حرفه ای ها زبان سرشان می شود!

 مهندس روح الله واصف

سعی کردم برای آن که تسلسل مطالبم به هم نخورد دوباره وارد بحث برندینگ شوم. البته محبت های شما و اصرار بر ادامه این مباحث بسیار موثر بود.



 



 

به نام خداوند جان و خرد

 

حرفه ای ها زبان سرشان می شود!

 

همکاران عزیزم سلام و خداقوت

 

سعی کردم برای آن که تسلسل مطالبم به هم نخورد دوباره وارد بحث برندینگ شوم. البته محبت های شما و اصرار بر ادامه این مباحث بسیار موثر بود.

 

بخش عمده ای از آن چه که امروز مجموعه دانش ما را تشکیل می دهد متونی است که خوانده ایم و می خوانیم. مقالات، درس ها، استانداردها و راهنماها همگی انتقال تجارب علمی و فنی افرادی دیگر بوده اند که باعث شده اند ما دوباره آتش را کشف نکنیم و چرخ را اختراع. متون درجه یکی که ما خوانده ایم و می‌خوانیم عمدتاً به زبانی به غیر از فارسی و معمولاً انگلیسی هستند. پس مشخص است که اگر می خواهیم حرفه ای باشیم و عادت داریم که آب را از سرچشمه بنوشیم لازم است زبان انگلیسی را بلد باشیم. توجه کنید که آب را از سرچشمه نوشیدن تاکید من است. زیرا چه بسیار کتابهایی را خوانده‌ام که در ترجمه دارای غلط های فراوان نگارشی و حتا ترجمه ای بوده است. به عنوان مثال لغت ”نمی شود“ را ”می‌شود“ ترجمه کرده اند! مهم نیست این غلط مربوط به کدام مرحله از آماده سازی کتاب است. مهم این است که این گونه چاپ شده است.

 

شما می توانید با یک کرشمه دو دل را ببرید! می توانید متنی را ترجمه کنید که هم به دانش خود بیفزایید و هم آن را منتشر کنید تا دیگران از آن لذت ببرند. به این شکل خود را به یک برند تبدیل می‌کنید. مهندسی که دارای تالیفات و ترجمه های فراوان است. البته لازم است به چند نکته توجه کنید:

 

شور نگیرید که یک هندبوک را ترجمه کنید. ابتدا با مقالات مفید اما کوچک شروع کنید. حتا با یک خبر.

 

نگران ضعف در ترجمه خود نباشید. ترجمه هنری است که با تمرین تقویت می شود.

 

به موازات ترجمه متون تخصصی، با کلاس و یا هر روش دیگری زبان عمومی خود را تقویت کنید.

 

اگر زبانتان خوب است ولی ترجمه نمی کنید بدا به حال شما که در کنار آب ولی تشنه اید!

 

اگر متونی برای ترجمه می خواهید ولی ندارید از اینترنت و یا از ما کمک بگیرید. خرجش یک ایمیل کوچک به ماست.

 

اگر می خواهید حرفه ای باشید باید زحمت بکشید. کسی برای نان و پنیر پول چلوکباب نمی دهد. حضرت علی علیه السلام می فرمایند: ارزش هرکس به قدر همت اوست.حالا ببینیم ارزش ما چقدر است؟

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;