دومین موزه صنعت نفت در آبادان

به گزارش تاسیسات نیوز، ناظر و مجری موزه های نفت آبادان از افتتاح موزه کارآموزان آبادان به عنوان دومین موزه صنعت نفت تا 2 ماه آینده خبر داد.

 

 

ساسان بامداد صوفی با اعلام این خبر گفت: آموزشگاه فنی و حرفه ای یا آرتزین اسکول آبادان یکی از 5 نقطه تاریخی این شهر است که از سوی مرکز موزه و اسناد صنعت نفت ایران برای ایجاد موزه در نظر گرفته شده است و آماده سازی آن در مراحل پایانی قرار دارد.




وی افزود: پنج نقطه تاریخی صنعت نفت در آبادان شامل بنزین خانه، نیروگاه شماره یک، آموزشگاه فنی و حرفه ای، خانه های تشریفاتی و اسکله برای احداث موزه در نظر گرفته شده که بنزین خانه به عنوان نخستین آنها، دی ماه سال گذشته افتتاح شد.





بامدادصوفی درباره قدمت آموزشگاه حرفه ای آبادان گفت: این آموزشگاه در سال 1312 به عنوان نخستین مرکز آموزش فنون تخصصی صنعت نفت در خاورمیانه و سومین مرکز آموزش در جهان پس از کالج نفت در منچستر انگلستان و انستیتوی فنی واشنگتن تأسیس شد.




وی افزود: فضای این آموزشگاه 11 هزار متر مربع است و در دوره فعالیت خود کارآموزان را در رشته هایی چون زبان، برق، ساختمان، مکانیک، تراشکاری، جوشکاری، نقشه کشی، لوله کشی ساختمان و حسابداری تربیت می کرد.





بامدادصوفی اضافه کرد: این موزه شامل یک سالن برای نگهداری و نمایش تجهیزات، وسایل و ماشین آلات قدیمی، اتاق های اداری و مدیریت، کلاس های آموزشی و فضای باز است که در محوطه بیرونی، یک اتوبوس قدیمی و وسایلی برای تفریح و بازی کودکان قرار داده شده است.




ایلنا افزود؛ ناظر و مجری موزه های نفت آبادان ادامه داد: پس از موزه کارآموزان، کارهای اجرایی برای راه اندازی نیروگاه شماره یک آبادان به عنوان سومین مکان تاریخی این شهر آغاز خواهد شد.




بامداد صوفی افزود: این نیروگاه در محوطه پالایشگاه آبادان قرار دارد و مجوزهای لازم برای تبدیل آن به موزه گرفته شده که ضمن بازسازی بر اساس استاندارهای موزه ای، طبقه دوم ساختمان آن به مساحت 180 متر مربع، برای نمایش تجیهزات برقی قدیمی آماده می شود.




وی با بیان این که بر اساس برنامه ریزی انجام شده موزه نیروگاه تا پایان امسال راه اندازی می شود گفت: همزمان با نیروگاه، موزه اسکله آبادان را شروع خواهیم کرد که با 1850 متر طول بزرگترین اسکله موزه دریایی جهان خواهد بود و دو برابر تمام اسکله هایی است که تاکنون موزه دریایی شده اند.




بامداد صوفی با بیان این که ساخت این موزه اسکله مورد تأکید وزیر محترم نفت است اظهار داشت: تلاش زنگنه بر این است تا درهای موزه های نفت به روی مردم باز شود و آنها بتوانند به راحتی از موزه اسکله به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری در ساحل اروندرود دیدن کنند.




وی تصریح کرد: با توجه به وسعت اسکله و حجم کارهایی که باید انجام شود اجرای این پروژه در 3 فاز تعریف شده و هم اکنون مشاوران در حال انجام کارهای مطالعاتی و تهیه طرح نهایی آن هستند که درصورت موافقت با طرح پیشنهادی عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.




ناظر و مجری موزه های نفت آبادان اضافه کرد: بازسازی جرثقیل تاریخی اکوان با عرض 24.5،طول 27.5 و ارتفاع 6 متر بخشی از پروژه احداث موزه اسکله آبادان است که به دلیل آسیب دیدگی شدید آن در جنگ تحمیلی از مراحل سخت اجرای این پروژه به شمار می آید.




وی، بازسازی جرثقیل گوگرد، 2 فروند کشتی بارج و تلمبه خانه اسکله، تخلیه مخازن سوخت اسکله و احداث سالن موزه، رستوران و خط آهن را دیگر بخش های پروژه احداث موزه اسکله آبادان عنوان کرد.




بامداد صوفی خاطرنشان کرد: در طراحی این پروژه امکانات لازم برای عبور و مرور جانبازان و معلولان نیز پیش بینی شده است.





وی در پایان با اشاره به توسعه گردشگری برای اقتصاد کشور تأکید کرد: وزارت نفت در راستای مسئولیت های اجتماعی خود تلاش دارد با احداث موزه های صنعت نفت در توسعه گردشگری نقش آفرینی نماید.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;