جی آی اس در برق مازندران

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، قاسم شهابی مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران در آیین اختتامیه کنفرانس ملی GIS که با همکاری صنعت آب و برق و شرکت توانیر مازندران در پردیس تفریحی توریستی نیروی انتظامی استان برگزار شد، اظهار کرد: مازندران به‌عنوان استان پایلوت کشور طرح ایجاد سامانه اطلاعات مکانی را از سال 88 اجرایی کرد.



وی با اشاره به اینکه سیستم اطلاعات مکانی از مهم‌ترین علوم و فناوری‌های موجود است، افزود: با توجه به ماهیت مکان‌محور بودن سیستم اطلاعات مکانی امروزه کاربرد وسیعی در شرکت‌های توزیع برق پیدا کرده است.




مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران اضافه کرد: «جی‌آی‌اس» با فراهم کردن امکان ذخیره‌سازی، نمایش شرکت‌های خدماتی و همچنین امکان طراحی، پیاده‌سازی کاربردهای مورد نیاز بخش‌های مختلف، مدیران این شرکت‌ها را قادر می‌کند تا به‌صورت بهینه سیستماتیک مشاهده حالت ترکیبی استاتیک و دینامیک شبکه بهترین تصمیمات را برای طراحی و بهره‌برداری شبکه اتخاذ کنند و مجموعه فعالیت‌های مرتبط با شرکت را سازماندهی کنند.




این مسئول محورهای اصلی کنفرانس ملی «جی‌آی‌اس» را ایجاد زیرساخت‌ داده‌های مکانی، بسترهای «آی‌تی» در پیاده‌سازی «جی‎آی‎اس» عنوان کرد و گفت: آموزش و فرهنگ‌سازی «اس‎دی‎آی» و «جی‎آی‎اس» کاربردهای سامانه اطلاعات مکانی، بررسی اثرات اقتصادی و به‌کارگیری آن، تجربیات و دستاوردهای موفق «اس‎دی‎آی» و «جی‎آی‎اس» در ایران از جمله محورهای اصلی این کنفرانس بوده است.



شهابی با بیان اینکه در کنفرانس ملی «جی‌آی‌اس» آخرین یافته‌های علمی موقعیت مکانی اطلاعات در صنعت آب و برق مورد تبادل نظر قرار گرفت، افزود: نوآوری «جی‌آی‌اس» در شرکت توزیع برق مازندران شامل موبایل «جی‎آی‎اس»، استفاده از اطلاعات موقعیت مکانی برای تجدیدنظر و ارزیابی، ارتباط با «پی‎ام»، ارتباط با سامانه «اِی‌وی‌تی»، مکان‌یاب خودرویی، ارتباط با سامانه نشان‌گرهای خط‌ها، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی حسابداری تاسیسات مرتبط با «جی‌آی‌اس»، ارتباط با «دی‌سی‌یو» منصوب در پست‌های فوق توزیع برق برای مانیتورینگ آنلاین بار، فیدرهای فشار متوسط، ارائه بیش از 35 مقاله در کنفرانس‌های معتبر داخلی و خارجی در زمینه «جی‌آی‌اس» در شرکت توزیع برق مازندران کاربردی است.




وی با اشاره به اینکه شرکت‌های خدمات‌رسان بدون داشتن «جی‌آی‌اس» در ارائه خدمات با مشکلات جدی مواجه می‌شوند، خاطرنشان کرد: حجم اطلاعات در شبکه‌ها بسیار است و خدمات به‌صورت دستی و سنتی امکان‌پذیر نیست.




مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران با اعلام اینکه از سال گذشته سیستم اطلاعات مکانی در شرکت توزیع برق استان اجرا تا نیمه نخست سال 95 تمامی فعالیت‌های شرکت توزیع برق مازندران به‌صورت علمی با روش «جی‌آی‌اس» انجام می‌شود، ادامه داد: با سیستم «جی‎آی‎اس» تمامی کارهای اولویت‌دار شرکت توزیع برق با حجم کمتر، به‌صورت عینی و بهینه، با کاهش هدررفت مسائل مالی و زمان، براساس مدل فنی و سیستمی اجرایی می‌شود.




این مسئول بیان کرد: تاکنون حدود یک‌میلیارد تومان برای اجرای سیستم اطلاعات مکانی «جی‌آی‎اس» در مازندران هزینه شد.




شهابی با اعلام اینکه در اجرای سیستم اطلاعات موقعیت مکانی «جی‎آی‎اس» نیازمند فیبر نوری با سرعت و حجم بالا هستیم، اضافه کرد: در حال حاضر چهار شهر مازندران مجهز به فیبر نوری است.




رئیس کمیته اجرایی کنفرانس ملی «جی‌آی‌اس» با بیان اینکه برای این کنفرانس علمی 708 مقاله به دبیرخانه ارائه شد، تصریح کرد: 642 مقاله مورد ارزیابی قرار گرفت که 439 مقاله با محور بخش توزیع برق، 46 مقاله در بخش برق منطقه‌ای، 64 مقاله در بخش آبفا و آبفار و 47 مقاله در بخش منابع آب بود.




این مسئول با بیان اینکه 193 مقاله از تعداد مقالات ارسالی پذیرفته شد، افزود: 62 مقاله به‌صورت شفاهی، 61 مقاله به‌صورت پوستر ارائه شد و 46 مقاله هم به چاپ رسید.




شهابی با اشاره به اینکه در حاشیه این کنفرانس علمی و ملی از پنج کتاب رونمایی شد، گفت: سه نشست تخصصی و 12 کارگاه آموزشی، 68 غرفه نمایشگاهی در صنعت آب و برق و تجلیل از برترین‌های کنفرانس علمی از برنامه‌های جنبی این مراسم بود.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;