حل ناترازی های انرژی در گرو رفع ناهماهنگی های بین سازمانی است

در گردهمایی مدیران دولتی و بخش خصوصی برای حل بحران ناترازی انرژی اعلام شد

تاسیسات نیوز: جمعی از مسئولان و فعالان صنعت تاسیسات و صنایع سرمایش گرمایشی با حضور در کمیته علمیِ دومین کنفرانس بین المللی و پنجمین کنفرانس ملی تهویه مطبوع و تاسیسات حرارتی برودتی کشور که در مهرماه سال جاری با حمایت پژوهشگاه نیرو، انجمن تاسیسات و برخی از فعالان در این صنعت برگزار می شود،  به بررسی نکات مهم جهت بررسی چالش های مهم برای رفع بحران سال های اخیر کشور یعنی «بحران ناترازی انرژی به ویژه برق» پرداختند و با ارائه راهکارهایی در صدد برگزاری هر چه پربارتر شدن این کنفرانس پرداختند.

 مصطفی مافی معاون پژوهشگاه نیرو در حاشیه این مراسم با بیان اینکه ناترازی انرژی یکی از چالش های اصلی دولت ها در سالیان اخیر به شمار می آید گفت: برخی از پارادوکس ها در سطح جامعه وجود دارد که مدیریت بهینه انرژی را دشوار کرده است، به عنوان نمونه واگذاری کولر گازی به شکل تمام قسطی و از سوی دیگر محدودیت استفاده از مصادیق عینی این امر است، این ناهماهنگی ها در ابعاد بزرگتر و در سطوح دیگر در نهاد و سازمان های دولتی و خصوصی نیز وجود دارد.
مافی ادامه داد: گرایش مصرف کنندگان به استفاده از کولرهای گازی به جای کولر های آبی با وجود تاکید موکد مسئولان در حال تبدیل به یک «فرهنگ»شده است و متاسفانه در این زمینه نیز نظارت مطلوبی وجود ندارد و تعداد کثیری از کولرهای گازی فاقد استانداردهای لازم هستند و از مراکز تولید غیرقانونی به بازار عرضه می شوند، این امر حتی درباره کولر های آبی نیز صادق است و محصولات عرضه شده در اندازه کلان، فاقد استانداردهای اعلام شده می باشند.
او افزود: ناترازی های برق و گاز از جمله معضلاتی به شمار می آیند که در فصل تابستان و زمستان اکثریت خانه ها و بنگاه های صنعتی را درگیر کرده است و از این رو استفاده از تاسیسات سرمایشی و گرمایشی به نحو متعارف ومطلوب را با نگرانی هایی همراه کرده است که به بحرانی عظیم در کشور منتهی موجب شده است. وی اضافه کرد: انجمن تاسیسات  به عنوان یک نهاد غیردولتی در صدد است با گردهمایی های اینچنینی با ارائه  راهکارهایی برای حل این مشکلات، بتواند سیاست گذاران در سطح کلان را در رفع ناترازی ها ومشکلات جانبی آن یاری بخشد. پژوهشگاه نیرو نیز در این راستا ارتباط تنگاتنگی با افراد و سازمان های ذیربط دارند.
به گفته وی فعالان در صنایع تاسیسات سرمایشی – گرماشی و…  فقط با نیت ارائه مقالات و تحقیقات تئوری در کنفرانس مذکور گرد هم جمع نمی آیند، بلکه رفع ناهماهنگی های بین سازمانی و رصد چالش های و دلایل وجود آنها از جمله دلایل مهمی است که امید است با حضور همه افراد ذیصلاح در کنفرانس یادشده گامی موثر در مسیر رفع چالش ناتراز بودن انرژی برداشته شود. او اضافه کرد: برگزاری چنین کنفرانس هایی نباید فقط محدود به یکبار در سال محدود شود، بلکه می بایست، افراد ذیصلاح و موثر در صنعت تاسیسات و صنایع سرمایشی و گرمایشی با هدف تاثیرگذاری بیشتر، ماهانه یا دوماه یکبار  گردهم آیند تا صاحبنظر ان در این زمینه با اظهارنظرهای خود بابی تازه برای انتقال تجربیات دانشگاهی، عملی و… را در این زمینه بگشایند تا در نهایت با ارتباط بهینه با سیاست گذاران دولتی توان وقابلیت های خود را در این بخش ارتقاء بخشند و گامی موثر در مسیر رفع ناترازی و حل بحران کمبود انرژی در کشور بردارند و قطعاً برکات این اقدام فراتر از حوزه صنعت تاسیسات قابل مشاهده خواهد بود.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد؛ این کنفرانس بهانه ای برای برگزاری دورهمی فعالان در این صنعت باشد و که در اولین گام به حضور پژوهشگاه نیرو، انجمن تاسیسات ومجری نمایشگاه تاسیسات،به عنوان بزرگترین گردهمایی در این صنعت در عرصه داخلی و بین المللی منتهی شده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;