خنک کننده یا نابود کننده؟!!!

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از پایگاه خبری تحلیلی هدانا، بعد از اخبارهای منتشر شده در حوزه انرژی علی الخصوص مصرف زیاد برق در ماه های اخیر و تمرکز روی مصرف کولرهای گازی دیگر باید این سیستم خنک کننده را بلای جان دانست.

بخش خانگی با 32.2 درصد رکوردار مصرف برق شناخته شده که در این میان وسایل سرمایشی از جمله کولرهای گازی سهم ویژه را به خود اختصاص داده اند.

با افزایش دمای هوا در روزهای گذشته و ورود تمام وسایل الکتریکی به مدار آن هم در حداکثر ظرفیت ممکن، هم اکنون شاهد مصرف نزدیک به 50 هزار مگاوات برق هستیم.این در حالی است که رکورد مصرف برق در تیر ماه تابستان امسال با مصرف 50 هزار و 178 مگاوات به ثبت رسیده است.

در این میان بخش خانگی با 25 میلیون و 759 هزار مشترک 32.2 درصد از مصرف کل را بر عهده دارد و سهم صنایع از این میزان در حدود 3 هزار تا 3 هزار و 500 مگاوات است و مابقی مربوط به بخش تجاری،اداری و کشاورزی می شود.

در این فصل گرم علاوه بر وسائل الکتریکی، فعالیت 15 تا 20 میلیون دستگاه کولر آبی و بیش از 5 میلیون دستگاه کولر گازی در کشور، عامل اصلی افزایش مصرف برق در تابستان شناخته شده و در کنار آن تغییر الگوی مصرف و افزایش بی رویه استفاده از کولرهای گازی آن هم در شرایطی که مصرف این کولرها 4 برابر کولرهای آبی محاسبه شده، بار پیک مصرف را به شدت افزایش داده به گونه ای که برآورده ها نشان می دهد در صورت استاندارد بودن دستگاه ها مصرف 15 تا 20 مگاوات برق فقط مربوط به سیستم های سرمایشی است.

نکته قابل توجه در این میان افزایش استفاده از کولرهای گازی در اقلیم هایی با شرایط آب و هوای خشک است که در این صورت تاثیر چندانی نخواهد داشت و بیشترین کارآیی آنها برای آب و هوای مرطوب همانند شمال و جنوب کشورمان است.بر همین اساس در راستای کاهش استفاده از کولرهای گازی مصوبه ای مبنی بر ممنوعیت استفاده از این وسایل در ادارات پایتخت به عنوان الگو برای مابقی استان هایی با آب و هوای مشابه صادر شده است.

همچنین مشاهدات ما نشان دهنده آن است که مشترکین، کولرهای گازی خود را عموما در دمای 20 درجه یا کمتر تنظیم می کنند، این در حالی است که دمای آسایش برای اقلیم ما 24 تا 26 درجه تعریف شده است.

گفتنی است با 1 درجه کاهش 5 درصد در مصرف انر‍ژی صرفه جویی می‌شود که در این صورت با تنظیم دمای آسایش در حدود 20 درصد صرفه جویی برق را خواهیم داشت.

احمدرضا توکلی مجری طرح‌های بهینه سازی ساختمان سازمان بهره‌وری انرژی در خصوص راهکارهای ضربتی برای کاهش مصرف برق گفت: استفاده از سایبان های ثابت و متحرک برای کولرهای آبی و عایق‌کاری کانال کولرها حدود 15 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی ایجاد می کند.

وی در ادامه اظهار داشت: تنظیم دمای کولر بر روی دمای آسایش(24 تا 26 درجه)، استفاده از روشنی‌های طبیعی در روز می‌تواند در کاهش مصرف برق و جلوگیری از خاموشی‌های ناگهانی تاثیر گذار باشد.

مجری طرح‌های بهینه سازی ساختمان افزود:استفاده از سامانه کنترل هوشمند نیز یکی دیگر از راهکارهای موثر در مصرف انرژی در ساختمان‌ها است به گونه ای که بر اساس آزمایش های صورت گرفته این دستگاه ها تا 30 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی خواهند کرد.

تمام راهکارهای پیشنهاد شده اقدامات اولیه و نسبتا ابتدایی اما تاثیر گذار در مقایسه با باقی راهکار هاست که هر یک از مشترکین می توانند به سادگی از آن بهره گرفته و نهایتا خود و صنعت برق کشور را از مزایای آن مرتفع سازند.

همچنین انتظار می رود با توجه به استقبال مردم برای استفاده از کولرهای گازی و مصرف بالای انرژی آنها،سازمان های مربوطه به ویژه سازمان استاندارد نظارت و دقت کافی را در زمان واردات و یا ساخت آنها در داخل کشور انجام دهد تا شاهد هدر رفت انرژی در کنار مصرف بالای مشترکان نباشیم.

 

 

خنک کننده یا نابود کننده؟!!!

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;