خشکسالی به واقعیت تبدیل شد

آّب و فاضلاب

در زمان گذشته پس از هر سه سال دوره هاي بازگشت خشكسالي رخ مي داد، اما در زمان كنوني 13 سال متوالي است كه كشور دچار خشكسالي است و اكنون واژه بحران بايد به واژه ديگري تغيير كند.

 

 

 

 

  به گزارش تاسیسات نیوز  مدير عامل شركت آب و فاضلاب كشور گفت: بحران خشكسالي به واقعيت تبديل شده است.

مهندس”حميدرضا جانباز” در همايش سراسري مديران روابط عمومي و مسئولان دفاتر ارتباطي 122، اظهار داشت: زماني خشكسالي بحران تلقي مي شد اما خشكسالي اكنون يك واقعيت در منطقه ما است.

وي افزود: در زمان گذشته پس از هر سه سال دوره هاي بازگشت خشكسالي رخ مي داد، اما در زمان كنوني 13 سال متوالي است كه كشور دچار خشكسالي است و اكنون واژه بحران بايد به واژه ديگري تغيير كند.

جانباز تصريح كرد: روابط عمومي بايد هم گام با شرايط و مقتضيات حال حاضر وزارت نيرو و صنعت آبفاي كشور هم گام با شرايط موجود و درك عميق از چالش ها و نيازهاي مشتركان در كنار سيستم مديريت شركت ها باشد.

وي وجود روابط عمومي هاي آبفاي كشور را پتانسيل خوبي در بخش آب دانست و گفت: اگر اين پتانسيل تقويت شود كارهاي خوبي مي توان انجام داد.

جانباز رشد فزاينده جمعيت، رشد درخواست ها، افزايش سطح توقع مشتركان، افزايش ، تعدد و تكثر رسانه ها را از جمله عواملي دانست كه مولفه هاي توجه به بحث آب را با اهميت كرده است.

وي ادامه داد: خوشبختانه در كشوری زندگي مي كنيم كه سطح آگاهي هاي عمومي در حال افزايش بوده و تعداد فارغ التحصيلان و تحصيل كرده هايي كه روزانه به جامعه تزريق مي شود، بيشتر شده و سطح توقع مشتركان نسبت به قبل افزايش يافته است.

وي يكي از چالش هاي ادغام شركت هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي را بالا رفتن توقع مشتركان روستايي عنوان كرد و گفت: بايد افتخار كنيم كه مطالبات جوامع روستايي در داشتن آب سالم و بهداشتي به شهرها نزديك شده است.

جانباز گفت: مديران روابط عمومي ها بايد به لحاظ سطح دانش، از حداقل دانش روز برخوردار باشند و هر يك از مديران بايد يك مدير بادانش و داراي هم گرايي و هم افزايي باشند.

وي نقش شركت هاي آب و فاضلاب در كشور را نقش خطيري دانست و گفت: شركت هاي آبفا نسبت به ساير منابع خدمات رساني با چالش هاي بيشتري مواجه هستند.

جانباز مقوله آب را مقوله مهمي عنوان كرد و گفت: امروز مشكلات عديده اي درخصوص موضوع تقاضاهاي روزافزون آب در مباحث كمي و كيفي وجود دارد و روابط عمومي ها بايد با اطلاع رساني صحيح و نه به شيوه جزيره اي مديريت يكپارچه را انجام دهند.

وي با بيان اينكه شكاف عميقي بين عرضه و تقاضاي آب وجود دارد، گفت: بايد از پتانسيل روابط عمومي ها به نحو مطلوب استفاده شود.

مدير عامل شركت آب و فاضلاب كشور تصريح كرد: پيش از اين جلسات بحران آب در ابتداي هر سال و براي مديريت فصل تابستان گذاشته مي شد، اما اكنون در استان هاي اصفهان، خوزستان، قم، مشهد، همدان و تهران به شدت دچار بحران كم آبي هستيم و اكنون برنامه ريزي مي شود تا از اين بحران در ماه هاي آبان، آذر و دي رهايي يابيم.

وي با انتقاد از اينكه در بخش آب كشور بخش هاي توسعه اي بزرگ شدند اما بخش هاي بهره برداري، روابط عمومي و امور اقتصادي به ميزان لازم بزرگ نشده اند، گفت: در رويكرد جديد نگاه به موضوعات از حالت سخت افزاري در خواهد آمد.

وي ادامه داد: رعايت حقوق ذي نفعان، پايداري طرح ها و حل مشكل اقتصاد آب تنها با برقراري ارتباط موثر با مشتركان و مديريت مصرف ميسر مي شود.

وي با بيان اينكه اگرچه بيان واقعي شرايط آب شرب كشور نبايد باعث تشويش اذهان عمومي شود، گفت: بايد با مردم شفاف صحبت شود.

جانباز تصريح كرد در زمان كنوني تنها يك سوم قيمت تمام شده آب از مردم گرفته مي شود و شكاف متوسط دريافتي و قيمت تمام شده از سال 85 به شدت افزايش يافته و بنابراين نمي توانيم خدمات مطلوب به مردم ارائه دهيم.

وي اظهار داشت: اكنون قيمت آب چالش و دغدغه خيلي ها نيست و بايد با آگاهي رساندن مناسب به مردم از هم اكنون با بحران كم آبي ناشي از خالي بودن زاينده رود در اصفهان و يزد مقابله كنيم.

وي همچنين بر لزوم آموزش مديران روابط عمومي ها، رعايت اخلاق مداري در برخورد با مشتركان، رعايت حقوق مشتركان و حركت در جهت سياست ها و حساسيت هاي كلان وزارت نيرو تاكيد كرد.

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;