تهدید جان با آلودگی هوا در اروپا

آلودگی هوا در اروپا خطری جدی برای سلامت شهروندان است و در گزارشی که آژانس محیط زیست اروپا منتشر کرده، آمده است که در اثر آلودگی هوا تقریبا نیم میلیون شهروند اروپایی در سال ۲۰۱۵ جان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش تاسیسات نیوز، آلودگی هوا در اروپا خطری جدی برای سلامت شهروندان است و در گزارشی که آژانس محیط زیست اروپا روز گذشته (دوشنبه) منتشر کرده، آمده است که در اثر آلودگی هوا تقریبا نیم میلیون شهروند اروپایی در سال ۲۰۱۵ جان خود را از دست داده‌اند.
این گزارش همچنین به تاثیر تدابیر سیاسی در کاهش مرگ و میر به دست این “قاتل نامرئی” از سال ۱۹۹۰ تا کنون اشاره کرده است.
در این میان ذرات معلق عامل اصلی ۳۹۱ مورد مرگ زودرس بوده‌، ۷۶ هزار نفر در ارتباط با نیتروژن دی‌اکسیدها، ۱۶ هزار و ۴۰۰ نفر هم در اثر ازون موجود در فضای نزدیک به زمین جان خود را از دست داده‌اند. این گزارش البته به کاهش شمار مرگ و میر بر اثر این عامل در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال‌های پیش از آن نیز اشاره کرده است.
آلودگی هوا دلیل اصلی مرگ زودرس در بیشتر کشورهای اروپایی است. اساس این ادعا، داده‌های بیش از ۲۵ هزار ایستگاه اندازه‌گیری در سراسر اروپاست.
هرچند پیشرفت‌هایی اندک در این زمینه به چشم می‌خورد اما آلودگی هوا از مرزهای تعیین‌شده در بسیاری از نقاط که در آنها ایستگاه‌های اندازه‌گیری برپا بوده، گذر کرده است؛ مرزهایی که توسط اتحادیه اروپا و سازمان جهانی بهداشت وضع شده‌اند.
به گزارش آژانس محیط زیست اروپا، آلاینده‌ها باعث پیدایش یا تشدید مشکل تنفسی، بیماری‌های مربوط به گردش خون، سرطان و در نتیجه باعث کاهش عمر انسان می‌شوند. منبع اصلی تولید آلاینده‌ها بر پایه این گزارش، رفت و آمد خودروها، تولید انرژی، کشاورزی، صنعت و مصرف خانگی عنوان شده است.
هشدار نسبت به “قاتل نامرئی
هانس بروینینکس، مدیر آژانس محیط زیست اروپا با اشاره به ذرات ریز معلق در هوا و خطر آنها برای سلامتی شهروندان، آلودگی هوا را “قاتل نامرئی” می‌نامد.
به گزارش دویچه‌وله، مدیر آژانس، خودروها را از بقیه منابع تولید آلاینده‌ها خطرناک‌تر می‌داند، چرا که انتشار آلاینده‌ها توسط خودروها در فضایی نزدیک به خاک صورت می‌گیرد.
بنابر اعلام این سازمان، تنها انسان قربانی آلودگی هوا نیست. آلودگی هوا بر اکوسیستم‌ها، خاک، جنگل‌ها، دریاها و رودها هم تاثیر می‌گذارد.
بنابر این گزارش در عین حال تشدید مقررات مربوط به پاکیزگی هوا و بهبود استاندارهای مربوط به انتشار آلاینده‌ها در خودروها، صنعت و تاسیسات تولید انرژی از سال ۱۹۹۰ تا کنون موارد مرگ و میر زودرس را تقریبا نصف کرده است.
نتایج نگران کننده تحقیق در مورد گرمایش زمین در مدیترانه
منطقه مدیترانه هم مانند دیگر نقاط کره زمین به علت گرم شدن کره زمین و تخریب محیط زیست آسیب دیده و این تغییرات می تواند کیفیت زندگی ساکنان کشورهای مجاور دریای مدیترانه را به میزان چشمگیری کاهش دهد.
پژوهش مذکور که توسط مرکز مدیترانه ای تنوع زیستی و محیط زیست در فرانسه صورت گرفته نشان می دهد شدت تغییرات مخرب زیست محیطی در این بخش از جهان بیشتر از روندهای جهانی است. افزایش سریع شهرنشینی، گستردگی کشاورزی و زمین های زیرکشت، تشدید آلودگی هوا و کاهش تنوع زیستی از جمله عوامل این مساله است.
مرکز یادشده هشدار داده که این تغییرات خطرناک می تواند نه تنها کیفیت زندگی مردمان کشورهای مجاور منطقه خاورمیانه را کاهش دهد، بلکه دامنه آن به برخی کشورهای آسیایی همجوار هم کشیده می شود. در این بررسی تحولات یادشده در حوزه هایی همچون کاهش منابع آبی، تغییر اکوسیستم ها، کاهش امنیت غذایی، امنیت عمومی، بهداشت و امنیت انسانی بررسی شده است.
به عنوان نمونه در این بررسی تصریح شده که متوسط دمای این بخش از جهان از عصرماقبل صنعتی تا به امروز ۱.۴ سانتیگراد افزایش یافته که ۰.۴ درجه سانتیگراد بیش از متوسط افزایش دمای جهانی است.
بنابراین حتی اگر روند گرمایش زمین به ۲ درجه سانتیگراد محدود شود، میزان بارش های تابستانی در منطقه مدیترانه در سال های آینده بین ۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش می یابد و نتیجه این امر کاهش دسترسی به آب آشامیدنی و کاسته شدن از زمین های کشاورزی قابل کشت به خصوص در کشورهای جنوب منطقه مدیترانه یعنی در شمال آفریقاست.
همین تحولات نیاز به آبیاری زمین های کشاورزی را بین ۴ تا ۱۸ درصد افزایش می دهد، در حالی که آب کافی برای این کار وجود نخواهد داشت. رشد جمعیت ممکن است این نیاز را بین ۲۲ تا ۴۷ درصد بیشتر کند. نتیجه این تحولات افزایش نیاز به واردات مواد غذایی به خصوص در کشورهای جنوب مدیترانه است.
افزایش گرما و آلودگی به خاطر گرمایش زمین هم به ابتلای بیشتر مردم به بیماری های مختلف در منطقه مدیترانه منجر می شود که نتیجه این وضعیت افزایش مهاجرت، درگیریهای مرزی و هجوم مردم به نواحی ساحلی خواهد بود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;