دلایل فشار کم آب چیست؟

تاسیسات نیوز: فشار کم آب چیزی بیشتر از یک مشکل ساده است . ممکن است مشکل از لوله کشی ها و گرفتگی آن ها باشد . باید بررسی کنیم ! در مقاله ۷ علت فشار کم آب ساختمان سعی داریم در رابطه با علل رایج فشار پایین آب و نحوه شناسایی آن ها بیشتر آشنا شویم .
۷ علت فشار کم آب ساختمان
  1. وجود نشتی آب در ساختمان ها
  2. سیستم تامین کننده آب دچار مشکل شده است .
  3. لوازم نصب و راه اندازی سیستم آب رسانی ساختمان خراب شده است .
  4. گرفتگی لوله ها
  5. شیرها و دریچه های ورودی آب دچار مشکل شده اند .
  6. از کار افتادن سیستم تنظیم کننده فشار آب
  7. خوردگی لوله ها
در ادامه مقاله ۷ علت فشار کم آب ساختمان به بررسی دقیق تر هر یک از موارد فوق خواهیم پرداخت .
۱٫ وجود نشتی آب در ساختمان ها
یکی از ۷ علت فشار کم آب ساختمان وجود نشتی در لوله های آب ساختمان می باشد که باعث کاهش فشار آب ساختمان می شود . علت این افت فشار کاملا واضح است . زیرا آب به جای آن که آب را به حمام شما برساند ، بخشی از آن را در طول مسیر لوله کشی تخلیه می کند . حالا سوالی که مطرح می شود این است که از کجا بفهمیم که افت فشار آب ساختمان به دلیل نشتی است ؟
اگر فشار پایین آب برای یک یا دو قسمت ساختمان بیشتر باشد ، به احتمال خیلی زیاد در سیستم شما نشتی آب وجود دارد . در خانه تان قدم بزنید و به حباب ها ، صدای خش خش یا چکه ها در دیوارها گوش دهید . نقاط مرطوب را چک کنید و بررسی کنید آیا در جایی گودال وجود دارد یا نه .
هنگامی که فشار پایین آب ساختمان به علت نشتی کوچکی باشد ، مثلا به علت شل شدن اتصالات باشد ، می تواند بر فشار آب ساختمان تاثیرگزار باشد . پیدا کردن این نوع نشتی دشوارتر از حالت قبل بوده و بهتر است از یک متخصص برای بررسس لوله های خود استفاده کنید .
۲٫ سیستم تامین کننده آب دچار مشکل شده است .
مشکل سیستم تامین آب یکی از ۷ علت فشار کم آب ساختمان می باشد . این نوع افت فشار به نوعی آن چنان تحت کنترل شما نیست و ارتباطی با سیستم لوله کشی شما ندارد . سیستم تامین آبی که قرار است تا ساختمان شما آب را منتقل کند ممکن است با مشکلاتی از قبیل شکستگی لوله ها به دلیل ساخت و ساز یا افت فشار آب در تصفیه خانه آب مواجه شود .
در این حالت شما شاهد افت فشار آب در تمامی نقاط ساختمان خواهید بود . نه تنها شما بلکه همسایه های شما نیز با این مشکل مواجه خواهند بود . در این حالت که تمامی خانه های بلوک شما دچار مشکل فشار پایین آب هستند ، معمولا تامین کننده آب مقصر است . در این حالت باید با سازمان آب مربوطه تماس بگیرید تا ببینید چه چیزی باعث افت فشار آب شده و چه هنگامی این مشکل بر طرف می شود .
۳٫ لوازم نصب و راه اندازی سیستم آب رسانی ساختمان خراب شده است
هنگامی که با افت فشار آب مواجه می شویم ، معمولا اولین علتی که به ذهن مان خطور می کند نشتی لوله ها است . اما هنگامی که فشار کم آب در یک سینک ظرف شویی ، دوش ، وان یا توالت مشخص را دارید ، ممکن است خود دستگاه مربوطه دچار مشکل شده باشد . به همین دلیل خرابی لوازم نصب و راه اندازی سیستم آبرسانی ساختمان یکی از ۷ علت فشار کم آب ساختمان می باشد .
بسیاری از شیرآلات دارای یک هواکش هستند که جریان آب را از طریق شیر کنترل و هدایت می کند . در نتیجه اگر سیستم آبرسانی ساختمان شما دارای رسوبات باشد ، می تواند سوراخ های هواکش را مسدود کند و در نتیجه موجب کاهش فشار آب شود .
خوشبختانه این مشکل به راحتی قابل حل است . لوازم جانبی قدیمی را به طور کامل تعویض کنید . هواده و صافی ها را تمیز کنید . اغلب هواده ها قابلیت جداسازی کامل و شست و شو را دارند .
۴٫ گرفتگی لوله های آب ساختمان
گرفتگی لوله های آب ساختمان یکی از ۷ علت فشار کم آب ساختمان محسوب می شود با این که نسبت به گرفتگی لوله های تخلیه کم تر اتفاق می افتند . هنگامی چیزی لوله را مسدود می کند ، بدیهی است که آب کم تری از آن عبور می کند و در نتیجه فشار آب کاهش می یابد . یکی از علت های گرفتگی لوله ها می تواند وجود شاخ و برگ درختان در آن باشد . در گذر زمان این گرفتگی بیشتر و بیشتر می شود تا به طور کلی مسیر آبرسانی بسته شود .
نکته ای که وجود دارد برخلاف گرفتگی لوله های فاضلاب که معمولا با ریختن مواد شیمیایی بر طرف می شوند ، گرفتگی لوله های آب با این روش قابل حل نیستند . خیلی مهم است که چگونه این گرفتگی لوله را بر طرف کنید . مخصوصا وقتی از این آب برای آشامیدن و مصارف بهداشتی اشتفاده می کنیم . معمولا از فنرهای مارپیچی یا دستی این گرفتگی ها را باز می کنند .
۵٫ شیرها و دریچه های ورودی آب دچار مشکل شده اند .
لوله های اصلی تامین آب شهر بسیار بزرگ و قدرت مند هستند . برای کنترل جریان آب و اطمینان از اینکه فقط مقدار مناسبی از آب وارد هر ساختمان می شود ، از شیرهای کوچکی استفاده می شود . در چند نقطه از این سیستم ممکن است سیستم آبرسانی دچار مشکل شود و در نتیجه فشار آب کاهش پیدا کند . یکی از موارد رایج مشکلات شیرها و دریچه های ورودی آب که یکی از ۷ علت فشار کم آب ساختمان است ، خرابی شیر قطع کننده اصلی ساختمان است .
حتما بررسی کنید که شیر قطع کننده اصلی ساختمان باز یاشد و مشکلی نداشته باشد . چون ممکن است حتی در اثر برخورد با چیزی نیمه بسته شده باشد . نقطه دیگری که حتما باید مورد بررسی قرار گیرد ، شیر کنتور آب است . این شیر متعلق به شرکت تامین آب ساختمان ها می باشد و معمولا زیر زمین نصب می شود . این شیر به راحتی شیر قطع کننده آب ساختمان قابل تنظیم نیست .
با این حال ممکن است به علت به برخی از فعالیت های عمرانی در منطقه شما یک کارگر ساختمانی شیر کنتور آب شما را به حالت نیمه بسته در آورده باشد و فراموش کرده باشد که آن رها به حالت قبل باز گرداند . برای چک کردن این موضوع باید با شرکت آب و فاضلاب مربوطه تماس گرفته و درخواست بررسی موضوع را بدهید .
۶٫ از کار افتادن سیستم تنظیم کننده فشار آب
از کار افتادپن تنظیم کننده فشار آب ساختمان یکی از ۷ علت فشار کم آب ساختمان می باشد . تنظیم کننده فشار آب در برخی از ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد و به استاندارد کردن فشار آب خانه می پردازد . اگر در ساختمان خود از تنظیم کننده فشار آب استفاده می کنید و مشاهده کردید در تمام ساختمان افت فشار وجود دارد ، در اولین اقدام آن را بررسی کنید .
خرابی نتظیم کننده فشار آب ساختمان به این معنا است که پس از گذشت زمان ، این تجهیز ممکن است مستهلک شده باشد و فشار آب را اشتباه بخواند و فرمان کاهش فشار آب دهد . می توانید فشار رگولاتور خود را چک کنید تا ببینید مشکلی وجود دارد یا نه .
برای رصد این موضوع می توانید یک فشار سنج را به لوله ای که در نزدیکی تنظیم کننده فشار آب هست متصل کنید . عدد فشار سنج را با عدد تنظیم کننده فشار مقایسه کنید . اگر اعداد با یکدیگر اختلاف زیادی داشته باشند ، احتمالا تنظیم کننده فشار آب شما دچار مشکل شده است . خوش بختانه تعویض این تجهیزات آسان و مقرون به صرفه است .
۷٫ خوردگی لوله های آب
خوردگی لوله های آب آخرین دلیل از ۷ علت فشار کم آب ساختمان محسوب می شود . خوردگی در لوله های آب ساختمان هنگامی اتفاق می افتد که مواد معدنی موجود در آب با لوله آب شما واکنش دهد . نتیجه این واکنش ماده سنگ مانندی است که به آن رسوب گفته می شود . با گذشت زمان ، رسوبات بیشتری در لوله تشکیل می شود که قطر لوله را کاهش می دهد . هنگامی قطر لوله آب کاهش پیدا می کند ، جریان آب کمتری را نیز از خود عبور می دهد که موجب افت فشار آب می شود .
نکته ای که وجود دارد ، لوله ها با سرعت یکسانی خورده نمی شوند و اگر تنها بخشی از ساختمان شما دچار افت فشار شده باشد ، ممکن است خوردگی لوله دلیل اصلی آن باشد . امروزه اکثر لوله ها PVC بوده که دچار خوردگی نمی شوند و خوردگی لوله ها معمولا برای ساختمان های قدیمی مطرح می شود . خوردگی لوله در موارد اتفاق می افتد که جنس لوله از فلزهایی مثل آهن ، مس یا فولاد باشد .
خوردگی علاوه بر کاهش قطر لوله و افت فشار ، باعث می شود که لوله های فلزی نازک تر و شکننده تر شوند . بنابراین اگر متوجه شدید که لوله آب ساختمان شما دجار خوردگی شده است ، بهتر است لوله را به طور کامل تعویض کنید . خوردگی لوله های آب یکی از اصلی ترین علت های ۷ علت فشار کم آب ساختمان محسوب می شود .
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;