دریای کتاب

روح اله واصف مدیر مسئول و سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: به نام خدا، همکاران گرامی سلام و خدا قوت؛ آغاز نمایشگاه کتاب تهران که یکی از نمایشگاه های معروف و مهم کتاب در منطقه است فرصتی مناسب برای تجدید دیدار با این دوست پندآموز بی‌زبان است. دیدار از دریای کتاب‌های گسترده و جست‌وجوی ماهیان درشتی که در این دریا پنهانند می‌تواند یکی از تفریحات فوق‌العاده هر جویای دانشی باشد.
دیدن انبوهی از افراد که هریک با کتابی خریده شده نمایشگاه را ترک می‌کنند نشان می‌دهد که هرکسی سلیقه‌ای دارد و کتاب مورد علاقه خود را می‌یابد. چه بسیار زندگی‌هایی که با یک کتاب تغییر کرده و چه بسیار کسب و کارهایی که با یک کتاب ایجاد شدهاند.
در حوزه کتاب‌های تخصصی در رشته تاسیسات می توان به جرأت ادعا کرد که ترجمه منابع دست‌اول خارجی باعث پیشرفت‌های بسیار خوبی در حرفه شده و چالش‌های فراوانی را حل کرده است. اما آفت ترجمه، ترجمه نادرست و ناراست است. تلاش برخی از افراد برای داشتن ترجمه‌هایی به نام خود که با سپردن کتاب به مترجمانی ناآشنا با حرفه و چاپ عین ترجمه نتیجه می‌دهد، باعث وجود کتاب‌هایی پر ایراد و دارای خطا شده است. شناخت این کتاب‌ها سخت نیست. فقط کافی است چند خطی از آن را بخوانید!
تلاش برخی افراد برای کتاب سازی نیز قابل‌توجه است! جمع‌آوری مطالبی از سایت‌ها، کتاب‌های چاپ شده، جزوه‌های افراد و در نهایت افزودن چند تصویر اینترنتی دانشنامه‌هایی ساخته است که نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند که خود با ارایه راهکارهایی غلط حجابی از پس حجابی دیگر است. این کتاب‌ها هم شناخت ساده‌ای دارد. منبع ندارد و یا اگر دارد منابعی بسیار کلی دارد. یعنی نویسنده دانشمندی است که با تهجد و تلاش فراوان به نتایجی رسیده و آن‌هارا منتشر کرده است. در کارنامه ایشان یک اتاق نگهبانی هم طراحی و نظارت نشده است!
یکی دیگر از چالش‌های جدی مهندسان نپرداختن به کتاب‌هایی خارج از حوزه تخصصی خود است. عدم مطالعه کتاب‌هایی در حوزه‌های تاریخی، ادبیات، داستان و یا حتی اقتصادی باعث می‌شود نگاه جهانشمول خود را از دست بدهیم و لذا تک‌بعدی شویم. این آفت بزرگ هم در حوزه اندیشه خطرناک است و هم در حوزه فنی خودمان. چراکه تاسیسات دانش ارتباط مداوم با خود انسان است و این انسان دارای فرهنگ و تاریخ و سلایق و ویژگی‌های خاص فرهنگی است. از سویی دیگر هر انسانی نیازمند به شارژ احساسی است که با سفر، مطالعه کتاب‌های مورد علاقه و مانند این‌ها رخ می‌دهد. چه کسی می‌تواند ده‌ها ساعت و به‌طور مداوم کتاب فنی بخواند؟
همین امروز در برنامه خود روزهایی را برای بازدید از دریای کتاب تهران اختصاص دهید. دریایی که سالی ده روز در دسترس است.
تا بعد!
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;