی سازگار کردند و امروز شاهد آن هستیم که حتی با ۷ ریشتر هم یک مجروح ندارند و پس از وقوع زلزله، همه به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند.
رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به عدم نظارت پس از ساخت و سازها بیان داشت: اخیراً در یک مرکز عمومی لوستر چند تنی را مشاهده کردم که هیچ نظارتی بر آن وجود نداشت و هر آن ممکن بود این لوستر رها شود بر روی افرادی که در آن مکان به عزاداری آقا امام حسین (ع) می‌پرداختند. این یک نمونه از چندین موارد غیراستاندارد در کشورمان است.
نجار با اشاره به استفاده غیراستاندارد از مصالح ساختمانی گفت: در حالی که آهن و میلگرد برای ساخت و ساز استفاده می‌کنیم اما وقتی کارگر ماهری برای نصب و جوش دادن اینها وجود ندارد، تمام این آهن‌آلات به تهدید تبدیل می‌شوند.
وی با اشاره به یکی از مشکلات نیروهای امدادی پس از وقوع زلزله اظهار داشت: یکی از مشکلات ما حضور مردم در منطقه پس از وقوع زلزله است. البته این احساسات قابل تقدیر است اما در زلزله کرمانشاه حضور مردم و افرادی که فقط با دو پتو راهی کرمانشاه شده بودند باعث شد تمام مسیرهای منتهی به کرمانشاه مسدود شود و در مسیری که می‌توانستیم در ۱۰ دقیقه امدادرسانی را انجام دهیم، با ترافیک ۱۰ ساعته مواجه شدیم.
رئیس سازمان مدیریت بحران با تاکید بر نقش رسانه‌ها برای جلوگیری از بزرگنمایی‌ها در اتفاقات در آگاه‌سازی مردم گفت: این رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی هستند که برای امدادرسانی درست‌تر و موقعیت دقیق‌تر می‌توانند ما را کمک کنند. امروز پاسخگویی به مردم آسان نیست و مردم هم مطالبه به حق دارند و رسانه‌ها باید ما را در آگاهسازی مردم کمک کنند.
نجار با اشاره به مفقود شدن کوهنوردان گفت: امروز متاسفانه شاهد از دست دادن چند کوهنورد و مفقود شدن آنها هستیم اما آیا این مردانگی است که عده‌ای با این میزان اطلاع‌رسانی و در حالی که دما در ارتفاعات منفی ۲۰- درجه است، به کوهنوردی بروند و در این چند روز بسیاری از نیروهای هلال احمر درگیر نجات این افراد بودند.
وی ادامه داد: در برف استان گیلان در سال گذشته هم با حدود آنکه بارها اطلاع‌رسانی کردیم که مردم از انجام سفر خودداری کنند اما باز هم عده‌ای از مسیرهای فرعی وارد محور می‌شدند و با شدت برف در جاده گیر می‌کردند و همان لحظه هم شاکی بودند که چرا مسئولان دیر امدادرسانی کردند و یا در منطقه حضور ندارند! اگر مسئولی امکان حضور در آن نقطه را داشت که راه برای تمام مسافران باز بود. هرچه از مردم تقاضا کردیم که به سفر نروند باز هم عده‌ای بدون زنجیر چرخ وارد مسیر شدند.
رئیس سازمان مدیریت بحران درباره نحوه امدادرسانی در زلزله کرمانشاه بیان داشت: در حالی که بین  خانوار چادر مناسب و به میزان کافی توزیع می‌کردیم، روز بعد شاهد آن بودیم که این چادرها در میدان کرمانشاه به فروش می‌رود و عده‌ای می‌گفتند توزیع شما نادرست بوده است.
نجار افزود: می‌گفتند چگونه توزیع داشته باشیم که یکی از راه‌ها توزیع چادر با ارائه شماره ملی بود اما به ما خرده گرفتند که نباید در این شرایط از افراد آسیب‌دیده این مستندات دریافت شود.
وی تاکید کرد: اگر عده‌ای ما را مسخره نکنند، دعا می‌کنیم که در کشور حادثه‌ای اتفاق نیفتد و در صورت بروز هر حادثه‌ای، خسارات جانی و مالی را به حداقل برسانیم.
رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به ساخت و ساز بر روی پهنه‌های گسلی اظهار داشت: در شهر تهران یکی از ۱۲ هزار پهنه و نقطه بر روی گسل‌های زلزله‌خیز ساخته شده است. همچنین در کرج ۵۴ هزار خانه بر روی گسل و مجاور گسل به احداث رسیده که این عدد در تبریز بسیار بیشتر است.
نجار با اشاره به بزرگنمایی‌هایی در برخی از شبکه‌های مجازی نسبت به خسارات پس از زلزله گفت: در سر پل ذهاب ۲۰ هزار کیلومتر ساختمان دچار حادثه شد که ۷ شهرستان را تحت تاثیر قرار داد و در این زلزله ۱۸۱۷ نفر آسیب دیدند و هیچ عددی بالاتر از این را قبول ندارم. همچنین ۶۲۲ نفر در زلزله کرمانشاه جان باختند اما برخی‌ها ادعا می‌کردند که این عدد بالای ۲۴ هزار نفر است که به طور قطع آن را رد می‌کنم.
همچنین در ادامه این مراسم ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات تاکید کرد: ژاپنی‌ها مثلی دارند مبنی بر اینکه زلزله زمانی رخ می‌دهد که شما آن را فراموش کرده باشید بنا بر این از رسانه‌ها خواهش می‌کنم به صورت مستمر به بحث زلزله و هشدارهای لازم بپردازند.
وی ادامه داد: شاید ۵۰ درصد مدیریت بحران بر عهده دستگاه‌های اجرایی باشد اما قطعا ۵۰ درصد دیگر با همکاری مردم اتفاق می‌افتد.
منبع ایلنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;