خرم: قیمت تمام شده ساختمان متری ۵ میلیون است

به گفته مهندس خرم، در حال حاضر قیمت تمام شده ساختمان به طور میانگین متری ۵ میلین تومان، قیمت میانگین فروش هر متر مسکن در تهران بیش از ۲۴ میلیون تومان و در کلان شهرها نیز کم و بیش به همین صورت است.
به گزارش تاسیسات نیوز، مهندس احمد خرم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان به صورت مجازی و ویدیوکنفرانسی در دومین همایش ملی بهداشت ، ایمنی و محیط زیست در مازندران سخنرانی کرد.
مهندس خرم در ابتدا با درود فراوان به روح شهیدان تازه تفحص شده استان مازندران و با تشکر و قدردانی از دستاندرکاران برگزاری این همایش به خصوص مهندس علی نیا رییس سازمان نظام مهندسی مازندران، به بیان چالش ها و مشکلات موجود در زمینه HSE در کشور پرداخت.
وی گفت: هرکاری در هر بخشی مثل مسکن و ساختمان و زیر اجزا همچون HSE که می خواهد انجام شود باید در یک چهارچوب (طرح چشم انداز ، سیاست کلی ، کالبد ملی ، طرح های جامع و طرح های توسعه استان ها) باشد. برهمین اساس، اگر از آن چارچوب خارج شویم، راه به مقصود نخواهیم برد.
مهندس خرم توضیح داد: این چهارچوب مطالعه ، تهیه و تدوین است که توسط مشاورین بخش خصوصی انجام می شود. داوری و بررسی و اصلاح است که توسط دولت و صاحب نظران بخش خصوصی انجام می شود. موضوع تصویب هم توسط دستگاه دولتی صورت می پذیرد. دستگاه اجرایی نیز دولت یا بخش عمومی و موضوع مجری که پیمانکار بخش خصوصی است. وی تاکید کرد: اگر این چهارچوب بهم بخورد به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در ادامه وزن صنعت ساختمان را مورد اشاره قرار داد و اظهارداشت: سالانه حداقل ۱۵ درصد از حجم تولید خالص داخلی کشور سهم بخش زمین، مسکن و ساختمان است.
وی مطرح کرد: در ۱۰ سال گذشته حجم تولید خالص داخلی کشور حدود ۴۰۰ میلیارد دلار در سال بوده است. به عبارت دیگر، سالانه حدود ۶۰ میلیارد دلار سهم زمین، مسکن و ساختمان گزارش شده است. برهمین اساس، این اعداد عظیم را می توانیم در بخش خدمات فنی، مهندسی، سهم قابل ملاحظه ای منظور کنیم.
به گفته مهندس خرم، در حال حاضر قیمت تمام شده ساختمان به طور میانگین متری ۵ میلین تومان، قیمت میانگین فروش هر متر مسکن در تهران بیش از ۲۴ میلیون تومان و در کلان شهرها نیز کم و بیش به همین صورت است.
وی با بیان اینکه چه درصدی از فروش یا قیمت ساخت به خدمات فنی و مهندسی داده می شود؟ خاطرنشان کرد: این سهم در کشور ما بین ۱ تا ۲٫۵ درصد و در کشورهای پیشرفته بین ۵ تا ۸ درصد است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: طبیعی است که وقتی سهم خدمات فنی و مهندسی منطقی و اصولی در نظر گرفته شود، نقش خودش را در پایداری و عمر ساختمان و جلوگیری از اتلاف سرمایه ها نشان می دهد.
مهندس خرم در ادامه چالش در نظر نگرفتن سهم خدمات فنی و مهندسی را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: با علم بر سهم حداقل ۱۵ درصدی بخش زمین، مسکن و ساختمان از حجم تولید خالص داخلی یعنی رقم ۶۰ میلیارد دلار در سال و سهم ۱ تا ۲٫۵ درصدی خدمات فنی و مهندسی از فروش یا قیمت ساخت، یکی از مشکلات همین چالش در نظر نگرفتن سهم خدمات فنی و مهندسی است.
 وی، نداشتن طرح جامع را در این زمینه دومین چالش خواند و گفت:  هرکاری می خواهیم انجام دهیم، طرح و مطالعه می خواهد. به عنوان مثال تاکنون بر روی موضوع HSE مطالعات جامع نداشته ایم و باید از تجربیات جهان استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه سومین چالش، تصمیم گیری دیرهنگام یا دیر اقدام کردن است، اظهارداشت: سالهاست از موضوع HSE می گذرد ولی هنوز نتوانسته ایم این موضوع را به عنوان یک درس ضروری به رشته های مهندسی اضافه کنیم، این در حالی است که براساس قانون، این کار وظیفه نظام مهندسی است.
مهندس خرم از تشکیل کمیته ویژه در سازمان نظام مهندسی ساختمان برای بررسی موضوعات ضروری که می توانند به عنوان دروس جدید به رشته های مهندسی اضافه شوند، خبر داد و اظهارداشت: دانش مدیریت و HSE از دروس جدید و ضروری هستند که در حال بررسی هستند و درصورت تصویب نهایی به وزارت خانه های ذیربط از جمله علوم و راه و شهرسازی ارایه خواهند شد.
 وی، چالش دیگر در کشور را تشکل های NGO های ناچیز، ضعیف و به دور از حمایت جدی عنوان کرد و افزود: NGO های HSE در دنیا قدرتمند هستند به نحوی که اینها از خبرگان رشته ، صاحب نظران و رفرنس های علمی و تحقیقی استفاده می کنند.
به گفته وی، در حال حاضر تشکیل NGO بسیار مطرح، قدرتمند و تحت حمایت در حوزه HSE در کشور ضروری است.
مهندس خرم با بیان اینکه ضعیف عمل کردن در کارهای فرهنگی، تبلیغی ، آموزشی و ترویجی از دیگر چالش های پیش رو است، علت اصلی این ضعف را در نبود مطالعات جامع دانست و اظهارداشت: همه موضوعات باید در مطالعات جامع دیده شوند.
وی تصریح کرد: این را فراموش نکنیم اگر امروز می گوییم به عنوان چالش، مسئله سیستمی کار کردن روی HSE است. باید بدانیم چهارچوبی که برای مطالعه در نظر گرفته می شود، اول سیاست گذاری, دوم قانون گذاری و اصلاح قانون و سوم، طراحی یا اصلاح ساختار و طراحی سیستم اجرای HSE و نشاندن فرآیندهای انجام در سر جای خودش و استفاده از نیروی انسانی متعهد ، سالم و کارآمد در زمینه HSE است.
وی در پایان گفت: آرزوی توفیق ، سلامتی، کارآمدی و جرأت تصمیم و شهامت از خود نقد کردن و پذیرش نقد دیگران را برای همه مدیران و جامعه مهندسی آرزو می کنم.
در همین حال، مهندس علی نیا رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران پس از اتمام برگزاری تمامی دوره های کارگاهی دومین همایش ملی بهداشت ، ایمنی و محیط زیست به صورت آنلاین و مجازی ،  برگزاری این همایش در شرایط کرونایی با بیش از ۲۱۰۰ شرکت کننده از سراسر کشور را یک تجربه بسیار موفق عنوان کرد.
منبع نظام مهندسی کشوری
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;