تعادل بازار مسکن نیازمند ارائه بانک اطلاعاتی است

به گزارش تاسیسات نیوز،رئیس اتحادیه مشاوران املاک، راهکار به تعادل رسیدن بازار مسکن را اینگونه عنوان کرد: به تعادل رساندن بازار مسکن امری امکانپذیر است، به شرطی که مسئولان بر اهم و فی الاهم مسائل واقف باشند و دولت و وزارت راه و شهرسازی بر تولید مسکن و ارائه بانک اطلاعاتی متمرکز شوند.
افزایش قیمت دلار در چند روز اخیر، باعث نگرانی مردم و التهاب بازار شده است. با توجه به به نزدیک شدن به پایان سال و نوسان قیمت دلار، ذهنیتی مبنی بر افزایش قیمت مسکن در ذهن عموم شکل می گیرد. هزینه های مسکن بخش بزرگی از سبد معیشت خانوار‌ها را در بر می گیرد، به همین دلیل با هر نوسانی که در بازار رخ می دهد، بیشتر مردم به خصوص مستاجران، نگران افزایش نرخ رهن و اجاره مسکن مسکن می شوند.
برای اطلاع از آخرین وضعیت از بازار مسکن به سراغ کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک رفتیم، تا اثر افزایش قیمت دلار بر بازار ملک را از دیدگاه وی بررسی کنیم.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص احتمال تلاطم در بازار مسکن در پی افزایش اخیر قیمت دلار، گفت: در حال حاضر قیمت ها در بازار مسکن طبق روال قبل است و خوشبختانه شاهد افزایش قیمت مسکن در پی افزایش قیمت دلار نبوده ایم و امیدوار هستیم در دو ماه پیش رو نیز با افزایش قیمت در بازار مسکن رو به رو نشویم.
وی در ادامه افزود: در رابطه با افزایش قیمت مسکن در آستانه سال نو، در یکی دو سال گذشته شاهد اتفاقی نادر در این زمینه بودیم که پیش از اسفند ماه، شاهد افزایش قیمت مسکن بودیم، اما به طور معمول در گذشته به این صورت بود که افزایش قیمت مسکن بعد از سال نو اتفاق می افتاد، دلیل این موضوع هم آن بود که اکثرا به دنبال این بودند که در سال آینده چه تورمی ایجاد می شود و بر آن مبنا، در بهمن و اسفند ماه رکود کاری ایجاد می شد، اما در حال حاضر خوشبختانه می توان گفت اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، شرایط بازار مسکن تحت کنترل است.
افزایش رونق ساخت و ساز مسکن
گودرزی در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش صدور پروانه های ساختمانی و رونق ساخت و ساز، توضیح داد: آمار شهرداری از صدور پروانه های ساختمانی این حکایت را دارد که ساخت و ساز مسکن روند افزایشی داشته است. طبق سیاست های دولت و وزارت راه و شهرسازی مبنی بر افزایش تولید مسکن، احتمالا این آمار صحیح است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک در مورد روند پیشرفت پروژه های نهضت ملی مسکن و همینطور مسکن مهر بیان کرد: این یک واقعیت است که در شرایط فعلی، تکمیل پروژه مسکن مهر، روند مطلوبی را طی می کند. در رابطه با نهضت ملی مسکن هم با توجه به اطلاعات و آماری که من از استانداری ها و فرمانداری ها دارم و همینطور اراده و عزم دولت مبنی بر ساخت واحد‌های مسکونی و واگذاری زمین به متقاضیان واجد شرایط، شاهد پیشرفت این پروژه ملی نیز هستیم.
تاثیر مثبت پروژه های دولتی مسکن بر بازار
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر پیشرفت پروژه های دولتی مسکن بر بهبود وضعیت بازار مسکن، عنوان کرد: قطعا این نوع پروژه ها بر بازار مسکن تاثیر مثبتی دارند. به عنوان مثال، زمانی در شهر جدید پردیس، قیمت یک واحد آپارتمانی حدود سه و نیم میلیارد تومان بود، سپس با ورود وزارت راه و شهرسازی و واگذاری ۷۰۰۰ واحد مسکونی به متقاضیان، همزمان با عرضه واحد‌های مسکونی در دست بانک ها در آن زمان، قیمت خانه حدود یک میلیارد کاهش پیدا کرد.
کیانوش گودرزی در خصوص وضعیت قیمت مسکن در تهران یادآوری کرد: تمامی افرادی که در حوزه مسکن فعالیت دارند، باید آمار و اطلاعات بانکی لازم در زمینه مسکن را در اختیار داشته باشند که متاسفانه ما در موضوع آمار و بانک اطلاعاتی ضعیف هستیم، زیرا اطلاعاتی نظیر تعداد خانه های خالی، تعداد مستاجران و شرایط سنی و تحصیلی آنها و توان مالی این افراد را در دست نداریم و حتی اطلاعاتی در رابطه با قشر آسیب پذیر و شرایط آنها نداریم. می بایست بدانیم که حداقل کدام گروه از مستاجر‌ها ضعیف تر هستند تا بتوانیم آنها را در اولویت جایگزینی قرار دهیم.
شکایت مشاوران ملکی از سامانه املاک و مستغلات
گودرزی همچنین در مورد سامانه املاک و مستغلات و چالش های ایجاد شده در نتیجه استفاده از این سامانه گفت: برخی موارد مانند تنظیم اجاره نامه در سامانه املاک و مستغلات، تا حدودی با خصوصیات صنف مشاوران املاک مغایرت دارد. شاید هدف از اجرای چنین طرحی، خدمت به مردم باشد، اما از طرفی دیگر منجر به آسیب رسیدن به گروهی دیگر می شود، زیرا مشکل مردم تنها حق الزحمه مشاوران املاک نیست. اگر موضوع تهیه مسکن برای مردم حل شود، دیگر مشکلی از جهت مسائلی مانند پرداخت هزینه های مشاوران املاک برای مردم مطرح نیست.
شفاف سازی چالش های بازار مسکن به کمک بانک اطلاعاتی
رئیس اتحادیه مشاوران املاک، راهکار به تعادل رسیدن بازار مسکن را اینگونه عنوان کرد: به تعادل رساندن بازار مسکن امری امکانپذیر است، به شرطی که مسئولان بر اهم و فی الاهم مسائل واقف باشند و دولت و وزارت راه و شهرسازی بر تولید مسکن و ارائه بانک اطلاعاتی متمرکز شوند. در مجموع در این زمینه تقاضا از عرضه بیشتر است. بانک اطلاعاتی شامل تعداد خانه های خالی، خانه های در اختیار مردم و دولت، نشان می دهد چه نواقصی و کمبود‌هایی در این زمینه وجود دارد و چشم انداز مشخصی از آینده بازار را در اختیار مسئولان و مردم قرار می دهد؛ بنابراین برنامه ریزی، کنترل و نظارت بر بازار مسکن از طریق این داده ها به راحتی امکانپذیر می شود.
چالش ها و مشکلات بازار مسکن با راهکار‌های کوتاه مدت قابل حل نیستند. در حال حاضر، رکود مانند قفلی بر این بازار است که شکستن آن به راحتی امکانپذیر نیست مگر با عزم و اراده جدی دولت و مسئولان مربوط به این حوزه. دغدغه اصلی مردم از گذشته تاکنون، تهیه مسکن بوده است. در شرایط کنونی که خرید مسکن به آرزویی محال تبدیل شده است، افزایش نرخ اجاره خانه به کابوس هر روزه مردم تبدیل شده است. امید است تا با تمرکز دولت بر حل مشکل مسکن، شاهد رونق روزافزون در بازار مسکن باشیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;