حد انتقال آب از خوزستان

به گزارش تاسیسات نیوز، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: مطلقا اجازه نخواهیم داد که آبی جز برای شرب منتقل شود و گروهی برای راست‌آزمایی تشکیل شده که گزارش کاملی در این زمینه تهیه کرده‏ اند.




‏محمدباقر نوبخت با اشاره به برنامه مقابله با ریزگردها اظهار کرد: ‏رئیس جمهوری در سفر نخست خود به خوزستان نسبت به اصلاح اراضی، ‏کانال‌کشی و اجرای طرح 550 هزار هکتاری که پس از ابلاغ رهبری بدون اجرا مانده بود، متعهد شد و در مورد موضوع آب نیز اعلام کرد که به هیچ وجه جز آب شرب آبی از سرشاخه‏ ها منتقل نخواهد شد.





رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت:‏ طرح 550 هزار هکتاری هیچ مشکل اعتباری ندارد و در سفر نخست رئیس‌جمهوری وعده داده شد که می‏توانیم برخی از انبوه مشکلات استان را حل کنیم و در این زمینه رئیس‌جمهوری تعهداتی به میزان 1600 میلیارد تومان به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ابلاغ کرد که اکنون 100 درصد این اعتبارات برای برطرف شدن مشکلات خوزستان پرداخت شده است.





نوبخت با بیان اینکه در بودجه 95 سه ردیف اعتباری برای خوزستان در نظر گرفته شده بود، اظهار کرد: ردیف نخست اعتبارات استان 766 میلیارد تومان بود که از لحاظ مقدار خوزستان بین تمام استان‏ها رتبه دوم را داشت.





وی افزود: ‏ردیف دوم، ردیف اعتباری استانی ویژه است که خوزستان با 150 میلیارد تومان سومین جایگاه را در کشور دارد. همچنین سومین ردیف اعتباری از محل تملک دارایی بود که خوزستان با 7 هزار میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی در صدر قرار دارد.رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ‏برای 18 طرح 194 میلیارد تومان و برای طرح‌های آب و برق خوزستان 174 میلیارد تومان اختصاص یافت، خاطرنشان کرد: تصمیم رئیس‌جمهوری در زمینه عدم انتقال آب به‌جز در موارد شرب در هیات وزیران ابلاغ و به عنوان یک مصوبه تلقی شد.نوبخت اظهار کرد: به‌منظور دستور رئیس‌جمهوری، جز آب شرب حتی یک قطره آب منتقل نخواهد شد.





وی با اشاره به دستور رئیس جمهوری در زمینه حل مشکلات گرد و غبار در استان گفت: پس از دستور رئیس جمهوری 30 میلیارد تومان به وزیر کشاورزی ابلاغ شد تا این غم و اندوه که بر خاک خوزستان و بلکه بر دل تمام ملت ایران است، از بین برود.

 

 

 

مهاجرت سالانه 3 هزار نیروی نخبه



استاندار خوزستان نیز با بیان اینکه ریزگردها موجب پیامدهای مهم اجتماعی و مهاجرت نیروهای نخبه می‌شود، ‏گفت: ‏سالانه 3 هزار نیروی نخبه تحصیلکرده از استان مهاجرت می‌کنند که انتظار می‌رود این مساله بررسی شود. غلامرضا شریعتی اظهار کرد:‏ از نظر توزیع کانون‌های ریزگرد بر پهنه خوزستان، منطقه جنوب و جنوب شرق حومه اهواز عرصه‌ای به وسعت 112 هزار هکتار و در شرق اهواز نیز عرصه‌ای به وسعت 15 هزار هکتار و به عبارت دیگر نزدیک به 130 هزار هکتار از اراضی حومه اهواز به کانون‌های ریزگرد تبدیل شده است.





وی افزود: ‏همچنین کانون‌های ریزگرد بندر امام و ‏امیدیه با وسعت 85 هزار هکتار، جنوب هورالعظیم 51 هزار هکتار، ماهشهر و هندیجان 31 هزار هکتار، شمال خرمشهر 28 هزار هکتار و شرق هندیجان 19 هزار هکتار، از دیگر کانون‌های ریزگرد در استان خوزستان را تشکیل می‌دهند.





شریعتی عوامل موثر در گسترش کانون‌های گرد و غبار را شامل عامل طبیعی و انسانی اعلام و تصریح کرد:‏ عوامل طبیعی شامل تغییر اقلیم، ‏ خشکسالی، ‏ افزایش دما، ‏ کاهش رطوبت و عوامل انسانی همچون طرح‌های عمرانی، احداث سدها و بندها و جاده‌ها و خطوط لوله از عوامل موثر در گسترش این کانون‌ها هستند؛ در این میان مدیریت عوامل انسانی قابل کنترل است و وزنه بیشتری دارد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;