در بسته خبری امروز چه خبرها…

 

 

بورس انرژی برق می فروشد

امکان خرید برق از بورس انرژی مختص صنایع کشور بزودی فراهم می شود.

میرفتاح فتاح قره‌باغ، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران خبر داد: صنایع بزرگ کشور به‌زودی می‌توانند در بورس انرژی برق مورد نیاز خود را خریداری و از مزایای آن استفاده کنند.

میرفتاح فتاح قره‌باغ، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با بیان اینکه معامله برق در بورس انرژی به‌زودی افزایش خواهد یافت، از تامین برق صنایع بزرگ از طریق بورس انرژی در آینده نزدیک خبر داد.

وی افزود: خرید برق از سوی صنایع بزرگ در بورس انرژی مزایای مطلوبی را برای این شرکت‌ها در پی خواهد داشت و باید در نظر داشت که یک طرف بورس انرژی عمدتا فروشندگان خصوصی و طرف دیگر خریداران یعنی شرکت‌های توزیع هستند. فتاح قره‌باغ ادامه داد: اگرچه شرکت‌های توزیع از شرکت‌های برق منطقه‌ای جدا شده‌اند، اما ماهیت آنها به‌صورت کامل خصوصی نیست و اگر زمانی سهام شرکت‌های توزیع به‌طور کامل به بخش خصوصی واگذار شود، می‌توانیم شاهد رونق بیشتر بورس انرژی باشیم. فتاح قره‌باغ با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده تا خریداران خصوصی که بیش از پنج مگاوات مصرف دارند، ازطریق بورس انرژی برق موردنیاز خود را تامین کنند، گفت: به دنبال این هستیم که مصرف‌کننده‌های عمده صنعتی که کالاهایشان در بورس عرضه می‌شود، برق خود را از طریق بورس و با قیمت آزاد خریداری کنند. وی اظهار کرد: اگر صنایع برق خود را از بورس خریداری کنند، موجب کشف قیمت در بورس شده و بورس به حالت واقعی شدن نزدیک می‌شود. مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق کشور تصریح کرد: کشف واقعی قیمت‌ها به تصمیم‌گیرندگان در دولت و وزارت نیرو کمک می‌کند تا قیمت واقعی برق مشخص و براساس آن، برنامه‌ریزی‌های این صنعت انجام شود. وی ادامه داد: در حال‌ حاضر برای توسعه بازار برق و بورس انرژی برنامه‌هایی در دستور کار است که شرکت‌های توزیع برق و صنایع مصرف‌کننده برق با توان بیشتری وارد معامله شوند. فتاح‌قره‌باغ با اشاره به اینکه اگر دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های لازم تکمیل شود، شاهد افزایش رقابت سالم و بهره‌وری انرژی خواهیم بود، اظهار کرد: اگر مصرف‌کنندگان و فروشندگان به‌صورت مستقیم در بازار سرمایه حضور پیدا کنند، این موضوع موجب کشف قیمت و شفافیت قیمت‌ها خواهد شد.

وی به شانا گفت: مجوزهای قانونی مناسبی برای برقراری ارتباط مستقیم میان تولیدکنندگان که نیروگاه‌ها هستند و همچنین مصرف‌کنندگان نهایی که صنایع بزرگ را شامل می‌شوند، اخذ شده است.

 

اجبار در بیمه شخص ثالث

کمی بیشتر از 10 درصد موتورسیکلت ها و حدود 70 درصد خودروها دارای بیمه شخص ثالث هستند .

به گزارش تاسیسات نیوز، آمارها نشان می‌دهد 30 درصد از خودروها و 90درصد از موتورسیکلت‌هاي در حال تردد كشور فاقد بیمه شخص ثالث هستند. اين موضوع نشان مي‌دهد همه دارندگان وسايل نقليه موتوري زميني که مکلف به خريد بيمه شخص ثالث هستند به تکلیف قانوني خود عمل نمی‌کنند.

نايب‌رئيس هيات‌مديره بيمه توسعه در گفت‌و‌گو با «دنياي اقتصاد» در اين خصوص پيشنهاد داد: مي‌توان با همكاري شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي اين موضوع را حل كرد؛ به‌طوري‌كه هر وسيله نقليه‌اي كه وارد پمپ بنزين مي‌شود براي استفاده از فرآورده‌هاي نفتي بايد بيمه شخص ثالث داشته باشد.

پدرام خليل‌زاده افزود: اگر بتوان با فراهم ساختن زيرساخت‌ها اين طرح را اجرايي كرد و خودروهايي را كه فاقد بيمه شخص ثالث هستند به خريد آن مجاب كرد حتي مي‌توان براي كنترل ورود بي‌رويه خودروها به‌ويژه خودروهاي تك‌سرنشين در سطح شهر از آن استفاده كرد؛ به‌طوري‌كه هر خودرويي كه بيشتر بنزين مي‌زند حق بيمه بيشتري بپردازد. وي ادامه داد: هر كس بنزين بيشتري مي‌زند در واقع بيشتر از سايرين در خيابان تردد دارد و ريسك بيشتري دارد؛ بنابراين حق بيمه بيشتري هم بپردازد.

خليل‌زاده گفت: چنانچه تمام خودروها داراي بيمه شخص ثالث باشند، بخشي از منابع صندوق تامين خسارات بدني را مي‌توان در برنامه‌هاي ديگر مثل توسعه فرهنگ بيمه استفاده كرد.

 

 

اسناد آلودگی آب تهران را دارم

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تاکید مجدد بر اینکه نیترات آب تهران بیش از حد استاندارد است، گفت: اسناد و مدارک این موضوع موجود است و آمادگی برگزاری مناظره با مسوولان وزارت بهداشت و وزارت نیرو را دارم. رحمت‌الله حافظی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به واکنش‌های صورت‌گرفته از سوی وزارت بهداشت و آبفای تهران درخصوص آلودگی آب تهران گفت: پس از صحبت‌های بنده در جلسه علنی شورای شهر مبنی بر بالا بودن نیترات از حد استاندارد، این واکنش‌ها آغاز شده و ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تمامی اسناد و مستندات مبنی بر بالا بودن نیترات بیش از حد استاندارد در آب تهران موجود است، افزود: بنده این آمادگی را دارم تا با حضور رسانه‌ها و همچنین مسوولان مربوطه از جمله مدیرکل آبفای تهران و معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان دلایل خود را مطرح کنم.

وی اظهار کرد: امیدوارم این نشست و مناظره هر چه زودتر مورد استقبال مسوولان مربوطه قرار بگیرد و برگزار شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، سه شنبه گذشته، از افزایش نیترات آب تهران و عبور آن از حد مجاز خبر داد که در پی این اظهارنظر، همان روز مسوولان وزارت نیرو و وزارت بهداشت واکنش‌هایی مبنی بر سلامت آب تهران و مجاز بودن درصد نیترات موجود در آن، نشان دادند.

 

راه‌اندازی مرکزآینده پژوهی دریاچه ارومیه

مرکز هماهنگی، پایش و آینده پژوهی دریاچه ارومیه در استان آذربایجان غربی راه‌اندازی شد.

حسن عباس‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: این مرکز با هدف ایجاد هماهنگی بین بخشی و پایش وضعیت محیط زیست و ترسیم و تحلیل وضعیت دریاچه در سناریوهای مختلف مدیریتی ایجاد شده است. این مرکز با محوریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور بوده که مدیریت آن توسط کمیته هماهنگی درون سازمانی دریاچه ارومیه صورت خواهد گرفت که مدیریت واحدهای استانی آن به عهده مدیر کل حفاظت محیط زیست استان است. کمبود دانش تخصصی، پراکندگی مطالعات و داده‌های موجود، فقدان هماهنگی لازم برای استقرار یک شبکه پایش یکپارچه و منسجم، فقدان مرکزی برای ترسیم سناریوهای آتی با توجه به وضعیت‌های مختلف احتمالی دریاچه از دلایل استقرار این مرکز است.

 

 

نفت بالاخره پس از 50 روز روند روبه رشد به خود گرفت

با وجود افزایش سردر‌گمی و نوسانات مقطعی شدید در بازار نفت، قیمت‌ها برای سومین روز پیاپی صعودی شد. روز گذشته بهای نفت خام آمریکا تا لحظه تنظیم این گزارش با بیش از 8/1 دلار افزایش به بیش از 7/77 دلار به ازای هر بشکه رسید؛ نفت برنت نیز با افزایش تقریبا 2 دلاری به بالای 81 دلار صعود کرد. این در حالی است که سبد نفتی اوپک همچنان در قیمت‌های پایین معامله می‌شود. بر‌اساس سایت رسمی اوپک سبد نفتی این سازمان روز 20 نوامبر 03/74 دلار معامله شده که نسبت به روز پیش از آن تغییر محسوسی نداشته است. هفته گذشته بازار با 8/75 دلار بسته شد؛ بنابراین اگر افزایش قیمت نفت تا پایان روز پایدار بماند، طی 7 هفته متوالی برای اولین بار بهای نفت طی یک هفته رشد داشته است. در این 7 هفته بهای نفت از 93 دلار در اواخر سپتامبر به قیمت 8/75 دلار در پایان هفته گذشته رسید.

 

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از بلومبرگ، با نزدیک‌تر شدن به نشست 166 سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت(اوپک) گمانه‌زنی‌ها از تصمیم کاهش تولید نفت توسط سران این سازمان در این نشست افزایش یافته است. در آخرین نظر‌سنجی سایت خبری بلومبرگ از 20 کارشناس درخصوص احتمال کاهش سقف تولید اوپک، 10 تن از آنان معتقد بودند اوپک تصمیم به کاهش تولید خود می‌گیرد و 10 نفر باقیمانده نظری مخالف آن داشتند. به گزارش بلومبرگ، طی 7 سال گذشته این برای اولین بار است که در نظر‌سنجی این سازمان کارشناسان دقیقا به دو طیف مختلف تقسیم شده‌اند و همین موضوع نشان‌دهنده سر‌در‌گمی و عدم قطعیت در بازار نفت است. به اعتقاد برخی از کارشناسان،درخواست کاهش تولید از سوی کشورهای اکوادور و ونزوئلا به دلیل سهم کم این کشورها از تولید اوپک چندان اثرگذار نیست و کشورهای مهم‌تر و موثرتر از جمله عربستان و ایران خواهان کاهش تولید نفت اوپک نیستند که در این راستا می‌توان به سخنان بیژن زنگنه، وزیر نفت اشاره کرد که در این خصوص گفته است حتی از یک بشکه سهم نفت ایران در بازار جهانی کوتاه نمی‌آید.

از طرفی بلومبرگ در گزارشی به بررسی تاثیر کاهش بهای نفت بر تولیدات شیل براساس گزارش گلدمن ساکس پرداخت. گلد‌من ساکس در گزارشی اعلام کرده بود که بهای نفت در سه ماه اول 2015 همچنان روی 75 دلار باقی می‌ماند، حال بر اساس گزارش بلومبرگ اگر پیش‌بینی گلدمن ساکس محقق شود 19 منطقه از مناطقی که نفت شیل را تولید می‌کنند از چرخه تولید خارج می‌شوند و این می‌تواند منجر به کاهش عرضه نفت در سال آینده میلادی شود.

اما دیروز در پی انتشار افزایش نرخ بهره در چین بهای نفت رشد کرد. چین برای اولین بار از سال 2012 تا کنون نرخ بهره خود را جهت تقویت اقتصاد این کشور کاهش داده است. بر اساس آمارهای منتشر‌شده از بانک چین، نرخ بهره وام با 4/0 درصد کاهش به 6/5 درصد رسید و نرخ سپرده نیز 25/0 درصد کاهش یافت و به 75/2 درصد رسید. کاهش نرخ بهره به معنای تزریق نقدینگی و افزایش سیاست‌های انبساطی در این کشور است، سیاست‌های انبساطی در مجموع موجب تقویت بازارهای کالایی از جمله بازار نفت می‌شود. این در حالی است که در مجموع اخبار منفی از اقتصاد جهانی منتشر شده است و تنها آمار اقتصادی آمریکا مثبت بوده و در مقابل آن کاهش شاخص PMI (شاخص خرید مدیران) در چین موجب رشد شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای مرجع شده است. بر همین اساس بسیاری از تحلیلگران بازار انرژی تاثیر افزایش سیاست‌های انبساطی چین بر بهای نفت را مقطعی دانسته‌اند. در مجموع مهم‌ترین نکته در تغییرات بازار نفت در هفته گذشته سر درگمی بازار است که حرکت زیگزاگی بهای نفت حول رقم 75 دلار آن تاییدی بر این مدعا است. حتی درخصوص افزایش روز گذشته بهای نفت برنت تا بالای 80 دلار بسیاری از تحلیلگران آن را مقطعی و متاثر از خبر چین دانستند؛ به اعتقاد کارشناسان این‌گونه محرک‌ها در مقابل محرک بزرگی مانند نشست اوپک تاثیر ماندگاری روی بهای نفت ندارد. از طرفی طیف گمانه‌زنی از تصمیمات اوپک روز به روز در حال گسترش است و به نظر می‌رسد تا برگزاری این نشست و تصمیم قطعی اعضای آن نتوان به نظر واحدی در این خصوص دست یافت.

 

 

هفته کلیدی بازار نفت

در حالی که به‌نظر می‌رسد قیمت نفت پس از 30 درصد کاهش در پنج ماه گذشته در محدوده 76 الی 80 دلار به مقداری ثبات دست پیدا کرده است، همه نگاه‌ها به دو رویداد مهم در هفته پیش‌رو دوخته شده است. نخست، ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 در روز دوشنبه سوم آذر است. رویداد دوم، اجلاس سران اوپک در روز پنج‌شنبه ششم آذر است. در این یادداشت طرز نگرش بازارهای بین‌المللی به هر یک از این دو رویداد و عواقب این نگرش برای قیمت نفت را بررسی می‌کنیم. اول با اجلاس اوپک آغاز می‌کنیم، اما چنانچه در ذیل توضیح داده خواهد شد، مذاکرات هسته‌ای ایران است که باید به‌عنوان یک ریسک نامتقارن برای قیمت نفت در نظر گرفته شود.

1. اجلاس اوپک

در حال حاضر بازارهای بین‌المللی بیشتر توجه خود را در قبال قیمت نفت معطوف به رویداد دوم هفته آتی؛ یعنی اجلاس اوپک کرده‌اند. اهمیت موضوع از آنجا نشات می‌گیرد که انتظار می‌رود سران اوپک در جریان این اجلاس سیاست خود را در واکنش به سقوط قیمت نفت اعلام کنند. تا همین جا هم بسیاری تعجب کرده‌اند که چرا واکنش معناداری از جانب اوپک به کاهش 30 درصدی قیمت نفت نشان داده نشده است. یکی از دلایل این عدم واکنش می‌تواند این باشد که قیمت نفت با میزان هزینه تولید اغلب کشورهای اوپک هنوز فاصله زیادی دارد. برای مثال، هزینه تولید هر بشکه نفت برای عربستان سعودی حدود 15 دلار است و در نتیجه در توجیه اقتصادی پروژه‌های نفتی هنوز هیچ خدشه‌ای وارد نشده است. اتفاقا بالعکس، یکی از مواردی که در توضیح چرایی عدم واکنش کشورهای اوپک تاکنون داده می‌شود، جنگ قیمتی با صنعت نفت شیل آمریکا است. برآورد می‌شود که هزینه تولید بسیاری از پروژه‌های شیل آمریکا در حدود 90-85 دلار باشد و به همین دلیل، قیمت کنونی نفت می‌تواند توجیه اقتصادی این پروژه‌ها را کاهش داده و در دراز مدت آنها را از رقابت با نفت اوپک بازدارد، اما به نظر نویسنده، دلیل مهم‌تر عدم واکنش، وجود این دیدگاه در میان اعضای اوپک است که کاهش اخیر قیمت نفت به علت کاهش انتظارات نسبت به رشد اقتصاد جهانی در سال‌های آینده است و در نتیجه با توجه به کاهش احتمالی تقاضا، افول قیمت نفت از توجیه اقتصادی برخوردار است و از این جهت نباید در آن مداخله کرد.

اما آنچه می‌تواند باعث نگرانی در میان کشورهای تولید‌کننده شود افول قیمت نفت به زیر قیمتی است که در بودجه سالانه ایجاد موازنه می‌کند. چنانچه در نمودار مشاهده می‌کنید، افول قیمت نفت خام از 115 دلار در ماه ژوئن، به زیر 80 دلار، تمام کشورهای عضو اوپک، به استثنای قطر و کویت را گرفتار کسری بودجه می‌کند. البته این موضوع به خودی خود لزوما از اهمیت زیادی برخوردار نیست؛ چراکه کشورهایی چون عربستان و امارات دارای ذخایر ارزی فراوانی هستند و کشورهایی چون بحرین نسبتا راحت می‌توانند کسری بودجه خود را از طریق استقراض از سپرده‌های داخلی و همچنین استقراض از سرمایه‌گذاران خارجی تامین کنند، اما به هر حال، اعضای اوپک می‌دانند که انفعال در برابر چنین کاهش شدیدی در قیمت نفت کارآیی این سازمان نفتی و توانایی آن در اجرای سیاست‌های هماهنگ را زیر سوال خواهد برد و خود این برداشت باعث کاهش بیشتر قیمت نفت خواهد شد. به‌علاوه، استمرار قیمت نفت در چنین سطح پایینی بر فشارهای مالی تمام کشورهای اوپک خواهد افزود. در شرایطی که کشورهای عربی به‌دنبال ناآرامی‌های سال‌های اخیر بیش از پیش به افزایش هزینه‌های جاری روی آورده‌اند، افزایش فشارهای مالی می‌تواند باعث نگرانی سران این کشورها نسبت به بازگشت ریسک سیاسی در جوامع داخلی‌شان شود.

به همین دلیل، بازارهای بین‌المللی انتظار دارند اوپک در اجلاس آتی، تولیدات نفتی خود را از مقدار فعلی حدود 5/30 میلیون بشکه در روز به اندازه یک میلیون بشکه کاهش دهد. بنابراین می‌توان گفت چنین مقدار کاهشی به احتمال زیاد تاثیر چندانی بر قیمت نفت نخواهد داشت و می‌تواند به ثبات قیمت این کالا در حدود 80 دلار کمک کند، اما اگر کاهش تولید بیشتر از یک میلیون بشکه باشد به احتمال زیاد شاهد افزایش قیمت نفت خواهیم بود و بالعکس: کاهشی کمتر از یک میلیون بشکه به احتمال زیاد افول بیشتر قیمت نفت را در پی خواهد داشت. از این جهت، ریسکی که از جانب اجلاس اوپک متوجه قیمت نفت است، نسبتا متقارن است.

اما بد نیست در این رابطه به چند نکته اشاره کنیم. نخست اینکه بزرگ‌ترین تولید‌کننده اوپک، یعنی عربستان سعودی، احتمالا مایل نخواهد بود همچون گذشته به تنهایی تولیدات خود را کاهش دهد، بلکه خواهان قبول مسوولیت و در نتیجه کاهش تولید نفت توسط دیگر اعضا نیز خواهد بود. در این میان با توجه به اینکه ایران در حال حاضر به علت تحریم‌ها به‌طور قابل توجهی کمتر از ظرفیتش نفت صادر می‌کند، به احتمال خیلی زیاد کاهش تولید را نخواهد پذیرفت. ونزوئلا، عراق، نیجریه و لیبی نیز به علت شرایط دشوار اقتصادی و نیاز شدید به دلارهای نفتی بعید است زیر بار کاهش تولید بروند. در نتیجه بیشتر بار کاهش تولید به احتمال زیاد بر دوش عربستان، امارات و کویت خواهد افتاد، اما اینجا می‌رسیم به یک پیچیدگی و آن عدم‌تطابق نیاز به قیمت بالاتر با توانایی کاهش تولید در میان اعضای اوپک است. به‌عبارت دیگر، کشورهایی که صدمه بیشتری از کاهش قیمت نفت می‌خورند، توانایی کمتری برای کاهش تولید دارند. نکته دیگری که در این رابطه می‌تواند پیچیدگی ایجاد کند زمزمه‌هایی مبنی‌بر تلاش عربستان برای ایجاد ائتلافی تاکتیکی بین کشورهای عضو و غیر‌عضو اوپک برای کاهش تولید نفت است. چنین ائتلافی به زمان احتیاج خواهد داشت و بر پیچیدگی موضوع می‌افزاید. در هر حال، نمی‌توان نسبت به کاهش تولید نفت در پی اجلاس هفته آتی اطمینان خاطر داشت. پیچیدگی مذاکرات نفتی و عدم هماهنگی توانایی با انگیزه کاهش تولید ممکن است به کاهش بیشتر قیمت نفت از سطح کنونی بینجامد. ثبات قیمت، به کاهش حدود یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت احتیاج دارد.

2. ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران ریسک نامتقارن برای قیمت نفت

دیگر رویداد مهم هفته پیش رو برای بازار نفت به مذاکرات هسته‌ای ایران مربوط می‌شود. این مذاکرات از دو جهت برای قیمت نفت حائز اهمیت هستند. نخست، حصول توافق نهایی به احتمال زیاد باعث افزایش صادرات نفت ایران طی ماه‌ها و سال‌های آینده می‌شود، که به افزایش عرضه در بازار جهانی و در نتیجه به کاهش قیمت نفت منجر خواهد شد. برخی تحلیل‌ها از افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید روزانه ایران طی 12 ماه پس از پایان موفقیت‌آمیز مذاکرات حکایت می‌کنند. دوم، توافق هسته‌ای با ایران باعث کاهش شدید فاکتور ریسک ژئوپلیتیک در قیمت نفت خواهد شد، به این دلیل که هم احتمال وقوع جنگ با ایران تقریبا به صفر کاهش پیدا می‌کند و هم اینکه احتمال همکاری ایران و کشورهای غربی برای حل معضلات خاورمیانه افزایش می‌یابد. در نتیجه کاهش فاکتور ریسک نیز در کنار افزایش عرضه نفت فشار زیادی بر پایین راندن قیمت نفت خواهد داشت.

اما آنچه در این راستا جالب است، ریسک نامتقارن (asymmetric risk) مذاکرات هسته‌ای برای قیمت نفت است. به‌رغم اهمیت مذاکرات هسته‌ای برای قیمت نفت، سرمایه‌گذاران بازارهای بین‌المللی در حال حاضر از دیدگاه نفتی به مذاکرات هسته‌ای نمی‌نگرند. دلیل این موضوع نیز عدم خوش‌بینی رسانه‌ها و بسیاری از تحلیلگران خارجی نسبت به موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات هسته‌ای است. البته همین موضوع به ریسک کاهش بیشتر قیمت نفت در صورت توافق نهایی می‌افزاید؛ چراکه فعالان بازار سرمایه، چنین سناریویی را در قیمت‌گذاری خود بر بازار نفت در نظر نگرفته‌اند؛ بنابراین در صورت عدم حصول توافق هسته‌ای، شاهد افزایش قیمت نفت نخواهیم بود، چراکه می‌توان گفت سناریوی «عدم توافق نهایی در مذاکرات» پیش‌فرض بازارهای سرمایه است، اما در صورت رسیدن به توافق نهایی، به احتمال زیاد شاهد افول معنادار قیمت نفت خواهیم بود. از این جهت، زمان‌بندی دو رویداد هفته آینده می‌تواند باعث تلاطم فراوانی در بازارهای نفتی شود. به خصوص اگر در روز دوشنبه مذاکرات به نتیجه برسد و قیمت نفت افول بیشتری را تجربه کند، آن وقت احتمال کاهش تولید توسط اوپک تنها سه روز بعد از ضرب‌الاجل مذاکرات بسیار قوی‌تر خواهد شد و در نتیجه می‌توانیم شاهد بازگشت قیمت نفت به محدوده کنونی باشیم. هفته‌ای کلیدی برای نفت در پیش است.

 

 

صادرات دو برابری نفت در صورت رفع تحریم‌ها

در آستانه نشست 166 اوپک وزیر نفت به دفاع از سهم ایران در بازار‌های جهانی پرداخت و با بیان اینکه در صورت رفع تحریم‌های غرب، صادرات نفت ایران ظرف دو ماه دو برابر می‌شود، تلویحا اعلام کرد در صورت کاهش سقف تولید نفت اوپک ایران از قاعده کاهش تولید نفت مستثنا است. وی تاکید کرد: تحت هیچ شرایطی، یک بشکه از سهم ایران در بازار جهانی نفت کوتاه نمی‌آییم؛ مسوول‌ تنظیم قیمت نفت، کشوری است که اضافه تولید کرده و طبیعی است در صورت تصمیم‌گیری برای ایجاد تعادل در بازار، افزایش دهندگان در تولید، باید تولید خود را کاهش دهند.

 

بیژن زنگنه چهارشنبه شب، ٢٨ آبان ماه با حضور در برنامه تلویزیونی «شب آفتابی» دلایل کاهش‌ قیمت در بازار نفت را توضیح داد و اظهار کرد: دنیا نمی‌تواند نفت ارزان را تحمل کند و این رویه اصلاح خواهد شد. به گفته زنگنه در شرایط حاضر مهم‌ترین‌ کار اوپک حفظ وحدت کشورهای عضو است.زنگنه با اشاره به برخی انتقادها از عملکرد وی در واکنش به کاهش قیمت نفت و اصرار عده‌ای به درخواست برگزاری نشست فوق العاده اوپک از سوی ایران، گفت: توجه داشته باشید ونزوئلا این درخواست را مطرح کرد و با بی توجهی اعضای اوپک روبه‌رو‌ شد؛ در شرایطی پیشنهاد رسمی در این زمینه توجیه دارد که زمینه برای اجماع اعضا و موافقت با درخواست وجود داشته باشد، در حالی که در شرایط کنونی این زمینه موجود نبود. زنگنه توضیح داد: اگر پیشنهاد رسمی برای برگزاری نشست فوق العاده در فضایی نامناسب مطرح و بر آن اصرار می‌شد، تشکیل نشدن نشست، موضوع اختلاف نظر اعضای اوپک را نشان می‌داد که خود می‌توانست عاملی برای کاهش بیشتر قیمت نفت باشد و از سوی دیگر، اگر نشستی تشکیل می‌شد و اعضا برای کاهش تولید نفت و تعادل در بازار توافق و اجماع نمی‌کردند، این موضوع نیز تاثیر منفی بر قیمت نفت می‌گذاشت. وی با تاکید بر حفظ وحدت و یکپارچگی اوپک گفت: اعضای اوپک باید از هرگونه موضع گیری که وحدت این سازمان را زیر سوال می‌برد، پرهیز کنند؛ زیرا عملی شدن هر تصمیمی در اوپک به اجماع همه اعضا بستگی دارد.وزیر نفت گفت: منافع ملی زمانی حاصل می‌شود که حاصلضرب قیمت نفت در بشکه‌های صادراتی، رقم بیشتری را نشان دهد و از این رو، تلاش برای ایجاد اجماع در اوپک و پرهیز از متهم کردن یا ایجاد درگیری و نزاع در اوپک ضرورت دارد.

زنگنه با بیان اینکه بدیهی است در شرایطی که قیمت نفت ١٠٠ یا بالاتر از ١٠٠ دلار برای هر بشکه باشد، اوپک به طور عملی کارکردی ندارد، افزود: نقش آفرینی و تاثیرگذاری اوپک، زمانی مشخص می‌شود که قیمت نفت کاهش یابد. وزیر نفت با اشاره به برخی تحلیل‌ها که مسائل سیاسی را در ریزش بهای نفت اثر‌گذار می‌دانند، مثلا معتقدند آمریکا در پی آن است با کاهش قیمت نفت، روسیه را تحت فشار قرار دهد، گفت: نمی‌توان این گزینه را رد کرد زیرا با توجه به سهم غالب درآمدهای صادرات نفت و گاز از درآمدهای صادراتی روسیه، این کشور به واسطه کاهش قیمت نفت، ٢٥ تا ٣٠ درصد درآمد صادراتی خود را از دست می‌دهد و به این ترتیب، بدون اعمال هیچ تحریمی، درآمد کنونی این کشور، حدود یک‌چهارم کاهش یافته‌است.وزیر نفت ادامه داد: عده‌ای نیز بر این باورند که یکی از دلایل پیشی گرفتن عرضه بر تقاضای نفت، کمتر شدن رشد اقتصادی کشورهایی مانند برزیل، چین، ژاپن و حتی کشورهای اروپایی نسبت به برآوردهای پیشین بوده است؛ همچنین برخی معتقدند با پایین آمدن قیمت نفت، نفت‌های گران قیمتی مانند نفت خام آمریکا و… از مدار تولید خارج می‌شوند و این امر در دراز مدت به نفع اعضای اوپک خواهد بود.وی تصریح کرد: اگرچه کاهش قیمت نفت اتفاق خوبی نیست، اما با تمام این تفاسیر، ایران مانند روسیه از کاهش قیمت‌ها آسیب نمی‌بیند، زیرا تولید نفت کشور در این سال‌ها کاهش یافته و اینکه توانسته‌ایم طی سال‌های اخیر، کشور را با این میزان تولید اداره کنیم، کار بزرگی است. زنگنه یادآور شد: صادرات نفت ایران از 5/2 میلیون بشکه به حدود یک میلیون بشکه کاهش یافته است و اگر بازار به سمتی حرکت کند که ناگزیر به کاهش دوباره به میزان ١٥٠ تا ٢٠٠ هزار بشکه هم بشویم، به طور قطع این موضوع منجر به تغییر مواضع ما نخواهد شد و دغدغه ما به شمار نمی‌رود.

 

 

نوسان محدود طلا و نفت

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

 

اصلاح قیمتی پس از 6 هفته مثبتدر پایان معاملات هفتگی، شاخص کل پس از 6 هفته صعود مداوم، با افت 1341 واحدی (معادل 75/1 درصد) مواجه شد. رفتار محتاطانه سهامداران با نزدیک شدن به پایان مهلت مذاکرات هسته‌ای مهم‌ترین دلیل این افت محسوب می‌شود. این امر سبب شده تا حجم و ارزش معاملات افت اندکی را نسبت به یکی، دو هفته اخیر تجربه کند؛ با این حال، همچنان پویایی معاملات بالا است و رفت و آمدهایی به ویژه در میان سهامداران خرد بازار انجام می‌شود. این در شرایطی بود که شاخص کل برای دومین ماه متوالی مثبت شد و بازدهی 5/1 درصدی را در آبان ماه به ثبت رساند. از سوی دیگر، قرار داشتن قیمت سهام در سطوح معقول فعلی (عدم رشد هیجانی) عاملی است که نگرانی درخصوص افت شدید شاخص کل را حتی در صورت عدم رسیدن به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.

 

بازار ارز

 

ثبات ارز در لحظات حساس در پایان معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا افت 3/0 درصدی را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 255 تومان معامله شد، اما در مقیاس ماهانه، دلار توانست رشد 8/0 درصدی را به ثبت برساند؛ این در حالی بود که متوسط قیمت دلار در این مدت 3250 تومان و دامنه نوسانات بسیار محدود بود. در این شرایط، مذاکرات هسته‌ای که کمتر از 3 روز به پایان آن باقی مانده است، مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازارهای داخلی، به ویژه ارز است، گرچه بسیاری از دیپلمات‌ها رسیدن به توافق نهایی را همچنان امکان پذیر می‌دانند، اما برخی رسانه‌های غربی از تمدید زمان مذاکرات سخن می‌گویند. در این میان، رویترز به نقل از برخی مقامات رسمی، از تمدید مذاکرات تا ماه مارس (اسفند) خبر داده است. بر این اساس، تحقق این سناریو، احتمال افزایش قیمت ارز را تقویت می‌کند.

 

بازار سکه

 

فاصله قیمت سکه از کف ماهانه در پایان معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید رشد 8/0 درصدی را تجربه کرد و به قیمت 915 هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که در مقیاس ماهانه، افت 6/2 درصدی را به ثبت رساند. در شرایطی که طلای جهانی در اواسط ماه گذشته به مقادیر بسیار پایینی رسیده بود، سکه نیز به کف 900 هزار تومانی نزدیک شد، اما به رغم آنکه ارزش ذاتی آن (نوعی حاصلضرب از قیمت طلای جهانی در قیمت دلار بازار آزاد) کمتر از 900 هزار تومان بود، سکه در این محدوده مقاومت نشان داد. پس از آن، با افزایش قیمت اونس، قیمت سکه نیز رشد نسبی را تجربه کرد و توانست بخشی از زیان خود را جبران کند. در این روزها، طلای جهانی نوساناتی را در محدوده 1190 دلاری تجربه می‌کند که احتمال پیروی قیمت سکه از دلار را افزایش می‌دهد.

 

 

بازار طلای جهانی

 

افت و خیزهای اونس طلادیروز، طلای جهانی در لحظه تنظیم این گزارش، 1190 دلار بر اونس معامله می‌شد. این در شرایطی بود که پنج‌شنبه به دنبال آمار اقتصادی مناسب آمریکا، نظیر ثبات نرخ تورم (انتظار کاهش وجود داشت) قیمت طلا به زیر 1180 دلار نیز رسیده بود. کارشناسان علت این امر را افزایش تقاضای فیزیکی در این دوره از سال (جشن‌های باستانی هند و چین) عنوان می‌کنند. اما رشد شاخص دلار آمریکا با توجه به آمار اقتصادی مناسب آمریکا و در مقابل آمار ضعیف سایر اقتصادها (شاخص خرید مدیران (PMI) چین بار دیگر در اکتبر با افت مواجه شد)، عاملی است که در مقابل رشد قیمت طلا مقابله می‌کند. نکته دیگری که در بازار طلا به چشم می‌خورد، تمایل افزایش قیمتی در معاملات نقدی (افزایش تقاضای فیزیکی) و در مقابل کاهش قیمت‌ها در معاملات آتی (نگاه خرسی یا انتظار افت قیمت) است.

 

 

بازار اوراق مسکن

 

خزان قیمتی اوراق تسهیلات مسکن در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با کاهش 6/4 درصدی مواجه شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور با ثبت زیان 2/8 درصد در آبان ماه، به قیمت 85 هزار و 554 تومان معامله شدند. رکود در بازار مسکن که با آغاز فصل پاییز تشدید شده است، مهم ترین عامل افت قیمت‌ها محسوب می‌شود. بنابراین، «تسه»ها که به علت مازاد تقاضا رشد قیمت‌های بیش از اندازه‌ای را در تابستان شاهد بودند، اکنون با کاهش تقاضا شاهد افت قیمت هستند. در این شرایط، خرید 100 هزار تومانی اوراق که بهره واقعی بیش از 22 درصدی داشتند با توجه به روند رو به کاهش نرخ تورم، توجیه اقتصادی ندارند. بنابراین، در شرایطی که رشد قیمت مسکن نیز حتی کمتر از نرخ تورم بوده است، احتمال خروج بازار مسکن از رکود تا پایان سال جاری نیز کاهش می‌یابد.

 

 

بازار نفت

 

حرکت نفت آمریکا حول 75 دلاردر لحظه تنظیم این گزارش، نفت خام آمریکا 76 دلار بر بشکه معامله می‌شد. با نزدیک شدن به نشست اوپک، حالت سردرگمی در بازار نفت ایجاد شده و نوسانات قیمتی به حداقل رسیده است. در نظرسنجی بلومبرگ از 20 کارشناس، نیمی از آنها کاهش عرضه و نیمی دیگر عدم کاهش عرضه اوپک را پیش‌بینی کرده‌اند. گرچه کاهش قیمت نفت به اوپک فشار بیشتری وارد می‌کند، اما کشورهایی که سهم بیشتری در اوپک دارند (نظیر عربستان) نسبت به کاهش عرضه تمایلی نشان نمی‌دهند. در این رابطه می‌توان به اظهارات وزیر نفت کشورمان مبنی بر عدم کاهش تولید نفت و دو برابر کردن آن در صورت حصول توافق هسته‌ای اشاره کرد. از سوی دیگر، بررسی بلومبرگ نشان می‌دهد در صورت ثبات قیمت نفت در کانال 75 دلار، 19 منطقه تولید نفت شیل در آمریکا غیراقتصادی خواهند بود.(تضعیف سمت عرضه)

 

 

تولید خودروهای برقی و هیبریدی در ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: برای تشویق تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان خودروهای برقی و هیبریدی، بسته حمایتی و تشویقی برای تصویب به هیات دولت ارائه شد. محمدرضا نعمت‌زاده با اعلام اینکه یکی از اهداف دولت برنامه‌ریزی برای کاهش آلایندگی‌ها خصوصا در شهرهای بزرگ است، گفت: در این جهت، دولت تصویب کرده تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی صفر شود. وی با بیان اینکه این مشوق‌ها کافی نیست، افزود: با استفاده از تجربه سایر کشورها، بسته‌ای را تنظیم و به هیات دولت ارائه کرده‌ایم تا تولید‌کننده و مصرف‌کننده تشویق به استفاده از این محصولات شود. نعمت‌زاده تصریح کرد: تولید این گونه خودروها در دستور کار وزارت صنعت، معدن تجارت قرار دارد و امیدواریم در سال آینده به تولید برسد.

پایان پیام /.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;