در حوزه فرهنگ سازی ایمنی، فعال نیستیم

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اظهار داشت: استمرار فرهنگ سازی در حوزه ایمنی می تواند مردم و سازه های ما را در برابر حوادث و بلایای طبیعی مقاوم تر کند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، برنامه گفت و گوی اجتماعی با موضوع بررسی راهکارهای ایمن سازی سازه ها، با حضور دکتر حمزه شکیب (استاد دانشکده عمران دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور) و ارتباط تلفنی با دکتر مصطفی محقق (هماهنگ کننده ارشد مرکز سازمان ملل متحد برای مدیریت بلایا) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.
در این برنامه حمزه شکیب با اشاره به لزوم فرهنگ سازی ایمنی سازه ها در کشور، گفت: موضوعات مرتبط با ایمنی سازه ها در کشور باید ابتدا در سطح مدیران فرهنگ سازی شود و در گام های بعدی در سطوح مهندسی و بهره برداران پیش رود.
وی افزود: در چرخه ساخت و ساز حضور مدیران و مهندسان و سرمایه گذاران و بهره برداران عناصر کلیدی است.
استاد دانشکده عمران دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: اگر عناصر مهم در ساخت و ساز در مسیر درستی قرار بگیرند، ما می توانیم با توجه به پتانسیل های خوبی که در کشور داریم در حوزه ایمنی سازه ها به نقطه مطلوب برسیم.
وی با اشاره به این که ارتقای ایمنی سازه ها و مقابله بهتر با آسیب ها به آموزش مستمر نیاز دارد، عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از آموزش های ارتقای ایمنی در کشور به فراموشی سپرده شده اند.
حمزه شکیب افزود: استمرار فرهنگ سازی در حوزه ایمنی می تواند مردم و سازه های ما را در برابر حوادث و بلایای طبیعی مقاوم تر کند.
وی با بیان این که ما در حوزه فرهنگ سازی ایمنی فعال نیستیم، اظهار داشت: متاسفانه امروزه ما منتظر هستیم تا یک حادثه اتفاق بیافتد و ما پس از حادثه به مدیریت بحران بپردازیم.
در ادامه برنامه گفت و گوی اجتماعی مصطفی محقق در ارتباط تلفنی با شبکه رادیویی گفت و گو با اشاره به موضوع بازسازی سازه ها، گفت: قطعا بازسازی به معنای تکرار آن چیزی که قبلا بوده نیست.
وی افزود: بازسازی باید بتواند یک تجربه و نگرش جدیدی از ساخت و ساز را ایجاد کند و میزان ریسک در حوادث را کاهش دهد.
هماهنگ کننده ارشد مرکز سازمان ملل متحد برای مدیریت بلایا با اشاره به این که عوامل بیرونی و درونی دو عنصر حادثه هستند، عنوان کرد: بسیاری از آسیب پذیری ها در هنگام وقوع حوادث طبیعی به صورت درونی اتفاق می افتند.
وی اضافه کرد: آسیب پذیری های اجتماعی مانند حاشیه نشینی، آسیب پذیری فیزیکی مانند غیر ایمن بودن سازه، آسیب پذیری اقتصادی مانند سرمایه گذاری و بیمه و آسیب پذیری زیست محیطی مانند سیل از جمله مهم ترین تقسیم بندی های آسیب پذیری درونی هستند.
مصطفی محقق ادامه داد: در اکثر مواقع می بینیم که توسعه غلط و اشتباه شهرنشینی می تواند در چرخه طبیعت اختلال ایجاد کند و حوادث متعدد و سنگینی را به وجود آورد.
منبع رادیو گفتگو
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;