دستگاههای تهویه هوا، تهدیدی دیگر برای جهان

 در سال های اخیر پدیده گرمایش زمین به موضوع داغ و مورد بحث دانشمندان تبدیل شده است و برخی بر این باورند که این پدیده در اثر فعالیت های انسانی تشدید می شود؛ در این میان تحلیلگران دستگاه های خنک کننده هوا را از عوامل گرمایش و تهدیدی جدی برای کره زمین می دانند و همزمان با افزایش تقاضای، آنها نیز به دنبال راهی جایگزین کردن این سیستم ها هستند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی‌ها دستگاه تهویه هوا یا کولر دارند اما در آلمان تقریباً هیچکس از این دستگاه استفاده نمی‌کند. اما زمانی که دمای هوا در برلین به ۳۷ درجه سلسویس در هفته جاری رسید که در نوع خود رکورد بیشترین دمای هوا در این شهر را به خود اختصاص داد، اوضاع کمی متفاوت می‌شود.
سازمان هواشناسی آلمان با «خطرناک» ارزیابی کردن وضعیت هوا به شهروندان در مورد مراقبت از خود در برابر «موج گرمای شدید» هشدار داد.
گرم‌ترین دمای تجربه شده در این کشور اروپایی مربوط به موج جهانی گرمای هوا در سال ۲۰۱۵ است که در شهر کیتزینگن ایالت بایرن با ۴۰.۳ درجه سانتیگراد ثبت شده است.
همچنین گرم‌ترین دمای ثبت شده در ماه ژوئن به سال ۱۹۴۷ باز می‌گردد که در فرانکفورت تجربه شده است.
گرمایش زمین و پیامدهای آن
از ابتدای قرن ۲۱ دمای متوسط زمین تقریباً ۰.۸ درجه افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود در صد سال آینده زمین بین ۱ تا ۶.۵ درجه گرم‌تر شود.
برخی از دانشمندان معتقدند که دهه‌های پایانی قرن بیستم، گرم‌ترین سال‌های ۴۰۰ سال اخیر بوده است.
گرمایش زمین تنها به معنای گرم شدن زمین نیست. گرمایش زمین تأثیری جدی بر روی جامعه، اقتصاد و سلامتی جسمی دارد.
آب شدن یخ‌های قطب، نابودی زیست بوم‌های گیاهی و جانوری و وقوع طوفان‌های سهمگین دلایلی هستند که نشان می‌دهند که تغییر آب و هوا چطور بر کره ی زمین تأثیر می‌گذارد.
از پیامدهای گرمایش زمین می‌توان به آب شدن کوه‌های یخ، تغییر اقلیم (کوچ حیوانات و نابودی گیاهان)، خشکسالی، افزایش بیماری‌ها، طوفان‌های پی در پی، افزایش سطح دریاها، تهدید و از بین رفتن کشاورزی، موج گرما، آتش سوزی‌های افسار گسیخته، بارندگی‌های سهمگین، انقراض حیوانات و تأثیر بر کیفیت زندگی اشاره کرد.
به گفته برخی کارشناسان موضوع گرمایش زمین پدیده‌ای طبیعی نیست بلکه به دست بشر صورت می‌گیرد و عوامل بسیاری در گرمایش زمین دخیل است که یکی از این موارد افزایش استفاده از سیستم‌های تهویه هوا است.
تأثیر سیستم‌های تهویه هوا بر گرمایش زمین
طی چند دهه گذشته، دستگاه تهویه هوا نقش به سزایی در آسایش، رفاه و بهبود شرایط زندگی برای مردم مهیا ساخته است زیرا در شرایط آب و هوایی بسیار گرم به افراد اجازه می‌دهد که بر کار خود تمرکز کرده و خواب راحتی نیز در شب داشته باشند.
تارنمای بلومبرگ در گزارش اخیر خود اعلام کرد که نزدیک به نیمی از چینی‌ها از دستگاه‌های تهویه هوای مدرن در منازل خود استفاده می‌کنند اما از حدود ۱.۶ میلیارد نفری که در هند و اندونزی زندگی می‌کنند تنها ۸۸ میلیون نفر به کولر یا دستگاه تهویه هوا در منازل خود دسترسی دارند.
بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، امروزه به دلیل رشد جمعیت، افزایش درآمد، کاهش قیمت دستگاه‌های تهویه هوا و همینطور افزایش شهرنشینی، تعداد جهانی کسانی که از دستگاه تهویه هوا استفاده می‌کنند از ۱.۶ میلیارد به ۵.۶ میلیارد افزایش یافته است.
انتشار گاز کربن دی اکسید در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲ درصد دیگر نیز افزایش یافت که در هفت سال گذشته سریع‌ترین رشد این آمار بوده است. این افزایش در نوع خود هشدار دهنده است و اطلاعاتی در مورد گرمایش زمین به ما می‌دهد. به گفته کارشناسان، افزایش بیش از حد دمای هوا باعث افزایش تقاضا برای دستگاه‌های تهویه هوا شده است.
تصور این موضوع که ما در چرخه‌ای گرفتار شده‌ایم که هرچه هوا گرم‌تر شود تقاضا برای داشتن دستگاه تهویه هوا افزایش میابد و از این رو انرژی بیشتری مصرف می‌شود و نهایتاً این موضوع به افزایش بیشتر دمای هوا منجر می‌شود، دشوار است.
بازخورد این چرخه را می‌توان در مقیاس کوچک‌تری همچون سطوح محلی نیز مشاهده کرد. دستگاه خنک کننده هوا، درست است که داخل مکان مورد نظر را خنک می‌کند اما موتور آن دمای خارجی اطراف موتور آن را افزایش می‌دهد، این موضوع در مقیاس بزرگ‌تر باعث گرمای یک شهر یا فراتر از آن می‌شود.
به گفته تحلیلگران بلومبرگ، انتظار می‌رود که تقاضا برای دستگاه تهویه هوا در مکان‌های مسکونی و تجاری تا سال ۲۰۵۰ میلادی ۱۴۰ درصد افزایش یابد؛ این باعث افزایش قابل توجه انرژی به اندازه مصرف برق کل اروپا خواهد شد.
خوشبختانه، میزان زیادی از این درخواست‌ها توسط انرژی خورشیدی تأمین می‌شود، اما به دلیل اینکه ممکن است شب هنگام، تولید انرژی خورشیدی کاهش یابد، مابقی نیاز انرژی از سوخت‌های فسیلی تأمین شود.
اگرچه ساختمان‌ها حدود یک پنجم مصرف کنندگان انرژی جهان را تشکیل می‌دهند اما همیشه در نقطه کور مباحث گرمایش زمین قرار داشته‌اند. نا کارآمدی سیستم‌های تهویه هوا یا طراحی نادرست خانه‌ها و دفاتر در این زمینه کمتر مورد بحث قرار می‌گیرند. می‌توان از دنیای نور و روشنایی نیز درس‌هایی آموخت؛ انقلاب لامپ‌های “ال ای دی” موجب انقلابی در این صنعت شد و مصرف بهینه برق را به همراه داشت؛ چنین تحولی نیز برای سیستم‌های گرمایشی نیاز است.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;