حل مشکلات درونی و بیرونی ساختمان با رعایت تکنیک‌های ترافیکی

جلسه گروه تخصصی معماری اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان به ریاست دکتر زهره ترابی در خصوص بررسی پیش‌نویس الزامات ترافیکی ساختمان با برخی از اعضای گروه تخصصی ترافیک دوشنبه ۲۹ آذرماه برگزار شد.

به گزارش تاسیسات نیوز، دکتر ترابی جلسه را با طرح موضوع مغایرت الزامات ترافیکی ساختمان با برخی از ضوابط معماری آغاز کرد.

وی گفت: جانمایی پارکینگ‌ها در داخل پلاک ثبتی جزو شرح وظایف مهندسان معمار است که این جانمایی در روند طراحی تاثیرگذار است و نمی توان آن را به عنوان بخشی مجزا از طراحی دانست. در واقع نمی‌توانیم در طراحی معماری، اجزا را از هم تفکیک کنیم و عملاً اگر مرزی قائل شویم، طراحی درستی ارائه نخواهد شد.

در ادامه دکتر قناعت اظهار کرد: این الزامات در  ۷فصل تهیه شده و پیشنهاد شده که مسئولیت هر کدام از این فصل‌ها را یک نفر از اساتید برجسته دانشگاه‌ها بپذیرد.

وی با اشاره به اینکه پیش‌نویسی تحت عنوان الزامات ترافیک ساختمان‌ها تدوین شده، افزود: در مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در زمان مرحوم دکتر ترکان با حضور دکتر شکرچی زاده رئیس محترم مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی این پیش‌نویس رونمایی شد. این شیوه‌نامه در جلسه اول رد شد و در جلسه دوم به این صورت مورد تایید قرار گرفت که در صورت موافقت مقام عالی وزارت، می‌تواند به صورت یک سرفصل جدا و یا ادغام با مبحث چهارم (الزامات معماری)، گنجانده شود.

قتاعت تصریح کرد: هدف اصلی این بود که مسئولیت مهندسان معمار را در ساختمان‌ها کاهش دهیم.

دکتر شیران رئیس گروه تخصصی ترافیک با تاکید بر این که مشکلات فراوانی در شهرها در زمینه ترافیک و دسترسی‌ها داریم، گفت: ما قصد داریم مشکلات درونی و بیرونی ساختمان را با تکنیک‌هایی کم کنیم. ما به استانداردهایمان بسیار ایمان داریم و می‌توانیم به شهرسازان و معماران کمک کنیم.

وی ادامه داد: همه ما به کمک هم مکمل هم می‌شویم تا کوچه‌ها و خیابان‌ها و ساختمان‌ها ایمن شود. ما اعتقاد داریم می‌توان مشکلات درونی و بیرونی ساختمان را با تکنیک‌های ترافیکی  راحت‌تر حل کرد. در واقع جلوگیری از بروز مشکل، بسیار بهتر از درمان آن است.

در ادامه دکتر جنتی پور گفت: قبل از این که پیش‌نویس توسط شهرداری صادر شود، باید شهرساز و مهندس ترافیک نظر بدهند آیا این ساختمان از نظر ارتفاع، مساحت و عرض معابر درست است یا خیر. اگر قرار است مهندس ترافیک و شهرساز کاری انجام دهد قبل از اینکه صدور پروانه انجام شود باید در این امر دخالت کنند.

دکتر سیروسی اضافه کرد: این فرآیند به طراحی و معماری در ساختمان‌های بزرگ و خاص کمک خواهد کرد.

دکتر ارباب نیز در پایان به این نکته اشاره کرد که این خدمات برای برنامه‌ریزی و پیش‌بینی تعداد پارکینگ‌های مورد نیاز در ساختمان‌های خاص قبل از صدور دستور نقشه، کاربرد خواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;