خطر فروچاله و لغزش در تهران

به گزارش تاسیسات نیوز، معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو نسبت به خطر فرونشست زمین، ایجاد فروچاله و لغزش زمین در تهران بر اثر تداوم برداشت از آب‌های زیرزمینی و بازگشت نداشتن بخشی از پساب تصفیه‌خانه‌ها به آبخوان‌های اصلی شهر، هشدار داد.





هدایت فهمی افزود: در دشت‌های بحرانی کشور سالانه به‌طور متوسط 15 سانتی‌متر فرونشست داریم که در برخی دشت‌ها میزان 20، 35 و حتی 50 سانتی‌متر فرونشست با توجه به بافت خاک آنها دیده شده و به ثبت رسیده است.





وی وجود دو آبخوان کوچک و بزرگ در پایتخت را یادآوری کرد و گفت: آبخوان کوچک‌تر تا بالای منطقه «عباس آباد» و دومی به حجم بیش از هفت میلیارد مترمکعب از پایین همین منطقه تا جنوب شهر تهران گسترده شده است. فهمی ادامه داد: اگر بخشی از آب تصفیه‌شده در تصفیه‌خانه‌ها را به این آبخوان‌ها برنگردانیم، سطح آب آنها به شدت کاهش می‌یابد و معضلاتی همچون فرونشست زمین، پدیده فروچاله و حتی لغزش زمین در تهران را به دنبال دارد.





وی تصریح کرد: باید بخشی از پساب شهر تهران صرف تغذیه آبخوان‌های آن شود و شهروندان تهرانی مصرف آب را مدیریت کنند. وی افزود: امروز نیاز است از زهاب‌های شهری نیز برای تغذیه آبخوان‌ها بهره ببریم و این موضوع به‌ویژه باید از طریق مسیل‌ها و آبراهه‌های تهران انجام شود که شهرداری به اشتباه آنها را به‌صورت کانال‌های غیرقابل نفوذ درآورده است.

 

 

 

منبع: ابرنا

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;