رئیس انستیتو تبرید و رئیس مرکز انرژی

 

در حاشیه کنفرانس بین المللی گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع فرصتی دست داد تا با دو تن ار مهمانان ویژه کنفرانس مصاحبه کنیم. متاسفانه فرصت بسیار کم وزمان تنگی در اختیار داشتیم.

 

 

 

 

لازم است از همکاری دست اندرکاران کنفرانس تشکر ویژه کنیم.

زحمت ترجمه همزمان و پیاده سازی مصاحبه را آقای مهندس انجرقلی متقبل شدند.

دید مثبت این دو شخصیت مهم بین المللی در مورد ایران بسیار روشن و ارزنده بود. لازم است چنین حضور ارزشمندی را قدر بدانیم.

 

 

 

دکتر Bjarne W.Olsen

 

عضو هیات مدیره ASHRAE و رئیس مرکز بین المللی انرژی و محیط های بسته، دانشگاه صنعتی دانمارک

دکتر Didier Coulomb

رئیس انستیتو بین المللی تبرید (IRR)

سؤال از دکتر کولوم : هدف اصلی انجمن بین‌المللی تبرید در اروپا چیست؟

 

 

اولاً انجمن ما فقط اروپایی نیست و ما یک موسسه بین‌المللی هستیم. کشورهای اروپائی عضو این انجمن هستند ولی کشورهایی از قاره‌های دیگر نیز عضو ما هستند. هدف انجمن بین‌المللی تبرید این است که دانش علمی و فنی مربوط به کلیه تکنولوژی‌های تبرید را هر چه بیشتر گسترش داده و در اختیار اعضای خود قرار دهیم.، مثل تهویه مطبوع ، مبردها و فن‌آوری‌های نوین دیگر در زمینه مثلاً «زنجیره سرد»در چرخه مواد غذایی.

 

 

 

سؤال از دکتر کولوم : آیا برنامه‌های آموزشی مشخصی در این زمینه دارید؟

 

 

انجمن ما برنامه آموزشی مشخصی ندارد ولی مطالب آموزشی منتشر می‌کنیم و چون انجمن بین‌المللی تبرید یک موسسه بین دولتی است با ۵۸ کشور عضو، بعضی وقت‌ها دوره‌های آموزشی مشترک با سازمان ملل برگزار می‌کنیم.

 

 

 

سؤال از دکتر اولسن : در ایران ASHRAE سال‌ها است که به‌عنوان یک مرجع در تهویه مطبوع شناخته‌شده و همه مهندسان تهویه مطبوع با آن آشنا هستند و از هندبوک های آن استفاده می‌کنند. گویا جنابعالی در سال آینده قرار است که رئیس دوره‌ای ASHRAE شوید، آیا در زمان ریاست خود برنامه خاصی برای همکاری بیشتر با ایران را دارید؟

 

 

 

برنامه اصلی من در زمان ریاست این خواهد بود که نشان دهم ASHRAE یک موسسه بین‌المللی است و فقط متعلق به آمریکا نیست، ولی هنوز این موسسه به‌عنوان یک موسسه آمریکایی شناخته می‌شود. حتی حالا هم ما کلمه ASHRAE را به‌عنوان لوگو استفاده می‌کنیم و نمی گوییم «انجمن مهندسان آمریکایی گرمایش ، سرمایش و تبرید». حدود ۲۰٪ از اعضاء ما از خارج آمریکا هستند.

معمولاً ما اعضای خود را با زیرمجموعه‌های محلی (Local Chapters) حمایت می‌کنیم. در حال حاضر ، تا آنجایی که بنده اطلاع دارم به خاطر تحریم‌ها امکان ایجاد مجموعه محلی در ایران امکان‌پذیر نیست. البته این در دو سال آینده تغییر خواهد کرد. فعلاً اعضاء ایران در زیرمجموعه کشور قطر هستند. در اروپا فکر کنم حدود ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ عضو داریم ولی در اکثر کشورها مجموعه محلی نداریم. چون خود کشورها دارای یک انجمن ملی قوی در زمینه تهویه مطبوع هستند و همکاری ما با آن انجمن‌های فعال است.

 

 

 

 

سؤال : سال‌ها است که در ایران از هندبوک کریر که ترجمه‌شده استفاده می‌شود. حتی مقاله‌هایی هم از ASHARE ترجمه‌شده و در مجلات ما چاپ می‌شود. این صنعت در ایران بسیار قدیمی است و ما مهندسان قوی در این زمینه‌داریم. اگر امکان دارد شما ترتیبی اتخاذ کنید که بتوانیم دوره‌های آموزشی از طرف ASHRAE و IIR در ایران برگزار شود.

 

 

 

 

دکتر کولوم :

باید بگویم که انجمن بین‌المللی تبرید در این قسمت کمی با ASHRAE متفاوت است و ما همکاری نزدیک با اعضاء ایرانی داریم بااینکه ایران یک کشور عضو نیست، و مسائل سیاسی و دیپلماتیک برای انجمن ما مانعی ایجاد نمی‌کند. در این هفته با تعدادی از مسئولان دولتی جلسه‌ای داشتم و امیدوارم ایران به‌زودی عضو انجمن بین‌المللی تبرید شود. درنتیجه ما به‌خوبی می‌توانیم باهم همکاری داشته باشیم و حتی می‌توانیم کتاب‌ها و استانداردها و مجلات منتشرشده در انجمن را با همکاری شما به فارسی ترجمه کنیم. تمام انتشارات ما به زبان فرانسه و انگلیسی است.

همین کار را ما در بعضی از کشورها انجام دادیم و با همکاری ناشران محلی توانستیم کتاب‌ها را به زبان محلی ترجمه کرده و منتشر کنیم.

 

 

 

دکتر اولسن :

ما در ASHRAE دوره‌ها و مطالب آموزشی زیادی داریم، دوره‌های مقدماتی تهویه مطبوع داریم که دوروزه است. همچنین ما کارگاه‌های آموزشی کوتاه‌مدت چندساعته هم در کشورهای دیگر اجرا می‌کنیم مثلاً در دانمارک کنفرانس سرمایش و گرمایش بود و ASHRAE در آنجا دو کارگاه آموزشی اجرا کرد.

 

 

 

 

به نظر من ما در جهات مختلف می‌توانیم باهم همکاری کنیم بدون اینکه مسائل سیاسی مانع کار بشوند. ASHRAE با مسائل سیاسی درگیر نیست و ما در حد امکان سعی می‌کنیم که اعضا خود را حمایت کنیم و مطمئن هستم که این کار در ایران هم امکان‌پذیر است چون می‌بینم که در اینجا یک جامعه قوی تهویه مطبوع دارید.

 

 

 

 

سؤال از دکتر اولسن : شما هرسال دوره آموزشی تهویه مطبوع مقدماتی در دبی اجرا می‌کنید، آیا امکان دارد که این دوره در ایران هم اجرا شود؟

 

 

 

فکر می‌کنم که امکان‌پذیر است. باید بررسی کنم ولی فکر می‌کنم که امکان این هست که یک نفر را بفرستیم ایران و این دوره را اجرا کند ولی از لحاظ پولی خیلی مطمئن نیستم چون اگر پول ردوبدل شود شاید مشکلات سیاسی ایجاد کند. ولی فکر می‌کنم می‌شود این قضیه را دور زد (به‌صورت رسمی این را اعلام نکنید!!). می‌شود راهی پیدا کرد ، شما به من اعلام کنید که در چه زمینه‌هایی نیاز به دوره آموزشی دارید و بعد راه آن را پیدا می‌کنیم.

 

 

 

 

سؤال از دکتر کولوم : الان یک شرایط فوق العاده ایست که هر دو شما به عنوان مدیران ارشد هر یک از انجمن ها در ایران حضور دارید ارتباط شما در سطح جهانی چطور است؟

 

 

 

ما در جهات مختلف با هم همکاری داریم. ASHRAE نماینده آمریکا در انجمن بین‌المللی تبرید (IIR) است و میزبان IIR در آمریکا ASHRAE است. ما کنفرانس هایی در آمریکا اجرا می کنیم که این کنفرانس ها با همکاری ASHRAE انجام می شود.

 

 

 

 

ما همچنین کارهای مشترکی داریم در کشورهای دیگر مثلا در سال آینده ما با همکاری همدیگر و همچنین با همکاری سازمان ملل ،کنفرانسی برای شیلات و دستگاه های برودتی استفاده شده در شیلات ، در بانکوک تایلند داریم. ما کار گروه مشترکی داریم در زمینه «زنجیره سرد» در کشورهای گرم که به ریاست کشور تونس هدایت می شود. ما در حال مذاکره با سازمان ملل هستیم که دوره آموزشی در دبی اجرا کنیم. ما با یکدیگر همکاری بسیار نزدیک و خوبی داریم و خود بنده عضو کمیته تبرید در ASHRAE هستم.

 

 

 

 

سؤال از دکتر اولسن : تعریف شما از یک مهندس خوب تهویه مطبوع چیست؟

 

 

یک مهندس خوب آن است که بتواند بدون استفاده از هندبوک و کتاب های مرجع طراحی کند. ولی منظور این است که یک مهندس خوب باید بتواند فرضیات معقول و نوآوری در طراحی داشته باشد. اگر همه فقط هندبوک را دنبال کنند ، عملا ما نیازی به مهندس نخواهیم داشت! البته مهندس باید آموزش ابتدایی در این زمینه را دیده باشد.

 

 

 

 

الان بعضی از دانشگاه ها در زمینه آموزش تهویه مطبوع مثل سابق توانایی ندارند و در صنعت، شرکت ها هستند که آموزش به مهندس می دهند. مثلا در آمریکا شرکت های بزرگ در زمینه تهویه مطبوع دوره های شش ماهه دارند که مهندسان خود را آموزش می دهند و تئوری آنها این است که اطلاعات آموزش داده شده توسط دانشگاه کافی نیست.

 

 

 

 

سؤال از دکتر کولوم : چالش اصلی انجمن بین‌المللی تبرید در اروپا چیست؟

 

 

 

این چالش فقط در اروپا نیست. چالش های ما در دنیا چندین مورد است.

اولین چالش در کشورهای در حال توسعه است که در زمینه «زنجیره سرد مواد غذایی» بسیار ضعیف هستند و مواد غذائی زیادی بعد از برداشت به این دلیل از بین می روند. این منجر به مسائل بهداشتی و ایمنی انسان ها می شود. در این زمینه ما با سازمان های مختلف سازمان ملل همکاری می کنیم تا بتوانیم این کشورها را در این زمینه بهبود ببخشیم.

قضیه مصرف انرژی است. در دنیا به طور متوسط صنعت تهویه مطبوع و تبرید حدود ۱۷٪ از مصرف انرژی برق را به خود اختصاص داده است. پس یک صنعتی است که مصرف زیادی از انرژی دارد بنابراین بسیار مهم است که مصرف انرژی را در این دستگاه ها کاهش یابد.

 

 

 

 

مطالعات متعدد نشان داده که مصرف سیستم های تهویه مطبوع و تبرید قطعا در آینده افزایش خواهد یافت و بنابراین مصرف انرژی بالا خواهد رفت. در نتیجه ما باید یک همت جهانی بکار ببریم تا بتوانیم مصرف انرژی در این دستگاه ها را کاهش دهیم. مثلا استفاده از انرژی های تجدید پذیر و یا استفاده از تکنولوژی های دیگر.

سومین چالش ما در مورد مبردها است. در ابتدا باید مبرد هایی که لایه ازون را تخریب می کنند حذف کنیم. مثلاً در ایران باید HCFC را حذف کنیم یعنی R22 و این یک چالش است. از طرف دیگر شما باید از جایگزینی مبردهایی که حالت گلخانه ای بالا دارند (GWP) خودداری کنید. من در این سه روز کنفرانس با تعدادی از صاحبان صنایع تهویه مطبوع صحبت کردم مخصوصا در نمایشگاه جانبی کنفرانس ، و استنباط بنده این است که این واقعیت هنوز در ایران شناخته نشده است.

 

 

 

 

بنده بسیار شگفت زده شدم که شما جایگزینی مبرد R22 با مبردهایی که GWP بسیار بالا دارند را خیلی عادی و معمولی فرض میکنید و حتی صنعت شما افتخار می کند که از مبرد R410A استفاده می کند. قطعا این نمی تواند یک راه حل بلند مدت باشد چون ایران همانند دیگر کشور ها باید استفاده از گازهائی که GWP بالا دارند را کاهش دهد. البته اینها کاملا حذف نمی شوند ولی استفاده از آنها باید محدود به شرایطی شود که راه دیگری نیست، مثلا برای کاهش مصرف انرژی که راه بهتری وجود ندارد.

 

 

 

 

این مبرد ها باید حتما با مبردهایی که GWP پایین دارند جایگزین شوند. مبرد هایی که GWP پایین دارند طبیعی هستند و این مبرد ها مسائل ایمنی دارند که باید حتما رعایت شود.

 

 

 

 

سؤال از دکتر اولسن : شرایط این مطلب در آمریکا چطور است؟

 

 

 

در مورد مبرد و مسایل ایمنی آنها ، ASHRAE مبلغ ۱٫۲۰۰٫۰۰۰ دلار در زمینه تحقیقات و ارتقا استاندارد ایمنی سرمایه گذاری کرده و موسسه AHRI فکر کنم حدود ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار سرمایه گذاری کرده و کاخ سفید هم از طریق وزارت انرژی آمریکا چندین میلیون دلار در این زمینه سرمایه گذاشته تا تحقیقات کافی در این زمینه انجام شود و این استاندارد ها را ارتقا دهند.

 

 

 

 

 

این کار باید در یکی دو سال آینده انجام شود. چون ما هم با مصرف انرژی و هم هوای داخل ساختمان ها در گیر هستیم . چالش دیگر ما ارتقا اطلاعات و دانش اعضاء ماست که اطلاعات کافی و وسایل مورد نیاز را در دسترس داشته باشند. این کار در اکثر کشور ها بسیار مشکل است چون در بعضی کشور ها مثل ایران انرژی ارزان است ، حتی در آمریکای شمالی انرژی ارزان است. انرژی در اروپا گران است پس انگیزه ای برای کاهش مصرف انرژی هست ولی در کشورهایی که انرژی ارزان است این انگیزه وجود ندارد و این یک چالش است. فلسفه ASHRAE این است که تقاضا را کاهش و بازده دستگاه ها را افزایش دهد. همچنین ترقیب به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر تشویق کند.

 

 

 

آخرین سؤال : ایران را چطور دیدید؟

 

 

دکتر کولوم :

اولاً ایران کشور بسیار زیبایی است و مردم خیلی صمیمی دارد. من واقعاً احساس کردم که حضور من در ایران بسیار مورد استقبال قرارگرفته. من امیدوارم که حضور و رابطه انجمن بین‌المللی تبرید در ایران افزایش یابد. مطمئن هستم که ایران علاقه دارد که با کشورهای دیگر رابطه گسترده‌تری داشته باشد مخصوصاً در مورد چالش‌هایی که صحبت کردیم، فکر می‌کنم که برای صنایع شما بسیار مهم است که در جامعه بین‌المللی حضورداشته باشند، همچنین دانشمندان شما. می‌خواهم این واقعیت را بیان کنم، ما یک ژورنال علمی داریم به نام ژورنال بین‌المللی تبرید، در این ژورنال ما از ایران هم مقاله دریافت می‌کنیم مثلاً سال پیش حدود ۵٪ از مقالات از ایران بود که نسبت به سایر کشورها درصد خوبی است، ولی متأسفانه مقالات قبول‌شده بسیار کم بود. من فکر می‌کنم که شما پتانسیل خوبی برای تبرید دارید ولی باید با کارهایی که در سراسر دنیا انجام می‌شود آشنا باشید.

دکتر اولسن :

در این چند روز کوتاه نمی‌توان نظر خوبی داد ولی مطمئن هستم که ایران جاهای بسیار زیبایی دارد و مردم صمیمی و مهمان‌پذیر دارد. شوهر خواهر بنده ایرانی است و آن‌ها در کانادا زندگی می‌کنند و امشب باید برادر او را ملاقات کنم پس بنده یک رابطه خانوادگی با ایران دارم!! من فکر می‌کنم که بسیار مهم است که مهندسان و دانشمندان شما بیشتر در کنفرانس‌های بین‌المللی شرکت کنند و اطلاعات بروز را دریافت کنند و ارتباط‌های بیشتری به وجود بیاورند چون در دنیا خیلی کارهایی انجام می‌شود که برای همه مفید است.

 

 

 

تاسیسات نیوز: بسیار تشکر می‌کنم از وقتی‌که گذاشتید و حالا باید برویم برای مراسم اختتامیه کنفرانس.

 

پایان

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;