جایگاه نظام مهندسی در مناسب سازی فضا برای معلولان

 مریم قاسمی سیچانی گفت: مباحث مربوط به مناسب‌سازی در حوزۀ صنعت ساختمان به افراد تأثیرگذار در این زمینه آموزش داده نشده و در عین حال این امر در دانشگاه‌ها نیز به‌طور جدی مطرح نشده است.
به گزارش تاسیسات نیوز، عضو هیئت مدیره دوره نهم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی، اضافه کرد: ضعف فرهنگی در این زمینه وجود دارد؛ چراکه به معلولان مانند افراد همسان با افراد دیگر جامعه نگریسته نمی‌شود. این در حالی است که برای هر انسانی در هر دوره‌ای از زندگی‌اش امکان وقوع معلولیت وجود دارد.
وی تأکید کرد: نکتۀ مهم‌تر مربوط به فقدان ضمانت اجرایی برای مناسب‌سازی است. به‌طور مثال در شهرداری و نظام مهندسی قوانینی در این زمینه وجود دارد، ولی ضمانت اجرایی ندارد. برای مثال در آتش‌نشانی‌ها روی نقشه‌ها کنترل لازم وجود دارد؛ ولی در مناسب‌سازی این کنترل وجود ندارد.
این عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان اصفهان، با انتقاد از این که مسئلۀ مربوط به معلولان تنها به بحث شیب‌راهه (رمپ) تقلیل پیدا کرده، گفت: مسائل مربوط به معلولان بسیار گسترده‌تر است؛ بحث ورودی‌ها، سرویس‌های بهداشتی، فضاهای ارتباطی و مبلمانی که در این فضاها وجود دارد، از چالش‌های اصلی معلولان است و این امور از جمله مسائلی هستند که در طراحی داخلی اصلا آموزش داده نشده‌اند و پیگیری‌های لازم نیز در این زمینه صورت نگرفته است. در صورتی که آنچه در دنیا مطرح است طراحی جهان‌شمول است که دربرگیرندۀ همۀ گروه‌های سنی، جنسی، جمعی و افراد خاص است.
وی در پاسخ به اینکه چطور می‌توان مناسب‌سازی را انجام داد، بیان کرد: بنده به عنوان عضوی از سازمان نظام مهندسی و به عنوان یک مهندس معتقدم که باید بحث کنترل در زمینۀ مناسب‌سازی همانند حوزۀ آتش‌نشانی وجود داشته باشد.
مهندس قاسمی اضافه کرد: خوشبختانه در نظام مهندسی اصفهان اخیرا مناسب‌سازی مصوب شده که امید است حرکت‌هایی را از این شهر آغاز کنیم تا حق این افرد به عنوان شهروند برابر به آن‌ها داده شود. در واقع در اصفهان بحث مناسب‌سازی به صورت جدی مطرح است و آموزش‌های لازم در استانداری به دفاتر فنی داده می‌شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: حل مسائل مربوط به معلولان در زمینۀ مناسب‌سازی، ابتدا با آموزش و بعد در میدان عمل با توجه دستگاه‌های اجرایی به این امر، قابل حل است. مسائل و موارد مناسب‌سازی فضا برای معلولان باید جزء ضوابط چک‌لیست‌ها قرار بگیرد و امید است که این ضمانت اجرایی پیدا کردن منجر به حل مشکلات در این زمینه شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;