خود را مديريت کنيم

روح اله واصف

 

همکاران عزيز سلام و خداقوت

به آرامي به آخرين روزهاي بهار نزديک می‌شویم. بهار زيباي ما می‌رود تا جاي خود را به تابستان پربرکت و البته گرم بدهد. بهار با همه لطافت خود امسال اما زودتر تغيير رويه داد و گرماي سخت تابستان را پذيرا شد. به‌هرحال می‌رویم تا خشم طبیعت را از کارهای خود ببینیم.

 

 

در این تغییر فصل بیاییم تلنگری به خود بزنیم که چه کردیم در این فصل تغییر و نو شدن. سه ماه از سال گذشته است و این یعنی یک‌چهارم از سال! همه ما حتماً در اسفندماه و یا در تعطیلات سال نو قول و قرارهایی با خودمان گذاشته بودیم که کارهای مختلفی را انجام خواهیم داد. (اگر چنین قرارهایی نگذاشته‌اید نیاز به مشاوره‌ای جدی با اهل‌فن دارید!)




حال باید برنامه‌ها و قرارهای خود را بررسی کنیم و مشکلات احتمالی را کشف کنیم. اجرای کدام برنامه ممکن نشد و چرا؟ آیا در اساس مشکلی بوده است؟ مثلاً من قرار گذاشته بودم که در این سه ماه دکتر شوم. آیا شدنی بوده است؟ پس برنامه باید تغییر کند. آیا به دلیل سستی و تنبلی من انجام نشده است؟ آیا به دلیل مشکلاتی خارج از اختیار من بوده است؟ بدون گول زدن خود، موارد را بررسی کنیم و خود را محاسبه کنیم.

 

 

 

 

همه ما راحتی و تن‌پروری را بیشتر از کار و تلاش و سختی دوست داریم و به این سمت تمایل داریم. این‌یک حقیقت است. برای آن‌که این علاقه ذاتی بر ما چیره نشود باید با آن جنگید و مدام به اصلاح رفتار پرداخت. همین ماه مبارک رمضان، تغییر فصل‌ها، حتی شب و روز برای آن است که دچار روز، مرگی نشویم! اصلاح مداوم خود و کنترل برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای همین است که مبادا پس از یک سال به خود بیاییم و ببینیم همانیم که بودیم ولی یک سال پیرتر!

 

 

 

برنامه‌های نوشته‌شده خود را مطالعه کنیم. اگر انجام‌شده است پاداش به خود را فراموش نکنید. این معجزه رفتاری را ندیده نگیرید. به‌سرعت خود را به غذایی خوب، مسافرتی دلچسب و یا حتی خرید یک لوح فشرده موسیقی مهمان کنید. کادو و جایزه خوب است حتی اگر از خودمان به خودمان باشد.

 

 

 

انجام‌نشده‌ها را بررسی کنید و برای انجام آن‌ها راه‌حلی مناسب بیابید. از پاک کردن صورت‌مسئله خودداری کنید. اگر کار مهم و شدنی بوده است هیچ بهانه‌ای قبول نیست. باید به خود انضباط شخصی بیاموزیم. وگرنه تمام این برنامه‌ریزی‌ها به فنا می‌رود!


تا بعد!

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;