جعبه سیاه

روح اله واصف/ سردبیر و مدیرمسئول پایگاه خبری تاسیسات نیوز: به نام خدا، همکاران گرامی سلام و خدا قوت؛ نامه‌ای که در هفته‌های اخیر توسط آقای مهندس جباری عضو مستعفی هیأت رئیسه گروه تخصصی تاسیسات نظام‌مهندسی استان تهران، در فضای مجازی منتشر و در همین مجله بازنشر شده و شرحی است بر دلایل استعفای ایشان، جام جهان نمایی است که وقایع رخ‌داده در گروه تخصصی را به‌خوبی نمایش می‌دهد.
گفتگوی زنده ایشان با پایگاه خبری تاسیسات نیوز که سال‌ها قبل انجام شده و در سایت پایگاه خبری قابل مشاهده است، مکمل نیکویی بر این نامه است. به‌طور معمول نمی‌توان توان و نباید یک‌طرفه به قاضی رفت و باید از کانال‌های دیگری صحت‌وسقم ادعاهایی ازاین‌دست را سنجید. از قضا آقای مهندس جلوه گران و اقای مهندس جعفری فشارکی اعضای راه‌یافته به هیأت رئیسه گروه تخصصی پس از استعفای مهندس جباری و دکتر کرمی، چندی قبل نامه برائت از سایر اعضا را منتشر کردند و در میزگردی با پایگاه خبری تاسیسات نیوز دست به افشاگری‌هایی زدند. مجموعه این موارد به‌خوبی دلایل ناکامی هیأت رئیسه گروه تخصصی فعلی را نشان می‌دهد و متأسفانه زمان شش ساله تصدی این دوره (که در قانون سه سال است و به دلیل کرونا تمدید شد) نه‌تنها کمکی نکرد که باعث اتلاف منابع نیز شد.
اکنون می توان از اظهارات هر سه عضو به جمع‌بندی رسید که مشکل کجا بوده است. علیرغم دانش بالای برخی از اعضای هیأت رئیسه گروه تخصصی و تجربه آنان در اموری این‌چنین، برونداد نهایی کارکرد این دوره به قهقرا رفتن گروه مکانیک سازمان بوده است. نقش حاکمیتی هیأت رئیسه گروه تخصصی نادیده گرفته شده و سازمان رأساً نسبت به تشکیل گروه گاز و آبفا و… اقدام نموده است. تخصص طراحی و نظارت بر سیستم‌های اطفاء حریق در همین دوره ایجاد شد و از دست رفت. نرخ‌های خدمات مهندسی بسیار پایین تصویب شد. هیچ وحدت رویه‌ای در طراحی، نظارت یا اجرا ایجاد نشد. برای مبارزه با فساد اداری در توزیع کار هیچ برنامه‌ای پیاده نشد تا آنجا که مدیر فعلی سازمان خود وارد عمل شد. تعاملات سازمان نظام‌مهندسی با سازمان‌های ذیربط با تاسیسات از قبیل آتش‌نشانی، گاز، آبفا، شهرداری و… بسیار ضعیف شد و تقریباً در همه امور در موضع دفاع قرار گرفت. بدیهی است که خط فکری و ایده‌های کارکردی باید از هیأت رئیسه گروه تخصصی به هیأت مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان منتقل و پیگیری می‌شد که نشد. سازنده ذیصلاح در حالی اجرایی نشد که در بسیاری از استان‌ها اجرایی شده است. آسانسور همچنان برزمین ماند. قانون شفافیت به تمامی نادیده گرفته شد و نه‌تنها مصوبات گروه تخصصی برای اعضا معلوم نیست که حتی تعداد جلسات گروه تخصصی نیز مشخص نیست و شنیده می‌شود که کمتر از یک‌سوم جلسات مقرر بوده است.
طبق متن صریح قرآن کریم خداوند متعال حال قومی را تغییر نمى‏‌دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند.
تا بعد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;