جستجوی آب در فضا جدی تر می شود

 جستجوی  آب در فضا جدی تر می شود

طرحی جدید برای جستجوی آب در فضا از سوی محققان روس ارائه شد.

 

 

 

 

 به گزارش تاسیسات نیوز، پس از فرود موفقیت‌آمیز و دستاوردهای مریخ‌نورد کنجکاوی در سیاره سرخ، ناسا قصد دارد تا سال 2020 مریخ‌نورد دیگری را با الگوبرداری از طرح این ربات و مجهز به ابزار علمی پیشرفته‌تر راهی مریخ کند.

 

ابزار کاوشگر آب که توسط محققان موسسه تحقیقات فضایی روسیه ارائه شده است، یکی از 58 پیشنهاد ارسال شده برای نسل‌ آینده مریخ‌نورد ناسا محسوب می‌شود.

 

«ایگور میتروفانوف» سرپرست تیم تحقیقاتی روسیه تأکید می‌کند: لایه‌های گرد و غبار و سنگ در مریخ ظاهر یکسانی دارند، اما با کمک ابزار کاوشگر آب می‌توان نشانه‌های مواد معدنی احتمالی در لایه‌های عمق سیاره را نیز شناسایی کرد.

 

این ابزار مبتنی بر دستگاه‌های اسکن آب است که توسط موسسه تحقیقات فضایی روسیه برای مجموعه‌ای از کاوشگرهای ناسا طراحی شده‌اند.

 

یکی از این دستگاه‌ها، آشکارساز نوترون انرژی بالا (HEND) بر روی مدارگرد مریخ اودیسه (Odyssey)‌ است که به شناسایی مقادیر یخ‌زده آب زیر سطح در سیاره سرخ در سال 2002 کمک کرد.

 

آشکارساز جدید آب، پرتوهای گامای تولید شده در زمان برخورد پرتوهای کیهانی به سطح مریخ را جستجو می‌کند؛ با کمک پرتوهای گاما امکان مشاهده ترکیبات عناصر خاک فراهم می‌شود.

 

خطوط طیفی که توسط خاک ساطع می شود – هنگام بمباران شدن بوسیله پرتوهای کیهانی – میزان آهن، سیلیکون و کلسیوم زیر سطح را مشخص می‌کنند.

 

ناسا تا ماه مارس (اسفند ماه) طرح‌های منتخب را اعلام خواهد کرد.

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;